Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Na plný plyn: Jaguar zvažuje výrobu turbínového supersportu

  9:00
Jaguar C-X75 s hybridním pohonem spojujícím elektromotory a plynové turbíny, který se pyšní titulem nejlepšího konceptu pařížského autosalonu, by se mohl dočkat sériové výroby. Případní zájemci si budou muset ale nějaký čas počkat. Podle dostupných informací by Jaguar mohl nový supersport nabídnout nejdříve za pět let.
Jaguar C-X75

Jaguar C-X75 | foto: Jaguar

Koncept supersportu C-X75 od Jaguaru zaznamenal na letošním pařížském autosalonu velký zájem. Elegantní vůz s aerodynamicky čistým designem se stal jednou z hvězd celé výstavy. Možná více než vybroušený design ale zaujal u nového supersportu způsob pohonu.

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75 totiž vychází vstříc současným na ekologii zaměřeným trendům a k jeho pohonu slouží čtyři elektromotory umístěné v každém kole. Ty dávají výkon 570 kW a neuvěřitelný točivý moment s konstantní hodnotou 1600 Nm. Nepřekvapí tak zrychlení z nuly na stovku za 3,4 sekundy, ani maximální rychlost přesahující třístovku.

autosalon paříž 2010

Nepřehlédněte speciální přílohu ZDE

Nevýhodou elektrického pohonu je ale dojezd, který v případě konceptu od Jaguaru činí pouze 100 kilometrů. Jaguar proto vybavil svůj vystavený supersport dvěma mikroturbínami, které díky výkonu 2 X 70 kW dodají vozu dostatečný akční rádius. V turbínách se ale skrývá hlavní potíž bránící brzkému uvedení na trh.

Jaguar C-X75

Podle britského serveru Autocar Jaguar zvažuje sériovou produkci, která by při využití ruční práce dosahovala tisícovky vozů ročně, v případě více automatizované výroby až dvou tisíc vozů ročně. Problémem je ale vývoj zapojení plynových mikroturbín Bladon Jets do hybridního pohonného ústrojí.

Podle střízlivých odhadů bude vývoj sériového provedení supersportu C-X75 trvat nejméně pět let. Jako realističtější se ale zdá spíš sedmiletá čekací doba na sériovou podobu vozu. Šéf vývoje pokročilých pohonných jednotek Jaguaru Tony Harper k tomu říká: "Mluvíme o dvou až třech letech, které bude trvat implementace turbínové technologie. Další tři až čtyři roky bude trvat integrování tohoto pohonu do samotného vozidla."

Revoluční sporťák Jaguaru pohání elektromotory a turbíny

Vývoj tubínového pohonu by mělo být ale levnější než u klasického spalovacího motoru. Turbíny totiž mají stokrát méně součástek než běžné spalovací motory. Výhodou turbínového pohonu by měl být také životní cyklus, který by měl být delší než u konvenčních motorů.

Produkce nového supersportu je tak závislá právě na vývoji turbín. Celý design elegantního vozu je totiž uzpůsoben právě pro jejich zástavbu. Díky malým turbínám, které potřebují méně místa pro zástavbu než běžné spalovací motory, se například podařilo Jaguaru posunout kabinu o 300 milimetrů dozadu oproti konvenčním supersportům.

Turbíny nedají spát výrobcům automobilů už 60 let

První konceptem s pohonem plynovou turbínou byl Rover JET1 z roku 1950. Dvoumístný vůz ale v průběhu testování vykazoval problémy a do sériové produkce se nedostal.

Velkým propagátorem turbín v osobních vozidlech byl Chrysler. Od počátku padesátých let až do osmdesátých let minulého století připravil několik prototypů. Jeho vůz Chrysler Turbine Car z roku 1963 byl také nejblíže sériové výroby. Automobilka dokonce nabízela vůz k vyzkoušení potenciálním zákazníkům. Vyrobeno bylo v omezené výrobě 50 vozů.

Turbínami se zabýval i americký konkurent Chrysleru koncern General Motors, který v padesátých letech vystavoval na autosalonech několik konceptů. I General Motors vyrobil v roce 1993 malou sérii turbínového hybridu EV1. Jeho komerční uvedení na trh se ale nekonalo. V roce 2006 General Motors ve spolupráci se slavným moderátorem a velkým fanouškem aut Jayem Lenem připravil koncept EcoJet.

O pohon pomocí plynových turbín se zejména v sedmdesátých letech minulého století zajímala také Toyota. Svůj hybridní koncept s plynovou turbínou představilo na začátku 90. let rovněž švédské Volvo. Žádný z těchto vozů se ale nedočkal sériové produkce.

Autoři:
  • Nejčtenější

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...