Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nová daň z převodu ojetin je správné opatření, říká odborník

  10:00aktualizováno  13:02
Od ledna příštího roku zaplatíme při nákupu staršího ojetého auta novou "ekologickou daň". V závislosti na jeho stáří si k jeho ceně musíme připočítat deset, pět, nebo tři tisíce korun.

Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA | foto: Soňa LechnerováiDNES.cz

Na otázky k novým poplatkům z převodu ojetin odpovídal odborník ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) Zbyněk Veselý.

Daň zaplatí všichni, kdo si v příštím roce v Česku koupí nebo z ciziny dovezou automobil přibližně do roku výroby 1999. Tedy takový, který spadá do normy Euro 0, 1 a 2. Tato norma udává, kolik auto vypouští škodlivin. Moderních vozů s emisní hodnotou Euro 3 až 5 se přihlašovací poplatek netýká.

Za převod Škody 120 a dalších starých aut s emisní hodnotou 0 (vyrobených před rokem 1992) se bude platit deset tisíc korun. S poplatkem 5 000 korun musí počítat motoristé, kteří si budou kupovat auto do roku výroby 1995, tedy například Škodu Favorit. A 3 000 korun zaplatí ti, kteří si pořídí auto do roku výroby 1999. To se týká většiny majitelů felicií.

Vozový park se omladí

"Jedná se o jednorázový poplatek, jehož cílem je zavést alespoň částečnou regulaci do celého segmentu ojetých vozů, a to zejména těch přestárlých, dovážených individuálně z EU," vysvětluje Zbyněk Veselý.

Poplatky se týkají každé první přeregistrace po začátku platnosti zákona (od 1.1.2009). Tedy i převodů v rodině - v případech dědictví, nebo převodu vozu z rodičů na dítě.

"Podle mého názoru se jedná o správné opatření, které přispěje k omlazení vozového parku. Doufáme, že s tím, jak se díky novým poplatkům stanou méně atraktivními dovozy přestárlých vozů (přes 10 let), sníží se i autokriminalita, a to zejména oblíbené omlazování vozů či jejich "slepování" z totálních bouraček. Tyto nešvary jsou totiž spojené zejména s těmito staršími vozy, které se takto zejména individuální dovozci snaží "zatraktivnit" a zvedat tak jejich prodejní cenu," říká Veselý.

"Vůz bez Eura si již svoje kilometry "odjezdil" v minulosti, a proto již značnou ekologickou zátěž způsobil," říká.

Nepřevést aut může být riziko

Na otázku čtenářů: "Nezpusobí nové opatření pouze to, že skorovraky typu Škoda 120 se budou dál prodávat a jenom nepřepisovat?" Zbyněk veselý odpovídá: "Podle mého názoru je jezdit se Škodou 120 v dnešním provozu bezpečnostní hazard, nemluvě o emisích." A varuje: "Je třeba také upozornit na fakt, že pokud s "nepřepsaným" vozem někdo způsobí nehodu nebo přestupek, bude mít problémy "původní" majitel, který bude muset chodit na policii podávat vysvětlení. Nemluvě o riziku spojeném s případným trestním stíháním, pokud dojde například k úmrtí účastníka nehody."

Nejpřesnější informace, jakou emisí normu vaše auto splňuje, by vám měl podat příslušný obecní úřad pověřené obce, který bude vůz registrovat. Další teoretická možnost je požádat příslušné zastoupení značky, dá se ale předpokládat, že to bude zpoplatněná služba.

Veselý také popisuje konkrétní případ dieselové Škody Felicie 1,9D, vyrobené v roce 2000. "Je třeba si ověřit, jestli váš vůz má ve velkém TP zapsanou jednu z následujících norem R 83-05A nebo ES 98/69A, ES 1999/102A. Pokud ano, pak splňuje emisní normu EURO 3 a pak z něj poplatek nezaplatíte. Pokud splňuje pouze některou z norem R 83-03 B,C nebo R 83-04 B,C, nebo ES 94/12 nebo ES 96/44 nebo ES 96/69 nebo ES 98/77, pak splňuje pouze normu EURO 2 a zaplatíte poplatek 3000 Kč."

"V minulosti (do roku 2006) platilo pro dovozy ojetých aut omezení osmi let věku, které se velmi osvědčilo," popisuje zástupce Sdružení na ochranu vlastníků automobilů. "Česká republika ho bohužel musela po nátlaku EU zrušit a následně se stala vrakovištěm Evropy. Nyní hledají zákonodárci jiné cesty, jak vozový park zkvalitnit a přitom se nedostat s EU do rozporu," říká.

"Bohužel vzhledem k pravidlům EU museli zákonodárci zatížit poplatky i tuzemská vozidla, jinak by byla Česká republika obviněna z omezování volného pohybu zboží na jednotném trhu."

"Očekávám, že do budoucna se budou objevovat další opatření, která by měla vést k tomu, aby průměrný věk vozů u nás klesl ze stávajících asi 14 let," uzavírá Zbyněk Veselý.

Ojetiny, které si musíte koupit hned teď

Předpředposlední BMW řady 3, první generace Nissanu Primera, Renault Clio ze začátku 90. let nebo "stará" Mazda MX-5 - skvělá auta, která už mají léta služby za sebou. Rozhodně ale nepatří do sběru. Hledali jsme auta, která se vyplatí koupit do konce letošního roku, od ledna za ně budete muset zbytečně připlácet. TIPY NA ZAJÍMAVÉ OJETINY NAJDETE ZDE


Autor:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...