Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

PoloMPV i polokombík: nový Mercedes B překvapí skvělým podvozkem

První generace malého minivanu se v Česku výtečně prodávala. Druhá je ještě levnější - ceny začínají na 558 tisících korun - a tak se jí bude na ni skvěle navazovat.
Mercedes třídy B

Mercedes třídy B | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Nové béčko dorazí 19. listopadu, to "staré" patří k nejprodávanějším mercedesům na českém trhu. Příjemnou zprávou je, že cenová politika druhé, lépe vybavené generace, je oproti předchůdci ještě příznivější.

Jen pro zajímavost: při uvedení na trh stálo v roce 2005 béčko 630 tisíc korun, nová generace pak startuje na 560 tisících korunách. Dovozci se zároveň podařilo pro model B snížit hodinové sazby za servisní úkony i cenu za pojištění.

Mercedes třídy B

Úplně nový

Druhá generace Mercedesu třídy B překonává svého předchůdce prakticky v každém ohledu. Ačkoliv se auto snaží zaujmout svěžím, sportovně laděným outfitem, za jeho volantem vás žádný emotivní zážitek nečeká.

To ale rozhodně není na škodu. Účely, k nimž byl předurčen, naplňuje svědomitě. Je to velmi příjemný společník pro každodenní cestování, který má v sobě i přes kompaktní rozměry zakódovanou noblesu charakteristickou pro vozy s trojcípou hvězdou ve znaku.

Co je v nové generaci jinak? Hlavně to, že malý mercedes se nadobro zbavil drahé sendvičové konstrukce, kterou měl společnou s ještě menší třídou A. V praxi to znamenalo, že béčko mělo výše položenou palubu a vpředu šikmo napříč uložený motor, který se v případě nehody sesunul pod podlahu a neohrožoval tak končetiny cestujících. Teď je konstrukce úplně klasická.

Béčko je nově delší, širší a především nižší. Na délku povyrostlo o 8,5 cm, na šířku o centimetr, střecha je naopak k silnici o půl centimetru blíže. Nečekaně menší je také rozvor: nadstandardních 2,77 metru bylo zkráceno téměř o osm centimetrů.

Šachováním s rozměry vůz získal trochu jiný charakter. Zatímco předchůdce byl téměř klasickým MPV, novinka je spíše křížencem kombíku s vysokým hatchbackem.

Interiér povýšil o několik tříd

Doslova od základu se změnil interiér. Návrháři si dali záležet při výběru materiálů, čímž vnitřní prostor povýšili o několik kvalitativních tříd. Na výběr je několik provedení, od standardního přes luxusní po sportovně laděné. Kvalita zpracování je příkladná, malé béčko je v tomto ohledu mercedesem se vším všudy.

Mercedes třídy B

Interiéru dominuje skoro 15 centimetrů velký LCD panel, umístěný uprostřed přístrojové desky nad výdechy ventilace. Ačkoliv jeho tvar a pozice přímo vybízejí k tomu, abyste jej odpojili a ukryli před nenechavci, displej tuto možnost bohužel nenabízí.

Toto multimediální centrum vozu je třeba pochválit za výbornou čitelnost na slunci, tvůrce ceníků pak za to, že je nechali i ve standardní výbavě základní verze.

Velmi dobře je na tom béčko i s nabídkou prostoru. Vpředu je místa dostatek prakticky ve všech směrech, cestující si navíc mohou užívat kvalitních a velkých anatomických sedaček.

Vzadu si opravdového komfortu užije pouze dvojice dospělých. Pochvalu zaslouží novinka i za variabilitu: posunutím asymetricky dělených zadních sedadel a složením dvoupatrové podlahy kufru lze zvětšit přepravní kapacitu ze 488 na výtečných 666 litrů.

Dva objemy, čtyři motory

Pod kapotou nové generace rodinného mercedesu se odehrála revoluce. V souladu se současným trendem downsizingu, tedy snižování objemu a dopováním turbodmychadlem, jsou všechny čtyři dostupné motorizace maloobjemové a přeplňované.

Vybírat lze z dvojice benzinových a dvojice dieselových agregátů. Oba benziny jsou úplně nové a ze shodného objemu 1,6 litru vytáhnou 90 nebo 115 kW (122 a 156 koní). Dieselové čtyřválce jsou modernizované 1,8 s výkony 80 nebo 100 kW (108 a 136 koní). Všechny motory jsou standardně spřaženy s novou manuální šestistupňovou převodovkou, za příplatek asi 53 tisíc korun je k mání nová sedmistupňová dvouspojková převodovka 7G-DCT.

Základní benziňák nadchl víc

Tu jsme vyzkoušeli spolu s motorizací 180 CDI jako první. Přeplňovaný nafťák má hrubší zvukový projev a příjemně plynulý zátah. Automatická převodovka dobře využívá jeho potenciál, ačkoliv mezi současnou konkurencí nepatří mezi nejrychlejší.

Řadí ale velmi plynule a prakticky neznatelně. Základní diesel nabízí překvapivě solidní dynamiku a příjemnou spotřebu: při svižné, ale předpisové jízdě se motor spokojil s pěti litry nafty na sto kilometrů.

Základní benziňák ve spojení s šestistupňovým manuálem nadchl víc. Ač turbomotor, má charakter velmi příbuzný atmosférickým protějškům – v nízkých otáčkách nejeví příliš chuti do života a v táhlých kopcích trochu ztrácí dech, zato má příjemný průběh v horním poli otáčkoměru a výraznější špičku.

Mercedes třídy B

Pro udržení dostatečné jízdní dynamiky je zapotřebí řadit častěji, než je u přeplňovaných motorů běžné. Řadicí páka mechanické převodovky má přesný a navíc velmi lehký chod. Pro běžnou jízdu má agregát dostatečný potenciál a navíc slušnou spotřebu kolem sedmi litrů.

Malé auto, které skvěle žehlí díry

Skutečnou ozdobou druhé generace třídy B jsou jízdní vlastnosti. Mimořádně tuhý skelet totiž konstruktéři doplnili výtečně odladěným podvozkem, který i s osmnáctipalcovým obutím absorbuje většinu nerovností.

Jízdní vlastnosti umí ještě vylepšit příplatkový paket Sport (o dva centimetry snížený podvozek a řízení s proměnlivým převodem). Béčko se i přes vyšší stavbu karoserie vrhá do zatáček s nečekanou chutí a za všech okolností je skvěle ovladatelné.

Velmi dobrá aerodynamika a odhlučnění navíc účinně potlačují pocit z rychlosti. Při letmém pohledu na rychloměr můžete být překvapeni, jak rychle a především s jakým klidem se dají projíždět i velmi klikaté úseky.

Plná bezpečnostní výbava

Velký důraz při konstrukci byl dán také na bezpečnost. Na palubě naleznete všechny obvyklé elektronické systémy, ve standardní výbavě je třeba i sedm airbagů, asistent pozornosti řidiče (vyhodnocuje únavu řidiče a délku jízdy a doporučí přestávku), varování před nárazem, pomocník pro rozjezdy do kopce, systém kontroly mrtvého úhlu a další. Za příplatek je pak možné vůz dovybavit třeba o aktivní systém předcházení kolize (zastaví auto sám před překážkou).

Mercedes B v číslech
Verze180  200  180CDI 200CDI
Motorpřeplňovaný zážehový  přeplňovaný vznětový
Zdvihový objem (cm3)      1 595 1 796
Výkon (kW / koní) 90/122  115/156 80/108100/136
Krouticí moment (Nm) 200250250300
Maximální rychlost (km/h)   190220 190210
Zrychlení 0–100 km/h (s)         10,48,610,99,5
Průměrná spotřeba (l/100 km)5,9 5,94,44,4
Délka × šířka × výška × rozvor(mm)   4 359 × 1 786 × 1 557 × 2 699
Objem kufru (l)488 / 666–1545
Rozměr pneumatik (přední a zadní) 195/65 R15 205/55 R16  a 195/65 R15 205/55 R16
Pohotovostní hmotnost (kg) 1 3951 3951 4751 475
Základní cena motorizace (Kč)  558 000609 600586 800654 000
Poznámka: údaje výrobce
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...