Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ford má recept, jak zkrotit neposlušné obry. Vylepšené ESP zabrzdí před zatáčkou

  11:00aktualizováno  11:18
Americká automobilka Ford právě dokončuje intenzivní testování budoucí generace SUV Explorer. Ta se na trh dostane příští rok a jako první nabídne stabilizační systém CCT, který má zabránit převrácení vozu při příliš rychlém průjezdu zatáčkou.

Ford Curve Control Technology | foto: Ford Motor Company

Vozy kategorie SUV jsou z podstaty své vysoké konstrukce na převrácení daleko náchylnější než jiné vozy. V USA dochází podle údajů Fordu ročně až k 50 000 nehodám v důsledku nepřiměřeně rychlého nájezdu do zatáčky. V mnoha těchto případech dochází k převrácením vozu a nejvíce z těchto převrácených aut jsou vozy kategorie SUV. Tato auta se často při nepřiměřených rychlostech převrátí při "zaškobrtnutí" o nerovnost na vozovce nebo třeba obrubník či jiný okraj.

Běžné stabilizační systémy jednoduše nedovedou rozjetý vůz s vysokým těžištěm zkrotit a tak často dochází k tomu nejhoršímu. Potíž je v tom, že ESP má sice primárně bránit převrácení vozu, ale často tak vlastně podporuje nedotáčivost, která má za následek, že se vůz řítí ven ze silnice.

Ford Curve Control Technology

Ford tomu ale chce utržit s novou generací svého SUV Explorer přítrž. Kromě nových airbagů v bezpečnostních pásech totiž vůz dostane systém Curve Control Technology. Curve Control bude spolupracovat s běžným stabilizačním systémem ESP ale jeho úkol je trochu jiný. Zatímco ESP bude nadále vůz krotit ve většině situací na hraně, CCT bude schopno vůz "ukočírovat" ve chvílích opravdu razantního nájezdu do zatáčky vysokou rychlostí kdy se dostavuje výrazná nedotáčivost a mohlo by hrozit převrácení.

CCT je vlastně jen dalším rozšířením schopností stabilizačního systému. Zatímco běžné ESP přibrzďuje v krizových situacích jednotlivá kola tak, aby auto jelo požadovaným směrem a přitom řidič jeho zásah vlastně ani nezaznamenal, CCT bude fungovat trochu důrazněji. V řeči čísel – zatímco běžný stabilizační systém je schopen vyvolat zpomalení 0,1 g, CCT bude schopno vůz zpomalit s intenzitou až 0,5 g, což stačí na zpomalení vozu o zhruba 16 km/h během jediné sekundy.

Ford Curve Control Technology

CCT bude přitom nadále snažit vůz srovnat stejným způsobem jako ESP, na každé ze čtyř kol může být tedy vyvíjena podle potřeby různá brzdná síla. Toto výrazné zpomalení může rozhodnout o tom, zda se vůz v zatáčce udrží nebo třeba narazí do obrubníku, který často k převrácení SUV snadno přispěje. Systém CCT neobsahuje žádné nové mechanické prvky, jde čistě o další fázi softwarového vývoje stabilizačních systémů. Ford jej pro nový Explorer ladil dlouhých 18 měsíců. Díky CCT by vrozená nedotáčivost na předek těžkého SUV neměla nezkušeným řidičům přivolávat tolik horkých chvilek jako tomu bylo doposud.

Ford chce tento nový elektronický systém do roku 2015 montovat do devadesáti procent svých SUV a pick-upů. Prozatím není příliš jasné, nakolik tyto proklamace budou platit pro evropské modely, ale dříve nebo později se se systémem jistě setkáme. Naopak řidiči preferující čisté jízdní zážitky se nemusí bát, že by Ford systém rozšířil do celého svého portfolia. CCT je určen opravdu jen pro krocení velkých těžkých aut náchylných na převrácení, klasické sedany nebo sportovní modely jej (alespoň prozatím) nedostanou. Je ale otázkou, jakým směrem se bude ubírat vývoj systému. Pak je možné, že za několik let s trochu jinou charakteristikou objeví i ve vozech sportovnějšího naturelu.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....