Ministerstvo dopravy o zavedení vinět už jedná s provozovatelem mýtného systému firmou Kapsch, která by měla novou technologii připravit.
"V tuto chvíli musíme začít pracovat na přípravě elektronických vinět. Už jsme oslovili firmu Kapsch, protože viněty by byly součástí mýtného systému," řekl iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
"V tuhle chvíli není žádný jiný návrh, který by zavedení vinět rušil," dodal Hanzelka.
Elektronické dálniční známky budou časově zpoplatněny na deset dnů, měsíc nebo kalendářní rok. Počítá se, že by nový systém měl umožnit i platby mýtného na kilometr.
Kritici: Viněty jsou drahé
Zavedení novinky schválili poslanci minulý rok, v prosinci ale skupina poslanců připravila novelu, která měla viněty zrušit. Kritici poukazovali mimo jiné na to, že soutěž na viněty může vyhrát prakticky jen provozovatel mýtného pro nákladní vozidla Kapsch.
"Povede to k větší závislosti na jednom dodavateli a zvýšení cen," napsala dříve MF DNES expertní skupina ministra dopravy. (viz. předchozí článek)
Za papírové dálniční kupony ministerstvo ročně zaplatí kolem tří set milionů korun, stát na nich vybere kolem dvou až tří miliard ročně. Naopak Kapsch ve své studii předpokládá, že by roční provoz vinět stál kolem 800 milionů korun.
Pod zákonem na zrušení vinět jsou podepsaní poslanci ČSSD, KSČM i jeden poslanec ODS. Spojuje je členství ve sněmovním kontrolním výboru. Poslanec ODS Libor Ježek se problematikou elektronických vinět zabýval a dospěl k závěru, že jsou neefektivní, nehospodárné a neúčelné.
OSTRÁ DISKUZEDlouhá a ostrá debata se kvůli vinětám spustila i ve Sněmovně. ČTK |