Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Maskované prototypy se šplhají do Alp a brázdí města

  12:00
Zamaskované prototypy prohánějící se v běžném provozu fascinují milovníky automobilů. Tuší, že maskování ukrývá něco tajného. Testovací prototyp ale může posloužit i jako dobrá reklama na nové auto. S chystanými novinkami, které už veřejnost viděla, ale neví zatím všechno, se značky chlubí stále častěji.
Ford Focus při testování v Alpách

Ford Focus při testování v Alpách | foto: Ford

Až potkáte na výletě do Paříže, Milána nebo Londýna zvláštně polepené auto na zvýšeném podvozku, které se snaží tvářit tak nenápadně, až je nejnápadnější ze všech, potkali jste nový Range Rover Evoque. Oficiální představení sice už proběhlo, ale než se nový "babyrange" dostane do prodeje, musí ještě najezdit miliony testovacích kilometrů.

Range Rover Evoque

Než aby se testovací řidiči v novém Range Roveru Evoque snažili ujíždět před zvědavými objektivy paparazza, poslala je automobilka do deseti významných metropolí a udělala z nich poutavou pojízdnou reklamu. Můžete na ně narazit v Londýně, New Yorku, Sao Paulu, Paříži, Miláně, Madridu, Berlíně, Sydney, Šanghaji a Moskvě. Každý polepený vůz hraje jinou barvou, pozměněným vzorem připomínajícím mapu a má na boku pozdrav, v Itálii zdraví Ciao Milano, v Austrálii Hello Sydney...

Range Rover Evoque definitivně odloží kamufláž po autosalonu v Paříži, který se chystá na začátek října. Nejmenší model, který značka kdy vyrobila, se začne prodávat od příštího roku.

Range Rover Evoque

Brzdy se zkoušejí v Alpách

Na vstup do prodeje se připravuje i nový Ford Focus. Jak bude vypadat, to se ví už déle než půl roku. Důležité ale je i to, jak bude jezdit. A tak klouzal po zamrzlých arktických jezerech, potil se v rozpálené poušti a plně obsazený a naložený šplhá do nejstrmějších alpských průsmyků.

Nadmořská výška má na automobily podobný vliv jako na lidi. Čím výše se ocitnete, tím méně obsahuje vzduch kyslíku, a dýchání se proto stává obtížnějším. A tak se focus musí šplhat do horských výšin. Testovací týmy proto pravidelně vyrážejí do rakouských Alp. I inženýři Fordu mají rádi proslulou silnici na Grossglockner. Klikatá a velmi prudká asfaltka dokončená v roce 1935 se vine po úbočích hor přímo do srdce národního parku Vysoké Taury.

Silnice měří 48 kilometrů, má 36 zatáček a vede až do nadmořské výšky 2 504 metrů. Je poutním místem pro motocyklisty i vyznavače zatáček. Zároveň představuje dokonalou lokalitu pro horské zátěžové testy.

Bernd Herweling z vývojového střediska Fordu tam každý den najezdil 200 km nahoru a dolů. "Testujeme focus nové generace s celou řadou motorizací jak zážehových, tak vznětových," vysvětluje.

"Hodnotíme použitelnost na strmých horských silnicích z pohledu zákazníka. Grossglockner je k tomu ideální, zdejší silnice má velmi dobrý povrch," libuje si.

"Pro testy využíváme prvního úseku, kde je stoupání nejstrmější. Prakticky celou cestu až do výšky 2 400 metrů nad mořem činí stoupání téměř konstantních 12 procent. Tady nahoře je vzduch mnohem řidší, takže motor se musí více snažit. A trasa je docela dlouhá, což nám umožňuje získat velké objemy dat," prozrazuje.

Harwelling popisuje, jak testování probíhá. Když testovali nový přeplňovaný zážehový motor 1,6 l, měli vzadu naložených několik plastových kanystrů , které tvořily zátěž, jejíž hmotnost odpovídá třem urostlým dospělým. Jeho kolega zatím sledoval na notebooku klíčové provozní údaje.

"Po zaplacení 28 eur mýtného se závora zvedá a silnice začíná okamžitě stoupat v sérii ostrých zatáček," líčí. Jede se většinou na dvojku nebo trojku, ale do nejostřejších vlásenek musí občas podřadit i na jedničku.

Na vrcholu Harwelling zastaví a okamžitě natáhne kolem motorového prostoru plachtu, která má zachytit teplo. "Chceme, aby motor zůstal co nejteplejší," vysvětluje. "Cestou nahoru podrobně sledujeme chladicí soustavu, teplotu chladiče i oleje a u vozů se samočinnou převodovkou také teplotu převodového oleje. Máme na palubě více než 100 elektronických kanálů, které zaznamenávají údaje o vozidle. Mým úkolem je jet poměrně rychle, ale nikoliv na limitu."

Když testeři vůz zastaví, snaží se zvědavci nahlédnout dovnitř. Maskované auto s flekatými polepy budí velkou pozornost.

Po pěti minutách zamíří kamuflovaný focus dolů. Cestou nahoru nejvíc trpí spojka a motor, při sjezdu jsou zase nejnamáhanější brzdy. Řada dopravních značek podél cesty proto upozorňuje řidiče, aby zařadili nižší rychlostní stupeň, brzdili tak motorem a šetřili brzdy.

Cestou dolů míjí jiný maskovaný focus, který za sebou táhne mohutný dvounápravový přívěs. Harwelling vysvětluje, že řidič má za úkol držet celou cestu konstantní rychlost 30 km/h. Při tomto tempu se k chladiči dostává jen velmi slabý nápor studeného vzduchu, což znamená zatěžkávací zkoušku pro chladicí soustavu.

Ford Focus při testování v Alpách

"Testování s přívěsem je velmi důležité," vysvětluje Harwelling. "Na úrovni moře může vůz s touto motorizací táhnout až 1 500 kg. Zde je však řidší vzduch, proto je motor zatěžován mnohem více. Jdeme až na limit, abychom zjistili, jakou hmotnost vůz do kopce utáhne a jak spojka zvládne rozjezdy do kopce ve vysokých nadmořských výškách." Pokud auto splní požadované úkoly na Grossglockneru, zvládne podle testovacích jezdců cokoliv.

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...