Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dacia bude šplhat na slavný kopec. Duster na to dostal 862 koní

  12:40
Nejvýkonnější a zároveň nejšílenější dacia vyjede na trať už za necelý měsíc. Speciální Duster No Limit chce vyhrát v legendární jízdě na vrchol Pikes Peak v USA. Výkon auta je velkolepý, hmotnost naopak muší. Tohle rumunské monstrum bude pekelně rychlé.
Dacia Duster 'No Limit'

Dacia Duster 'No Limit' | foto: Dacia

Legendární závod na americkou horu Pikes Peak sledují automobiloví nadšenci především kvůli kategorii monster bez omezení jejich konstrukce. Na vrchol se tak ženou speciály, které sériové produkty jen vzdáleně připomínají, aby jim mohly udělat dobrou reklamu.

A přesně v této kategorii chce letos uspět speciál rumunské Dacie, který bude pilotovat francouzský jezdec Jean-Philippe Dayraut. S šílenými závody má hodně zkušeností, je totiž trojnásobným vítězem zimní Andros Trophy, v které jezdí speciály po ledové ploše.

Se sériovým modelem Duster má speciál pramálo společného. Ale vzdáleně ho připomíná a jmenuje se stejně. Jinak ale máme před sebou zcela od začátku zkonstruovaný speciál, který má téměř osmkrát vyšší výkon než nejsilnější sériový duster z prodejny. Jiný je podvozek i karoserie a ovšemže konstruktéři použili i jinou převodovku. Sériová by si s obřím výkonem neporadila ani náhodou.

Dacia Duster 'No Limit'

Pod kompozitní kapotou Dusteru No Limit trůní motor s Nissanu GT-R, který je sám o sobě velmi silný. Z objemu 3,8 litru dává v sérii tento dvakrát přeplňovaný šestiválec 390 kW (530 koní). Jenže to by na úspěch v kategorii speciálů závodu Pikes Peak nestačilo, a tak ho konstruktéři od Renaultu (kam Dacia i Nissan patří) a spolupracujících firem Tork Engineering a Sodemo naladili až na šílených 634 kW, což je 862 koní. Točivý moment pak vrcholí na hodnotě 900 Nm. Motory Nissanu GT-R jsou oblíbeným nářadím pro úpravce. Uvedené výkony v závodním speciálu Dacie pak patří mezi ty nejsilnější, za podobné úpravy pro Nissan by bylo nutné zaplatit okolo milionu korun.

Výkon je jedna věc, druhým podstatným parametrem je pak hmotnost auta. I v tomto směru se konstruktérům podařilo ohromit soupeře. Díky lehké konstrukci a kompozitní karosérii váží Duster No Limit jen 950 kilogramů a poměr výkonu a hmotnosti se tak velmi přiblížil k poměru jeden kůň na jeden kilogram. Bohužel, Dacia nezveřejnila zrychlení ani maximální rychlost auta. V každém případě bude obří výkon motoru rozdělovat na všechna čtyři kola speciální závodní převodovka.

Dacia Duster 'No Limit'

Silueta speciálu No Limit sice původní Duster připomíná, ale výraznou podobu najdeme jen u přední masky a světel. Auto je jen třídveřové, střecha se v zadní části doprostřed zužuje a až za autem trůní obří spoiler, jehož šířku mohou dnešní oškubané Formule 1 autu jen závidět. Velký spoiler je i vpředu, a to hodně nízko.

Auto leží téměř na zemi, na českých silnicích by mu oplastování asi dlouho nevydrželo. Z boku zaujmou výrazně vytažené blatníky a pak také po obou stranách vyvedené výfuky. Ty se musely přestěhovat na bok před zadní kola, protože vzadu vespod je umístěný obrovský difuzor. Aerodynamiku testovala Dacia (tedy spíš mateřský Renault) v aerodynamickém tunelu, což u podobných speciálů nebývá obvyklé. Duster No Limit tak má poměrně velké šance závod vyhrát.

Téměř dvacetikilometrový závod Pikes Peak s převýšením 1 439 metrů v minulosti vyhrálo několik slavných jezdců a aut. Připomenout můžeme rekord japonského jezdce Nobuhiro Tajimy se speciálem Suzuki SX7, který trať v roce 2007 zdolal za 10 minut a jednu a půl sekundy. Koncem osmdesátých let se po trati proháněly legendární speciály Audi Quattro S1 s Michele Moutonovu nebo Walterem Röhrlem, či Peugeot 405 T16 s Ari Vatanenem. Letošní ročník bude už 89. a závodit se bude 26. června.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...