Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dvoutaktní nostalgie: sedmimístný kombík Saab 95

Svět byl tehdy pomalý, dvoutaktní, devadesátka byla závratná rychlost, sedmdesátka akorát a se sedmimístným kombíkem se jezdilo i rallye. Kvůli Saabu 95 by stálo za to tuhle dobu navštívit.
Saab 95

Saab 95 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Nejnovější saab

Čtěte, jak jezdí nový Saab 9-5

Dnešní moderní auta umí jezdit rychleji, než je pro chabé smysly a reakce člověka dobré a bezpečné. Namasírují vám pomalu i ušní lalůčky a udělají za vás první poslední. A většina řidičů ani neví, co všechno jejich auto umí. Ale pocit, že se po otočení klíčku v zapalování opravdu něco děje a ta radost, když se vám podaří rozjet...

Saab 95

Saab 95 je praprapradědeček letošní novinky švédské automobilky, která měla loni namále. Sedmimístný třídveřový kombík, který jakoby právě vyjel z výrobní linky, opečovávají přímo v Trolhattanském muzeu Saabu. Jezdí jak zamlada, jen se o něj v provozu mezi dravými moderními auty hodně bojíte. Jízda je jistá, pohodová. Jen kdyby ostatní tak nespěchali.

Saab 95

Vyráběl se od roku 1959 do roku 1978, poslední dva roky už jenom jako pětimístný.

Saab 95

Celkem jich vzniklo přes 110 tisíc. Kromě osobáků vznikaly také dvoumístné nákladní verze a dokonce i pick-upy.

Saab 95

V roce 1967 dostal Saab 95 čtyřtakt z Fordu Taunus. Karoserii namaloval Sixten Sason, švédská designérská legenda, která namalovala i prvního prasaaba.

Technicky vychází ze Saabu 93, který se představil v roce 1955. Saab 95 ale dostal některé díly z novějšího modelu 96, který je o rok mladší.

Saab 95 - červený je ročník 1959, béžový 1978

"Pětadevadesátka" se představila koncem padesátých let, to ještě u Saabu panovaly dvoutaktní časy. Dvoutakt má úplně stejný zvuk jako ve východoněmeckém wartburgu.

Tříválec s objemem 841 kubíků a 38 koňmi prý uměl 95 rozdovádět i na stodvacetikilometrovou rychlost. Zrychlení z nuly na stovku prý ale trvalo skoro tři čtvrtě minuty. Kapota se jako u všech starých saabů odklápí dopředu, jednoduchý motor šlape jako hodinky. Motor hezky bezprostředně reaguje na plyn.

Tohle auto vám ukáže, jak jsme dnes rozmazlení. Čtyřmetrový Saab 95 byl ve své době jeden z opravdu velkých kombíků. Navíc odvezl až 500 kilo cestujících a nákladu. Dnes je stejně dlouhá nejmenší škodovka, ve které se nám nechce jet ve čtyřech na dovolenou. A ještě jedna zajímavost, rozvor náprav, který určuje místo pro nohy posádky v podélném směru, je jen o necelé 2,5 centimetru kratší, než u první generace Škody Octavia.

Dost místa pro sedm

Jak se do druhé řady sedadel v stařičkém saabu vecpou vedle sebe tři, si raději nepředstavujete a to nejlepší teprve čeká na poslední dva z výpravy. Ti se totiž vejdou do kufru. Otevřete víko (mimochodem, podlaha kufru je hezky nízko a skvěle se dovnitř nakládají věci), vyklopíte opěradlo a před něj sedák, nohy máte ve vaničce a sedíte zády ke směru jízdy. Dva mají místa na nohy víc než v dnešních sedmimístňácích, ale musí mít malé zadky.

Saab 95Saab 95

Za volantem vás přivítá vůně benzinu a obrovský prostor pro řidiče a spolujezdce, nepřekáží tam totiž žádný středový tunel. Před nosem máte malinké čelní sklo. Ven je ale skvělý výhled. Takový si v dnešních autech s tlustými sloupky (mají je v zájmu bezpečnosti) neužijete.

Bezpečnostní pás si zapínáte na prsou, podobnou sponou, jakou se dnes poutáte v letadle. Tříbodové pásy, které známe dnes, tehdy právě vynalézali u Volva.

Nastartujete, ozve se drnčivý zvuk, odjistíte ručku a můžete vyrazit. Držíte obrovský tenounký volant, pod ním napravo je páčka směrovek. Pedály jsou trochu vyosené směrem do středu auta.

Stačí jen pár nejnutnějších ovladačů, zpětné zrcátko je uchycené na přístrojovce a tachometr ukazuje rychlost přirůstající ryskou jako na teploměru. Dálkovky ovládáte spojkovou nohou spínačem na podlaze.

Řadička napravo pod volantem má taky něco do sebe. Je to klasické "háčko" jako v moderních autech, akorát pootočené o devadesát stupňů, dráhy jsou kraťounké a přesné, že by dnešní auta mohla závidět. Čtyři stupně volíte tenkou páčkou, na kterou dosáhnete malíčkem i s rukou na volantu. Pro zpátečku páčku povytáhnete a řadíte dolů na místo dvojky.

Jako všechny staré saaby, má i 95 skvělý rejd, auto je lehounké, takže vám posilovač řízení nechybí. Chybí ale posilovač brzd, takže si chvílemi pomáháte očima a přemýšlíte pořádný kus dopředu.

Saab 95

"Letecká kvalita vám dává víc za vaše peníze," říkala dobová reklama na tohle auto. A sedmimístný kombík dokonce jel v roce 1961 Rallye Monte Carlo, i proto že to byl jediný saab se čtyřstupňovou převodovkou. Erik Carlsson tehdy dojel na parádním čtvrtém místě.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

Vyřešte nespavost svých dětí
Vyřešte nespavost svých dětí

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...