Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Při havárii musí dětská autosedačka zachránit mnohametrákovou obludu

Nejedno dítě přežilo autonehodu díky povinné dětské autosedačce. Ta se jeví jako jednoduchý výrobek z několika málo dílů, ale ona se skládá přibližně ze čtyř stovek komponent a vývoj trvá přibližně čtyři roky.

Navíc se během vývoje i výroby neustále testuje. Je pro to důvod. Při nárazu padesátkou se na několik mikrosekund promění desetikilogramové dítě až na čtyřmetrákovou střelu. Na prohlídku fabriky na výrobu dětských autosedaček se redakce vydala do Německa.

Fyzika je nekompromisní

Málokdo tuší, jaké přetížení musí vydržet zádržná zařízení automobilu při autonehodě. Stačí jednoduchý příklad, ve kterém jedete podle pravidel: Nejprve uháníte dlouho po dálnici a pak se ocitnete na úseku s padesátkou (např. vjezd do města). Okamžitě máte pocit, že se plazíte.

Jak testuje výrobce

Při testu je dětská autosedačka připevněna stejným způsobem k sedadlu, jako v autě. Místo dítěte sedí v testovaném výrobku figurína za 20 tisíc eur a je plná čidel.

Výrobce záměrně překročí hmotnost dítěte o jeden kg, než je max. povolená hmotnost. Provádí se test při čelní kolizi, možné jsou i testy na boční náraz.

Vozík se pohybuje po kolejích, zrychlení na 50 km/h obstará 16 bungee lan na dráze dlouhé asi 40 metrů. Podle výrobce test simuluje 95% všech kolizí.

Při samotném testu je vše nepředstavitelně rychlé - nikdo z 12 přítomných pořádně neviděl samotný náraz natož pohyb testovací figuríny (na to jsme byli předem upozorněni). Skutečný průběh "kolize" odhalí až záběry dvou vysokorychlostních kamer.

Náraz vozíku je simulován speciálním zařízením tak, aby co nejlépe napodobil realitu.

Kamery odhalí opakovaný předozadní pohyb figuríny, maximální přetížení po dobu několika mikrosekund je 40 G. Celý děj trvá necelé dvě desetiny vteřiny.

Při autonehodě jsou fyzikální zákony i v této "šnečí rychlosti" nekompromisní. Pokud nahlédnete na údaje o přetížení z crash testu při čelním nárazu padesátkou (z čidel ve figuríně) a něco málo víte o fyzice, polije vás studený pot.

Při testu, na kterém byla redakce přítomna, naměřila čidla po dobu několika mikrosekund přetížení až čtyřicet G. Kladných i záporných. Jak si máte tento fyzikální jev představit? Během nárazu vozu se desetikilogramové dítě změní až na čtyřmetrákovou obludu, která kmitá mnohokrát tam a zpět. Díky přetížení se z dítěte stane na krátkou dobu otesánek, kterého musí zachránit plastová dětská autosedačka.

Při skutečné kolizi může toto přetížení způsobit uvolnění vnitřních orgánů dítěte, které vypadá zdravě a dokonce se na vás směje. Proto po jakékoliv havárii vždy navštivte lékaře a podstupte všechna nařízená vyšetření. Jen tak můžete předejít "záhadné" smrti několik týdnů po události.

Jak se rodí autosedačka

Sedačka obsahuje až 400 součástek. Některé díly dodávají externí dodavatelé, jiné se vyrábí přímo v továrně. Zvenku přijíždějí například všechny bezpečnostní prvky a čalounění.

Polovina výrobků z továrny v Ulmu končí na náročném německém trhu. Proto je během výroby kladen maximální důraz na kvalitu. Soustředění zaměstnanců na ni jsme museli respektovat i během pořizování obrazového materiálu.

Továrna Römer vyvinula už v roce 1997 systém Isofix, který upne sedačku přímo ke karoserii vozidla. Tento bezpečnostní prvek dnes existuje už ve své druhé generaci.

Výroba dětské autosedačky

Nejlepších výsledků v nezávislých testech dosahují dětské autosedačky s úchytem Isofix.

Při sledování práce si rychle všimnete, že nikdo nikam nespěchá. Je to ověřený způsob, aby nevznikaly zmetky. Nikdo navíc netuší, kdy bude jím vyrobený komponent nebo celá sedačka podrobena náročným interním testům kvality.

Výroba dětské autosedačkyVýroba dětské autosedačky

Základem sedačky je plastová skořepina, kterou vyrábí dodavatel vakuovým vstřikováním. Technologie umožňuje použít zesílenou konstrukci v místech extrémního namáhání.

Pohodlí dítěte zajišťuje čalounění. Materiál na něj se stříhá na speciálním stroji, na který se nanese v několika vrstvách. Pak se překryje fólií a odsaje se vzduch. Poté nastoupí počítačem řízená technika střihu laserem.

Výroba dětské autosedačkyVýroba dětské autosedačky

Očalounění se provádí na počítačem řízených strojích.

Výroba dětské autosedačky

Bezpečnostní pásy sedačky šije automat, aby všechny měly stejně vysokou kvalitu a bezpečnost. Plastové díly se montují ručně pomocí speciálního přípravku.

Výroba dětské autosedačkyVýroba dětské autosedačky

Samotná montáž sedačky trvá asi 20 minut na místě, kterým v továrně Römer říkají ostrovy. Na něm se smontuje z jednotlivých komponentů sedačka a zabalí se.

Výroba dětské autosedačkyVýroba dětské autosedačky

Ostrovy jsou velmi důmyslné. Výrobce je vyvíjí ve spolupráci se zaměstnanci. Jejich fungování se neustále vylepšuje

Jediné místo, kde jsme nemohli fotit, bylo testovací pracoviště. Podle interních pravidel se na něm se průběžně testují náhodně vybrané komponenty s přímým vlivem na bezpečnost. Simuluje se vyšší namáhání, než jakému je výrobek podroben během pěti let životnosti.

Kdy dětská autosedačka chrání nejlépe

Testy jednoznačně ukazují, že nejméně pohodlné sedačky poskytují při správném použití (podle návodu) největší bezpečí. Měkké, pohodlné polstrování a silná vrstva oblečení, zejména v zimě, poskytuje velký prostor pro předozadní pohyb dítěte při kolizi, který ohrožuje jeho zdraví.

Nejlépe je chráněno sedící dítě. Vzhledem k tomu, že fyzikální zákony jsou nekompromisní, ideální ochranu poskytne speciální autosedačka upevněná proti směru jízdy.

Pokud byla autosedačka vystavena havárii, musí se vyhodit. Römer proto používá speciální pásy, které se běžným užíváním neustále vyhlazují. Při nehodě tření s oděvem způsobí jejich zdrsnění, podle kterého se jednoznačně dá poznat kolize.

  • Nejčtenější

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....