Nápad použít české sklo do nového designového konceptu mladoboleslavské Škody Vision D (D jako design) vzešel přímo od tvůrce vozu a šéfdesignéra Škody Auto Jozefa Kabaně.
Podle něho je české sklo ve světě zavedený pojem. Pod Kabaňovým vedením se na projektu podílela dvojice zkušených designérů, Němec Lars Kemper a slovenský designér Peter Olah.
Tradice přesná na milimetr
"Sklo v sobě skrývá mnohá tajemství. Dokáže si efektně pohrávat se světlem: při pohledu na tvarově dokonalé objekty naplněné světlem si člověk uchovává trvalou vzpomínku s nevšedním zážitkem, který se vryje do paměti," vysvětluje Aleš Stýblo z firmy Lasvit. Ta měla zvládnout obtížný úkol: vyrobit skleněné prvky přesně na desetinu milimetru.
Na míru vyrobené, ručně broušené křišťálové komponenty pak designéři použili v podobě dekoračních lišt a dekorace středové konzole. "Nejtěžší na celém návrhu bylo napasovat ručně broušený skleněný díl do interiéru automobilu, který je konstruovaný s přesností na desetinu milimetru. Ale firma Lasvit nás ihned přesvědčila, že je právem považována za předního představitele uměleckého sklářského řemesla," chválil české skláře Peter Olah. Ten měl na starosti právě design interiéru.
Nejdříve tak vznikl jeho model, následně do něj mistři brusiči ručně brousili jednotlivé křišťálové součásti tak, aby bylo dosaženo požadovaného efektu.
Vedle křišťálových komponentů vozu Vision D se ženevský stánek Škoda Auto mohl pochlubit téměř metrovou křišťálovou plastikou, kterou společnost Lasvit zrealizovala na základě designových návrhů autorů.
A aby nebylo skla málo, designéři završili celý koncept představení automobilky na ženevském autosalonu unikátní kolekcí nápojového setu dvojice designérů Larse Kempera a Petra Olaha a křišťálových knižních vkladů, které Lasvit vyrobil jako limitovanou edici pro Autosalon Ženeva 2011.
Netradičně použité sklo představuje v automobilovém průmyslu luxusní doplněk. Například značka Aston Martin má skleněný klíč u vozu V8 Vantage.