Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

BMW vrací radost z jízdy. Jednička frčí v ostré verzi M

  10:30
Možná BMW vyslyšelo nářky fandů značky, možná jen usoudilo, že tady se dá ještě vydělat. V každém případě připravilo sportovní variantu nejmenšího kupé řady 1 s tradičním označením M. Ale nikoliv očekávané M1 ale 1 M.

Fanoušci mnichovské automobilky žehrají na technickou dokonalost nových modelů. Prý už v nich není tolik radosti z jízdy a sportovního naturelu jako v předchozích generacích. Kritika míří především k trojkové řadě a pak ke spořícím řešením Efficient Dynamics a k mnohým pomocníkům na podvozku.

BMW 1 M Coupé

Pravdou je, že připravovaná i současná generace trojkové řady je už na hony vzdálena legendárním generacím E30, E36 a E46. A mají pravdu, pokrok nejde zastavit a většinový zákazník si žádá právě to, co mu BMW nabízí. Ten správný pocit z lehké a snadno ovladatelné zadokolky tak částečně zůstal u nejmenší řady mnichovské automobilky. A právě ta nyní dostala svůj nejsilnější model s označením 1 M Coupe. A právě to by mohl být dlouho nesplněný sen fanoušků BMW.

Jedničková řada je rozdělena na hatchbacky a kupé. Model 1 M vychází z kupé, bude mít tedy jen dvoje dveře a siluetu malého kupé-sedanu. Ale malého je zde v uvozovkách, protože rozměry jedničkového kupé jsou velmi podobné rozměrům dávné trojkové řady E30. Auta prostě rostou a rostou.

BMW 1 M Coupé

Nový top model jedničkové řady přichází souběžně s oznámením faceliftu kupé a z něj odvozeného kabrioletu. A proč se jmenuje 1 M a nikoliv M1, jak je u BMW zvykem? Důvody jsou pravděpodobně dva. Pod označením M1 vyrábělo BMW na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let supersportovní kupé a to je přeci jen něco trochu jiného než malé ostré kupátko z nejmenší řady. A druhým důvodem je marketing. Výrobce by nerad kanibalizoval mezi novinkou a klasickým emkovým kupé trojkové řady a tak novinku lehce vystrčil ze své prestižní sportovní řady.

Doposud nejvýkonnější variantou jedničkové řady byl model 135i, dostupný ve verzi kupé i hatchback. Třílitrový šestiválcový motor s dvojitým přeplňováním v jeho případě poskytuje maximální výkon 225 kW a točivý moment 400 Nm. Při hmotnosti 1530 kilogramů je to velmi svižné auto, které hravě dosáhne omezovače na 250 km/h a na stovku zrychlí za 5,3 sekundy.

BMW 1 M Coupe

Motor BMW 1 M Coupe vychází ze 135i, má stejný objem a i vrtání a zdvih. Jenže výkon narostl na rovných 250 kW a točivý moment na 450 Nm, navíc ještě s padesátinewtonmetrovým overboostem (krátkodobé zvýšení). Ve špičce tak nabídne točivý moment 500 Nm. A přitom kupé oproti dosavadnímu nejvýkonnějšímu provedení zhublo o 45 kilo. Nepřekvapí pak zrychlení na stovku za 4,9 sekundy. Maximální rychlost opět limituje omezovač na 250 km/h, bez něj by kupé jistě jelo ještě mnohem rychleji.

Zábavu slibuje manuální šestistupňová převodovka s upraveným odstupňováním, kterou snad později doplní i automat. V každém případě bude na zadní nápravě namontovaný samosvorný diferenciál.

BMW 1 M Coupé

Upravený motor ale rozhodně není to jediné, co dělá novinku špičkovým sporťákem. Příbuznost s dalšími modely emkové řady dokládají upravené hliníkové závěsy kol, které si novinka vypůjčila u vyššího modelu M3. Výkonné brzdy mají vpředu kotouče o průměru 360 mm a vzadu 350 mm. Semihydraulický posilovač řízení má dodat řidiči dokonalou kontrolu nad autem a jak je zvykem u emkových BMW, nechybí tlačítko M Drive, které upraví odezvu plynového pedálu.

Auto je i větší než standardní kupé BMW 1. Na délku povyrostlo o 5 milimetrů, na šířku pak o značných 53 milimetrů a je i o 13 milimetrů vyšší. Mohou za to upravené díly karoserie, především vytažené blatníky, pod která se musejí vejít devatenáctipalcová kola: vpředu v rozměru 245/35 a vzadu dokonce 265/45. Sportovní švih dodávají i čtyři kulaté koncovky výfuku, zadní LED světla, prahové nástavce a další drobnější karosářské úpravy. Odkaz na emkovou řadu automobilky najdeme i v interiéru, kde je pozměněná přístrojová deska, speciální kožené čalounění a jiný volant než u sériového kupé.

Zájemce o nový sporťák si ale musí vystačit jen s trojicí laků, které bude výrobce pro novinku nabízet. Na výběr je "obyčejná" bílá a dvě metalízy: černá a červeno-oranžová.

Nové kupé 1 M se začne prodávat od března či dubna. Základní cena byla v Německu nastavena na kulatých 50 000 euro, tedy v přepočtu asi na 1,26 milionu korun. Je to podstatně méně než u trojkového kupé M, které stojí od 1,8 milionu. Ale samozřejmě, absolutně je to velmi drahý sporťáček. Oproti modelu 135i bude dražší o zhruba 200 000 korun a ve srovnání s nejlevnějším kupé jedničkové řady, 118d, si připlatíte přes půl milionu.

MAlé kupé od BMW i jako elektromobil

BMW 1 Coupé jako elektromobil

A jestliže BMW udělalo s novou ostrou jedničkou radost všem kritikům jeho odklonu od aut pro řidiče směrem k univerzálním prémiovým autům s ohledem na životní prostředí, máme i dobrou zprávu pro ekology a šetřílky. Automobilovým paparazzi se podařilo ulovit elektrickou variantu jedničkového kupé. Je to sice zvláštní kombinace, ale když se to někomu bude líbit...

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...