Poznatek číslo 1: Nepočítejte s tím, že se tu něco dozvíte a s někým se domluvíte.
Poznatek číslo 2: Evropan je tu hlavně exotickým návštěvníkem. Většina automobilek zde prodává tolik aut, že se šéfům značek v Evropě protáčí panenky. Škodovka loni prodala 180 tisíc aut a to má na místním trhu ani ne dvouprocentní podíl. Celkem se v Číně loni prodalo 14 milionů aut.
Na největším trhu světa si tedy místní značky vystačí. Zabývat se Evropou pro ně nemá cenu. Když tedy stánky obcházíte a ptáte se anglicky po informacích, vzbuzujete pozdvižení a zmatek. Téměř bez výjimky mají všechny materiály v čínštině, na anglické verze zapomeňte.
Když už nějaký seženete, narazíte občas na vyslovené perly. V anglické verzi katalogu automobilky BYD se píše třeba toto: ".... the low-quality BYD 1,5Ti all-aluminium alloy turbocharger direct injection engine...", což v překladu znamená "celohliníkovy motor BYD 1,5Ti nízké kvality s přeplňováním a přímým vstřikováním". Výrobce se asi nechtěl pochlubit nekvalitou svého výrobku, místo "low-quality" chtěl asi zdůraznit nízkou spotřebu nebo malé emise.
Letem čínským autosvětemAutosalon Šanghaj obrazem - supergalerie zde |
Jednou najdete model Kie nebo Citroënu na stánku automobilky Dong Feng, podruhé ve vlastních expozicích automobilek. U Dong Fengu navíc ještě parkuje honda a nissan. Je to zmatek, ve které se snad ani nejde vyznat. Čínské značky se vlastní navzájem, mění tvář a do toho uzavírají partnerství s cizinci.
Jen v Číně se tak mohou pod jednou střechou sejít třeba Hyundai s Mercedesem u automobilky BAIC. Tři největší čínské značky (SAIC, Dong Feng a FAW) jsou vlastněné státem a loni dohromady vyrobily kolem osmi milionů aut; celkem se v roce 2010 prodalo v Číně téměř 14 milionů osobáků. Třeba SAIC oznámil, že v roce 2015 chce prodávat šest milionů aut ročně, loni prodala 3,6 milionu.
Schizofrenií trpí i Škodovka. V hale 5 je oficiální stánek automobilky, jak ho známe z Paříže nebo Ženevy. Premiérově se tu Asii představují hned dva koncepty z Česany (elektrická octavia a Vison D). Vedle na stánku VW představují nového brouka. A o tři haly dál je stánek Škodovky znova. Společně s volkswageny tu vyrábí modely české značky společný podnik VW a čínského (přesněji šanghajského) mamuta SAIC. Tak si všechny ty octavie, superby, pola a passaty dáte ještě jednou.
Volkswagen vyrábí v Číně čtvrt století a o jeho oblíbenosti svědčí, že značku VW má například většina šanghajských taxi. Volkswagen Santana, se kterým VW v Číně začínal se po několika obměnách vyrábí dosud. A jméno Santana je dnes v miliardové zemi synonymem pro evropské auto.
Nechybí auta, u kterých by právníci starající se u renomovaných výrobců o ochranná práva dostali infarkt. Když u falešného Porsche Cayenne uvidí pán ze stánku Hawtai neasijce, začne mu vysvětlovat, že to auto není na prodej a tváří se, že jim ho tam zaparkovala konkurence. Na stánku jménem Haima najdete zase mazdy s jinými znáčky. Spolupráce obou firem už sice skončila před pěti lety, ale mazdy vyrábí pořád, jen s jiným znakem.
Brilliance zase spolupracuje třeba s německým BMW, v minulých letech se nepříliš úspěšně snažila proniknout i na český trh. S výrazně podobnými modely jako některé renomované značky vystupují na autosalonu čínské značky Great Wall nebo JAC.
Na stánku JAC je k vidění například model, který se nápadně podobá Mercedesu E předchozí generace. Jiný má zase přední chladič ne nepodobný Audi Q7 a dodávka jako by z oka vypadla Mercedesu Sprinter. Great Wall již v minulosti napadl Fiat, že okopírovala jeho model Panda. Holding je přitom jedním z největších čínských výrobců aut a na veletrhu má i jeden z nejrozlehlejších stánků.
Ztraceno v překladu
Je to babylon, i ostřílený autosalonový harcovník je ztracen. Bloudí mezi stánky a snaží se aspoň zapamatovat si, které auto patří k jaké značce.
Nejvíc je na výstavišti menších hatchbacků a sedanů všech velikostí. Hodně malých dodávek a jim příbuzných MPV. Oblíbená jsou taky terénní auta a SUV. Komu se nechce vymýšlet nic nového, hledá inspiraci jinde. Jedním z nejoblíbenějších SUV pro hledání inspirace je Číňanům Lexus RX.
Okopírovat lze ale vše, třeba i ladu. Někdy narazíte na vyslovené hybridy: SUV s tělem podobným kii, ale s čumákem mercedesu. Anebo auto vypadající jako nová generace Suzuki SX4, která se však teprve plánuje...
Jsou tu však i superluxusní vozidla. V pojetí čínských výrobců ale často vypadají jinak, než si Evropan představuje. Na výstavišti je několik firem, které se specializují na přestavby dodávek na luxusní přepravníky pro byznysmeny. Hýčká je kožené čalounění, do všech směrů polohovatelná křesla podobná těm v první třídě letadel i multimediální centrum. Vrcholem je velký autobus přestavěný na superluxusní karavan; když si ho chcete prohlédnout zevnitř, musíte se zout.
Kromě asijských automobilek se v Šanghaji prezentují i evropské a americké značky. Právě pro Čínu si naplánovaly premiéry důležitých modelů. Audi představilo nové malé SUV Q3. Citroën dovezl model DS5, Mercedes nové Áčko a Volkswagen nového brouka. BMW představilo koncept nového supersportu v kabátě limuzíny M5 a Peugeot koncept SXC.
Čína předloni díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně kompenzovat pokles poptávky na rozvinutých trzích.
Co do počtu premiér a konceptů – na některých stáncích jich napočítáte klidně šest – se už dnes může měřit s vyhlášenými světovými autosalony. Musíme se smířit s tím, že Evropa ztrácí na významu, za pár let už nebudete sledovat autosalonové zpravodajství z Ženevy. Ty nejdůležitější novinky se budou představovat v Šanghaji anebo Pekingu...