Na světové autosalony se jezdí hlavně za koncepty. To jsou auta, která jinde neuvidíte. Naznačují budoucnost, ukazují sny designérů, které se nikdy nedočkají sériové realizace a ohromují publikum. Po představení je automobilky sem tam ukážou na zajímavých akcích a pak schovají do muzea nebo depozitáře.
Po dlouhém vyjednávání českého zastoupení Mercedesu dorazil koncept nové třídy A do Česka. V centrále na Chodově bude v showroomu mezi obyčejnými mercedesy parkovat do středy 9. listopadu. Prohlédnout si a třeba i vyfotit novinku, jejíž premiéra se chystá na druhou polovinu příštího roku, může tedy každý.
Vidět čistokrevný koncept naživo v Česku je výjimečná událost. "Dvakrát naši žádost o představení konceptu Mercedesu A odmítli," prozradil Jan Kuhn z českého zastoupení Mercedesu. Nakonec ocelově šedé áčko do Prahy dorazilo z předváděčky v Moskvě. Dovezli ho ve speciálním kamionu uzpůsobeném pro přepravu autosalonových šviháků.
Nový Mercedes A se v Praze představuje jen krátce po evropské premiéře na autosalonu ve Frankfurtu, úplně poprvé ho odhalili před půl rokem na autosalonu v Šanghaji.
Nový Mercedes A opouští chytrou, ale drahou sendvičovou platformu, dosavadní jednoprostorový vůz nahrazuje klasický hatchback.
Natanael Sijanta, produktový manažer nové skupiny kompaktních vozidel, do které náleží i budoucí třída A, v Praze prozradil, že "áčková" třída bude mít u Mercedesu pět členů. Kromě třídy B na pomezí MPV a kombíku, která se za dva týdny začne v Česku prodávat, a "áčka" nachystaného na příští rok se představí ještě další tři varianty.
Mercedes pro ně vyvinul novou platformu s poháněnými předními koly. Sijanta slibuje, že nové A bude mít skvělé jízdní vlastnosti hodné sportovního kabátu. Novinka nabídne všechny bezpečnostní a komunikační systémy, které mají moderní mercedesy z vyšších kategorií – v žádném případě nesmí chybět komunikace s chytrým telefonem v kapse.
Pod kapotou má koncept nový 155kilowattový dvoulitrový benzinový motor osazený turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva. Nová je také sedmistupňová dvouspojková automatická převodovka. Víc o konceptu Mercedesu A čtěte zde
Natanael Sijanta slibuje, že sériové provedení se od konceptu, který teď parkuje v Praze, moc lišit nebude. "Jiná bude jen maska a zrcátka. Koncept je čtyřmístný, sériové provedení bude pětimístné," popisuje.
"Stavba tohoto konceptu trvala rok, projekt ale začal vlastně v době, kdy jsme uvedli na trh stávající generaci Mercedesu A," prozrazuje Sijanta. "Vývoj trval asi pět let," dodává. A ladění vlastně stále ještě probíhá, na vychytání všech much mají vývojáři ještě necelý rok.