Šestnáctka v označení novinky, která se představila o tomto víkendu, má jednoduché vysvětlení. Otevřená scuderia vznikla k oslavě 16. vítězství v poháru konstruktérů letošního ročníku mistrovství světa F1.
Nejnovější přírůstek do své závodní stáje (italsky "scuderia") představilo Ferrari velmi neočekávaně. "Pro český trh jsou přichystané dva až tři kusy a jeden je ještě k mání," prozradil pro iDNES.cz zástupce italské kultovní automobilky na Českém trhu, společnosti Scuderia Praha. Cena byla stanovena na 259 tisíc euro
Scuderia Spider prošla karbonovou dietou, osmiválec 4,3 litru teď vozí o osmdesát kilogramů méně (nově 1340 suché hmotnosti). Kromě uhlíku se na snížení hmotnosti podílí i titanové pružiny a odlehčené stabilizátory a tlumiče. Ferrari prohlašuje, že otevřená verze scuderie je nejrychlejším střechyprostým autem, které kdy vyrábělo. Na testovací trati ve Fioranu pokořilo dokonce i kultovní Ferrari F50.
510 koní roztáhne maranellskou novinku na stovku za 3,7 sekundy. Maximum krouticího momentu je na 470 Nm (při 5250 ot./min), nejvyšší výkon dává motor při 8500 otáčkách za minutu, o 140 otáček dál ho zkrotí omezovač. Brzdy mají standardně karbokeramické kotouče, do kterých se vpředu zakusují šestipístkové třmeny, zadní jsou čtyřpístkové.
315 kilometrů v hodině v otevřeném Ferrari 430 Scuderia Spider 16M asi vytrhá posádce vlasy. Namísto střechy mají potřebnou bezpečnost při případném převrácení auta zajišťovat ochranné oblouky za hlavami pilota a toho, kdo najde odvahu vedle něj usednout.
Řidič nastavuje speciálním ovladačem na volantu, kterému u Ferrari říkají "manettino", charakteristiku auta. Na výběr má z pěti režimů nastavení podvozku, převodovky a stabilizačního systému. Samozřejmostí je šestistupňová sekvenční převodovka odvozená od té, kterou mají k dispozici piloti "eF-jedniček".
Ferrari udává, že kombinovaná spotřeba tohoto čistokrevného závodního nářadí je 15,7 l benzinu na sto kilometrů jízdy. Nabízí se otázka, jestli je scuderia schopná vůbec dlouhodobě jezdit padesátkou...
Který exemplář ze 499 vyrobených je ten váš, dá každému vědět speciální štítek na zádi a v interiéru. Pokud jste premiéru nového ferrari v Mugellu propásli, další možnost jej spatřit dostanete na autosalonu v Bologni za pár týdnů.
Ferrari 430 Scuderia Spider 16M v číslech | |
délka x šířka x výška x rozvor (mm) |
4512 x 1923 x 1216 x 2600 |
suchá/pohotovostní hmotnost (kg) |
1340/1440 |
rozložení hmotnosti | 43% vpředu x 57% vzadu |
objem nádrže (l) | 95 |
pneumatiky |
235/35 R19 vpředu a 385/35 R 19 zvadu |
karbokeramické brzdy |
398 x 36 mm vpředu a 350 x 34 mm vzadu |
motor | V8, 90°, atmosférický, umístěný uprostřed |
objem |
4308 ccm |
kompresní poměr | 11,9:1 |
maximální výkon | 375,4 kW (510 koní) při 8500 ot./min |
maximální krouticí moment | 470 Nm při 5250 ot./min |
maximální rychlost |
315 km/h |
zrychlení 0-100 km/h | 3,7 s |
emise CO2 | 360 g/km |
kombinovaná spotřeba |
15,7 l/100 km |
základní cena |
259 tisíc euro (asi 6 500 000 Kč) |