Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Že je vaše ojetina ekologická, musíte dokázat

  14:30
Od ledna dáte státu při registraci staršího vozu až deset tisíc. Ekologická daň má vyčistit české silnice. Když údaj o emisích v techničáku chybí, bude to chtít trochu vyřizování. Můžete ale ušetřit.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Od deseti po tři tisíce

Částka, kterou po vás budou na úřadě při převodu chtít, závisí na tom, jak moc motor auta "špiní" – tedy kolik vypouští do vzduchu emisí škodlivých plynů. Nejvíc, 10 tisíc korun, se bude platit za auta zhruba do roku výroby 1992, která většinou měla karburátor a nebyla vybavena katalyzátorem výfukových plynů – a nevejdou se tudíž do žádné "emisní normy Euro". Proto se jim říká Euro 0. Přibližně do roku výroby 1996 pak platila norma Euro I (za tato auta zaplatí kupec poplatek pět tisíc korun), asi do roku 2000 pak Euro II (poplatek tři tisíce korun). Od normy Euro III výše se už neplatí nic.

Přibližné jsou všechny časové údaje proto, že auta byla v každé evropské zemi ve své době homologována jinak. Takže třeba starý Opel Vectra ročníku 1990 může plnit normu Euro I s poplatkem 5 000 korun stejně jako třeba dieselový Opel Corsa z roku 1999.

Normu Euro lze – byť nepřímo – vyčíst z Osvědčení o registraci vozidla, lidově zvaného velký technický průkaz (VTP). V kolonce "emise" je tam uvedeno číslo evropské směrnice a pomocí převodní tabulky zjistíte, do které skupiny váš vůz patří.

popisek EURO I + II + III
PŘEVODNÍ TABULKA EMISNÍCH NOREM  

Pokud je kolonka v průkazu prázdná nebo úplně chybí (staré průkazy – knížečky), měl by příští majitel zaplatit při registraci nejvyšší sazbu, 10 tisíc korun.

Musíte prokázat, že je ekologické

Bude však docela dost vozů, kterým údaj, z něhož lze vyvodit jejich ekologičnost, v techničáku chybí – a přesto plní minimálně normu Euro I, což znamená úsporu pěti tisíc korun. Týká se to především aut do roku výroby 1995, protože do té doby se na zápis emisního limitu do velkého technického průkazu moc nehledělo.

"Zákon přímo stanoví, že směrodatný je údaj v osvědčení o registraci vozidla (VTP). Pokud v něm žádný zápis není a majitel je přesvědčen, že jeho auto plní alespoň normu Euro I, bude muset tuto skutečnost věrohodně prokázat," říká mluvčí ministerstva životního prostředí Jarmila Krebsová.

Najděte si v unikátním seznamu 150 vozů, jakou ekologickou daň bude muset státu zaplatit budoucí majitel vašeho ojetého auta ZDE

A jak to prokáže? Jasný návod až do tohoto pondělí chyběl – přestože zákon prošel parlamentem před třemi měsíci a platit začne za dva týdny, nedokázalo ministerstvo dopravy "metodický pokyn" včas připravit a nechávalo řidiče v nejistotě, kam se vlastně mají obrátit.

"Za věrohodné prokázání plnění emisního limitu se považuje vyjádření výrobce či jeho akreditovaného zástupce, nebo společnosti Dekra Automobil," říká nyní mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Obracet se tedy můžete na stanice technické kontroly Dekra, které jsou akreditované pro vydávání "emisních povolenek" k vjezdu do německých měst.

Za potvrzení z Dekry zaplatíte zhruba tisícikorunu

Jak to bude v praxi vypadat? Majitel vozu, který má v TP kolonku "emise" prázdnou nebo ji ve starých průkazech (bílá knížečka) nemá vůbec, přijede do Dekry s vozem na takzvanou evidenční kontrolu. Ta jej bude stát od 150 do 300 korun.

"Pak je třeba potvrzení z evidenčky poslat společně s kopií VTP na centrálu Dekry, buď prostřednictvím STK, nebo i samostatně, poštou nebo mailem. My údaj o emisích zjistíme a vystavíme písemné potvrzení. S ním pak majitel půjde na evidenci vozidel, kde jej při přepisu auta úředník do technického průkazu doplní," popisuje postup vedoucí motorové zkušebny Dekry Petr Říha.

Asi nejdůležitější je, kolik to bude stát a zda se to u auta za pár tisíc vyplatí. "Řeknu to tak: když nepomůžeme, tedy zjistíme Euro 0, nebudeme účtovat nic. Pokud zjistíme třeba Euro I, bude poplatek řádově nižší než ekologická daň. Konkrétně to není rozhodnuto, ale nebude to víc než třeba tisíc korun," poodhaluje Petr Říha.

Kde najdu Euro
*nahlédněte do kolonky Emise v technickém průkazu

*najděte číslo směrnice EU nebo EHS a pomocí převodní tabulky, zjistěte, jakou normu Euro váš vůz plní

*pokud je kolonka prázdná, nebo v TP vůbec není (staré typy – knížka), zajeďte s vozem na STK – DEKRA (seznam stanic ZDE)

*absolvujte evidenční kontrolu a podejte žádost o zjištění normy Euro

*s potvrzením od Dekry zajděte na registr vozidel

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...