Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Španělská střela: unikátní IFR Aspid zvládne stovku za 2,8 sekundy

Španělsko nikdy nebylo automobilovou velmocí. S výjimkou koncernového sourozence naší Škody - Seatu - se na mapu automobilového světa příliš nezapsalo. Unikátní supersport IFR Aspid ale může pohled na španělské automobily změnit.
IFR Aspid

IFR Aspid | foto: IFR Automotive

Nedaleko Barcelony ve městě Reus se narodil nejen světoznámý architekt Gaudí, ale sídlí zde i společnost IFR Automotive. Tu založil Ignacio Fernadnez Rodriguez za jedením účelem – splnit si sen. Sen v podobě unikátně tvarovaného supersportu, který nabídne úžasné výkony i jízdní vlastnosti.

IFR Aspid

Již na první pohled zaujme jeho zhmotněný sen se jménem Aspid svým nezvyklým designem. Španělský supersport si vzal něco z legendárního Lotusu 7, což se projevuje na dlouhé přídi a na sedmnáctipalcových kolech, které jsou umístěné vně samotné karoserie.

Design španělského supervozu je ale navýsost současný. To dokazují dveře, které se vyklápí vpřed. Pro snadné nastupování je ještě nutné nadzvednout střechu, která se skládá ze dvou výklopných částí pro každého ze dvou cestujících. Dveře lze navíc zcela odmontovat.

IFR Aspid

Přední světlomety jsou umístěny na tykadlech stejně jako v případě zmiňovaného Lotusu. Design reflektorů ale dává jasně najevo, že Aspid patří do 21. století. Přední část Aspidu působí agresivně, což se dá říci i o zadních partiích. Kraťounká záď, která končí těsně za dvěma sedačkami, dává na odiv šestici kulatých světel.

Design ale není tím hlavním, čím Aspid zaujme. Při vývoji si tvůrce zaregistroval čtyři patenty. Jeden se týká hliníkového šasi, které váží pouhých 75 kilogramů. Další se tyká zavěšení kol.

IFR Aspid

Unikátní jsou patentované brzdy. Každé kolo totiž má dvojité ventilované brzdové kotouče. Díky nim španělský supersport zastaví ze 160 km/h na nulu za 3,1 sekundy. Poslední patent se týká elektronického systému. Veškerá nastavení (brzdy, ABS, trakce, světlá výška, charakteristika tlumení atd.) lze totiž ovládat přes dotykový displej.

Motor Aspidu pochází z Hondy S2000. Dvoulitrový čtyřválec se dodává bez přeplňování do verze nazvané Sport a s přeplňováním do varianty Supersport. V Aspidu Sport motor podává maximální výkon 198 kW. Točivý moment dosahuje 225 Nm.

IFR Aspid

Zajímavější výkony samozřejmě předvádí přeplňovaná verze Supersport. Na poháněná zadní kola lze přenést výkon až 298 kW při 8600 otáčkách za minutu a točivý moment 326 Nm dosahovaný při 7800 otáčkách za minutu. Obě provedení španělské střely na kolech používají šestistupňovou manuální převodovku.

Maximální rychlost obou verzí je elektronicky omezena na 250 km/h. Aspid se může pochlubit velmi nízkou hmotností (Sport: 699 kg; Supersport: 740 kg) a tak nepřekvapí bleskurychlé zrychlení. Přeplňovaná varianta vystřelí z nuly na stovku za 2,8 sekundy, nepřeplňovaná verze potom za 3,7 sekundy. Z nuly na 160 km/h zrychlí Aspid Supersport za 5,9 sekundy. 400 metrovou dráhu zvládne výkonnější provedení z klidu za 9,1 sekundy.

IFR Aspid

Aspid s rozměry 3750 x 1870 x 1160 milimetrů nabídne přes svůj ryze sportovní charakter i dostatek pohodlí. V základní výbavě najdeme MP3 přehrávač, rádio, USB konektor a připojení na internet přes wi-fi.

Na přání může být španělský supersport vybaven GPS navigací, datovým připojením přes GPRS, připojením přes Bluetooth a Hi-Fi audio soustavou. Sedačky mohou být kožené, carbonové nebo v provedení Carbon-kevlar. Ze stejných materiálů může být vytvořen i celý interiér.

 IFR Aspid

Plánovaná roční výrobní kapacita je kolem 45 až 50 vozů. Nepřeplňovaná verze Sport stojí 82 000 eur, tedy v přepočtu 2 300 000 korun. Za výkonnější přeplňovanou variantu Supersport si výrobce účtuje 114 000 eur, tedy v přepočtu 3 200 000 korun.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...