Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Frankfurtské obrázky týdne: Najdi losa mezi mercedesy

Frankfurt nad Mohanem (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Jiní by se na něco podobného snažili co nejdřív zapomenout a modlili by se, aby zapomněli i ostatní. To Mercedes se k potížím s losy postavil po chlapsku. A dnes, po 14 letech se nerozpakuje kauzu převráceného áčka připomenout a ještě si ze sebe dělá legraci.

Mercedes má na frankfurtském výstavišti svůj vlastní pavilon. Stojí hned vedle hlavního vchodu a mercedesář se v něm zabaví celý den. Za prosklenou halou, kde jsou v diváckém obležení veselé smarty, je v zadní obří hale několik pater naplněno mercedesy. Z ochozů vidíte dolů na hlavní pódium s novinkami. Když se chcete dostat nahoru, musíte po jezdicích schodech, jsou tam hned dvoje vedle sebe.

A mezi nimi připomenutí celé životní dráhy automobilky. Začíná to Benzovým Patent Motorwagenem. Důležité letopočty a k nim příslušné mercedesy zastupují modýlky. Začíná to rokem 1886, jedete vzhůru, míjíte slavné "meďáky", až dorazíte k roku 1997, a tam sedí vykulený plyšový los.

Pavilon Mercedesu na frankfurtském autosalonu

Losí test totiž pěkně pošramotil kariéru geniálně vymyšleného Mercedesu A. Je prostorný, praktický, díky chytré konstrukci se sendvičovou podlahou chrání dobře posádku při nehodě. V roce 1997 se ale ukázalo, že  automobilka, která paradoxně stála u začátků péče o bezpečnost aut, pozapomněla na základní poučku, která říká, že auto je bezpečné, jen když má bezpečné jízdní vlastnosti. Áčko totiž pohořelo v losím testu. Na rozdíl třeba od vysmívaného trabantu.

Losa proslavil u aut Mercedes

Losí test

Zkouška se provádí na suché vozovce. Dopravní kužely nahrazují překážku a tvoří koridor, kterým auto projíždí. Vůz najíždí do losího testu plně zatížen. Auto se rozjede proti kuželům, prudce se jim vyhne a vrací se do původního pruhu. Zkouška se opakuje ve vyšší rychlosti. Rychlost se zvyšuje do doby, než auto shodí krajní kužely. To se obvykle stává při rychlosti 80 až 100 km/h.

             Zdroj: wikipedia.cz

Losí test vymysleli ve Švédsku. A právě tam v roce 1997 novinář Robert Collin z automagazínu Teknikens Värld převrátil ve vyhýbacím testu tehdy nový Mercedes třídy A na střechu.

Automobilka proto musela svolat 130 tisíc aut do servisu, náprava spočívala v instalaci stabilizačního systému ESP, dnes běžné výbavy většiny aut prodávaných v Evropě.

Když pak Collin vysvětloval, proč test prováděl, dával za příklad situaci, kdy se na silnici objeví los. Vyhýbacímu manévru se od té doby říká "losí test". Až šestimetrákových losů evropských se potulují tisíce právě podél skandinávských dálnic.

Dnes mají stabilizační systém ve výbavě téměř všechna osobní auta prodávaná v Evropě. Auta bez ESP bude zakázáno prodávat od 1. ledna 2014.

Pavilon Mercedesu na frankfurtském autosalonu

ESP mají ale také autobusy a náklaďáky. Součástí elektronického stabilizačního programu totiž bývá i systém dynamické stabilizace přívěsu, který zabraňuje jeho nebezpečnému rozkmitání.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...