Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Insignia OPC: nejsilnější opel všech dob startuje

Jak odvézt co nejrychleji almaru nebo 1 530 litrů brambor? Třeba v opeláckém kombíku s označením OPC, které varuje, že zamete s každým, kdo se nerozjede na stovku za šest sekund. Hlavní vada nabroušené insignie? Není modrá!

Insignia OPC je nejsilnějším opelem všech dob, který vám v autosalonu prodají. Překypuje propracovanou technikou a od obyčejné insignie se odlišuje vic, než by se zdálo.

Právě se chystá do prodeje. Za vrcholovou verzi si naúčtují beze stovky 1,1 milionu. Za liftback se oproti sedanu připlácí deset tisíc, za kombíka dalších pětadvacet.

Opel Insignia OPC

Dílna stavící závodivé opely Insignií OPC (Opel Performance Center) slaví letošní desáté narozeniny. V roce 1999 se představilo první auto s tímto označením, byla to stošedesátikoňová Astra OPC a celá limitovaná edice 3000 vozů se prodala za čtyři měsíce. Hlavním poznávacím znakem "ópécéček" byla doposud speciální modrá barva, jenže u Insignii OPC hrají prim jiné barvy...

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Opel můžete koupit na www.automodul.cz

Zvíře

Pořídíte ji stejně jako zbytek modelové řady jako sedan, liftback i kombík. Celé auto sedí v porovnání s obyčejným provedením o centimetr blíž silnici. Zvenku ho poznáte na první pohled. Hlavně podle předního nárazníku, ve kterém jsou specifické nasávací otvory. V tom zadním jsou pak podobně tvarované koncovky výfuku. Jiné tvarování mají prahy a hlavně originální ráfky. Standardní jsou devatenáctipalcové (pneumatiky 245/40), ale může si připlatit i za kované dvacítky (255/35).

Opel Insignia OPC

Uvnitř je nejdůležitější úpravou tmavé čalounění stropu. A hlavně závodnická přední sedadla Recaro. Jiná je i hlavice řadicí páky a sportovním tréninkem prošel rovněž volant.

V "ópécéčku" sedíte o 15 milimetrů níž než v obyčejné insignii, ale stejně byste za volantem chtěli být ještě o fous blíž podlaze. I v OPC zůstal ten neskutečně komplikovaný středový panel, ovládající audiosystém, navigaci a klimatizaci. Na první pohled ta hromada čudlíků oříšek nepředstavuje, ale zkuste si pak něco nastavit za jízdy...

Opel Insignia OPC

Zklidněná síla

výfuk

Výfukový systém z nerezové oceli je dílem specialistů firmy Remus. Mimo jiné je o 20 procent lehčí než standardní výfuk. Má také významně snížený protitlak (zpětný přetlak se snížil ze 160-170 milibarů na 75-80 milibarů). To nejzajímavější je ale skvělý zvuk: Insignia OPC totiž těží z výhod tzv. Lex Ferrari: Tento dodatek k evropským homologačním předpisům dovoluje výkonným sportovním vozům (výkon přes 140 kW a výkonová hmotnost přes 75 kW/tunu) produkovat o 1 decibel více hluku. Vnější hluk Insignie OPC tedy může činit až 75 dBA, zatímco u obyčejné Insignie Sport je povolený limit 74 dBA

Pod kapotou brumlá přeplňovaný vidlicový šestiválec 2,8 litru (rozevření řad válců 60 stupňů, rozvod řetězem, variabilní časování ventilů). S 325 koňmi výkonu (239 kW) a 435 newtonmetry kroutícího momentu je Insignia OPC nejvýkonnějším sériově vyráběným opelem všech dob. Maximálka je elektronicky omezená na 250 km/h. Motor má speciálně kalibrovanou řídicí jednotku a pracuje s vyšším přeplňovacím tlakem 0,9 baru (standardně 0,6 baru). Líbit se bude řízný zvuk výfuku.

Motor má dokonale lineární charakteristiku. Absolutně mu chybí jakákoliv výkonová špička. Nechá se točit a točit a pak vám "přistřihne perka" omezovač. Tahle linearita je trochu dvojsečná: Sílu motoru podvědomě cítíte, ale přijde vám, že insignia stejně nemá tak brutální zátah, jako třeba ostatní zuřivci z chovu OPC. Prostě táhne jako lokomotiva a řidič se musí víc hlídat aby přeřadil včas. Svůj podíl na méně syrovém chování, než jaké by řidič obeznámený s tím, co v Opel Performance Centru umí, čekal, má také pohon všech kol.

O opelech se s nadsázkou říkalo, že jejich ovládání je laděné pro německé hospodyňky - lehké a přívětivé. Hlavně se líbila příjemně naladěná spojka. U insignie na to ale zapomeňte, tady zabírá více skokově. Řazení je hladké a přesné. Zajímavé a dnes docela neobvyklé je, že OPCčko pořídíte výhradně s šestistupňovým manuálem.

Jako po kolejích

Nejnovější přírůstek do sportovní stáje Opelu je rychlý a drží se silnice jako klíště, zuřivý chuligánský naturel ostatních "ópécéček" ale postrádá.

Insignia je i při ostré jízdě dokonale klidná a neutrální. Všechna kola jak po kolejích vykružují oblouk, je jen na pilotovi, jestli umí najít správnou a nejrychlejší stopu. Pohon všech kol Adaptive 4x4 je realizovaný klasickou spojkou Haldex nejposlednější čtvrté generace. Čyřkolka umí přelévat sílu mezi nápravami a jednotlivými koly tak, jak je to nejefektivnější. Na zadní nápravě je diferenciál s elektronicky řízenou svorností. A řídicí jednotku pohonu všech kol naprogramovali tak, aby to odpovídalo dravé nátuře. O něco víc newtonmetrů než u obyčejné Insignie 4x4 by tak mělo putovat na zadní nápravu.

Řízení je dobré. Má strmější převod v porovnání s civilní verzí. Není tak komunikativní jako třeba u BMW, ale v porovnání se staršími OPCčky je to obrovský skok. S řízením takové Astry OPC se nadřete a nutí řidiče být stále ve střehu, insignia je mnohem vychovanější a uklidněná.

Insignia OPC dostala také adaptivní podvozek FlexRide. Tlačítky na středovém panelu měníte chování Insignie. Na výběr je základní, sportovní a OPC (rozuměj nejostřejší) mód.

Opel Insignia OPC

Režim "sport" přitvrdí podvozek. Pokud zvolíte "závodnícké" OPC nastavení, bude plynový pedál reagovat rychleji a řízení bude strmější. Podvozek se snaží přizpůsobovat povrchu, aby kola neodskakovala na nerovné vozovce a omezovat příčné náklony v zatáčkách. Hračičkům se bude líbit také změna podsvícení kapličky pod volantem z bílé na rudou.

Když budete "OPCčko" prohánět na okruhu, jako my na pozvání Opelu po Hungaroringu, jako první "odejdou" brzy. Když dojedete ostrá kola, nezapomeňte nohu na brzdě, nebo se vám osmnáctipalcové kotouče (kombinace hliníku a oceli, vpředu 355 x 32 mm) zvlní.  Čtyřpístkové třmeny Brembo, ale i tak brzdí statečně, jen musíte počítat s tím, že do závodního speciálu má tohle auto přeci jen daleko.

Podvozek pod drobnohledem

Závěsy předních kol HiPerStrut (High Performance Strut), vycházejí ze standardních závěsů McPherson, verze OPC má ale redukovaný příklon rejdového čepu a kratší čepy. Hlavní je ale samostatná těhlice, která se natáčí nezávisle na horním uchycení ramena.

Opel Insignia OPC

Snížený příklon rejdového čepu znamená vyšší odolnost proti ztrátě adheze vinou bočních sil v zatáčkách a tudíž lepší stabilitu a lepší vedení stopy v zatáčkách. Kratší čep zase výrazně redukuje přenos rušivých momentů od kol do řízení.

Kromě toho dostala Insignia OPC speciální tužší pouzdra závěsů a tužší pružiny. Vpředu o 13,9 % měkčí stabilizátor (26,8 x 4 mm vs. 28 x 4 mm u modelu Insignia Sport), zatímco zadní stabilizátor je o 9,3 % tužší (28 x 4 mm vs. 26 x 4 mm u modelu Insignia Sport).

Opel Insignia OPC v číslech
motor turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec
zdvihový objem (ccm) 2792
pohon/převodovka všech kol/manuální šestistupňová
max. výkon (kW/k) 239/325
max. krouticí moment (Nm) 435
spotřeba město/mimo město/kombinace (l) 17/8,6/11,7
max. rychlost (km/h) 250 (el. omezeno)
zrychlení 0-100 km/h (s) 6,3
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4 830 x 1 856 x 1 498 x 2 737 (pro verzi liftback a sedan)
objem zavazadlového prostoru (l) 500 (základní konfigurace sedan) - 1 530 (dvoumístné obsazení kombi)
pohotovostní hmotnost (kg) 1 810 (1 930 kombi)
základní cena (Kč) 1 099 900 (sedan)
Poznámka: údaje uváděné výrobcem

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...