Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zastava 101: nejstarší sériově vyráběný evropský vůz současnosti končí

  10:23
Model s označením 101 přežil ve výrobním programu srbské automobilky Zastava nástup modernějších vozů, ekonomické sankce proti Miloševičově Jugoslávii i bombardování továrny v roce 1999. Po 37 letech výroby se mu stala osudnou až nedávná dohoda srbské vlády s italským Fiatem.

Zastava 101 | foto: Zastava/rajče.net

Ten zastaralou továrnu v jihosrbském městě Kragujevac převezme a po modernizaci zde začne vyrábět vlastní modely. Poslední kusy Zastavy 101 mají výrobní linku opustit na přelomu října a listopadu.

Spolu s vozem, kterému se přezdívá "stojadin" nebo "kec", mají definitivně skončit i další dva letité modely, Koral a Florida. Ty se ale začaly vyrábět vlastně poměrně nedávno - první z nich v roce 1981 a ve své době elegantní Florida ještě o šest let později.

První kusy Zastavy 101 totiž opustily výrobní pás továrny v Kragujevaci už 15. října 1971 (jeho předobraz, Fiat 128, se ale poprvé objevil ještě o dva roky dříve). To ze "stojadina" dělá v současnosti nejdéle sériově vyráběný model automobilu v Evropě. Během téměř čtyř desítek změn přitom vůz prošel jen drobnými modifikacemi.

Další fotografie zastav najdete ve fotogaleriích na rajče.net - ZDE

Srbský zákazník si tak dodnes za zhruba 100 000 korun může koupit auto, které se od začátku 70. let příliš nezměnilo - jen originální kulatá světla vystřídala hranatá a interiér ovládl místo původní koženky plast, jenž nahradil i chrom na náraznících a vnějších zrcátkách. Jinak si ale člověk v novém "stojadinu" může připadat jako ve stroji času: místo vstřikování má motor tradiční karburátor a o airbagu si může majitel nechat jen zdát.

Vyrobilo se přes milion "stojadinů"
Příliš změn se během výroby nedočkala ani diskutabilní kvalita "stojadinů". V jugoslávském časopisu Auto Revija se už v srpnu 1972 objevily kritické ohlasy prvních majitelů - Ivica Krašovec ze Záhřebu kupříkladu psal, že se mu u zcela nového vozu třikrát po sobě zablokovaly brzdy, Dušan Ćurčić z Bělehradu si stěžoval na odbytou elektroinstalaci. Dnes majitelé na internetu poukazují na odbyté dílenské zpracování a pazvuky.

Od roku 1971 se vyrobilo přes milion "stojadinů", z výrobního pásu v Kragujevaci sjelo ještě 250 000 vozů Zastava 128, což je vlastně původní sedan Fiat (dnes se dodává už jen v rozloženém stavu do Egypta).

Výroba ale v posledních letech klesá, ročně se vyrobí kolem 2 000 vozů. Je to však stále asi 20 procent roční produkce automobilky v Kragujevaci. Nejnovějším produktem továrny Zastava, která vznikla už v polovině 19. století jako zbrojovka a automobily vyrábí od 30. let 20. století, se v roce 2006 stal licenční Fiat Punto.

Zastava pronikla i do Československa
Zastavu 101 (s označením 1100) je možné potkat i v Česku, ve druhé polovině 70. let ji prodávala Mototechna. Auto za 65 000 korun tehdy patřilo k těm dražším, stejně stála Lada 1300, Škoda 120 byla o 7 000 levnější. Na kvalitu zpracování si ale stěžovali i recenzenti tehdejších časopisů Automobil a Svět motorů.

Druhý z nich v roce 1977 v závěru napsal: "Máme-li jmenovat pořadí, v jakém by se měl výrobce věnovat zlepšování vozu, pak se o první dvě místa dělí kvalita dílenské práce a snižování hluku." V Československu se prodalo jen 10 000 "stojadinů" a v českém registru jich zůstává necelá pětina - kolik z nich opravdu jezdí, se nedá zjistit. Občas se zachovalý vůz ještě dá potkat na silnici a existují i internetové stránky věnované Zastavě. V sousedním Polsku, kde se Zastava 101 vyráběla v licenci, je dokonce aktivní klub, který pravidelně pořádá srazy.

"Stojadin" je docela populární i v bývalé Jugoslávii, přestože není tak kultovním vozítkem jako jeho předchůdce ve výrobním programu kragujevské automobilky - "fićo", tedy jugoslávská verze Fiatu 600, která se vyráběla v letech 1955 až 1985. Známá kapela Hladno pivo třeba zpívá, že "Ty nové značky padají z pásů/jsou to jen vraky bez duší/ten můj (stojadin) je čistá ruční práce/od nárazníku k výfuku."

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...