Ženevský autosalon, to je povinný cíl všech milovníků aut. Právě tam se představují všechny důležité novinky, které letos vyrazí na silnice. A hlavně se ukazují snové koncepty, kvůli kterým se na autosalony jezdí především. Jindy už je totiž naživo neuvidíte.
Autosalon ŽenevaŽenevský autosalon otvírá návštěvníkům ve čtvrtek 8. března (novinářům, odborné veřejnosti a milionářům o dva dny dřív), zavírá v neděli 18. března. Od pondělí do pátku je výstaviště Palexpo (hned vedle ženevského letiště), otevřeno od 10 do 20 hodin, o víkendu od 9 do 19 hodin. Dospělí zaplatí za vstupenku 16 švýcarských franků (asi 330 Kč), děti od 6 do 16 let devět franků. Skupiny nad 20 lidí platí za jednotlivce 11 CHF. |
Ženevský autosalon nejdřív na dva dny od šestého března obsadí novináři, osmého pak se otevřou brány veřejnosti. České návštěvníky bude zajímat stánek Škodovky. Do poslední chvíle Škodováci tvrdili, že hlavním exponátem bude malinká Škoda Citigo v pětidveřovém provedení, kterou už ale představili s předstihem začátkem roku. Žádné do posledních chvil utajené překvapení se prý nechystá.
Určitě ale půjdou všichni k stánku naproti tomu škodováckému, zaparkuje tam totiž nový Seat Toledo, což je dvojče připravované Škody Rapid.
Pak všichni zamíří za milionovými superauty, která na silnicích potkáte jen zřídka a když už, předjedou vás tak rychle, že si je ani neprohlédnete. Zaparkované před kavárnou jsou zase zamčené – to na autosalonu se občas poštěstí do nich i usednout. Do Ženevy tak vyrazte za novým dvanáctiválcovým Ferrari F12berlinetta, novým aston martinem, porsche i lamborghini (chystá prý hned dvě premiéry).
Seznam novinek
|
Milovníci automobilové krásy se zase vypraví na obhlídku stánků velkých karosářů. Pininfarina přiveze hliníkový pětimetrový ladný sportovní sedan Cambiano, poháněný čtyřmi elektromotory, pro dobíjení baterek má na palubě malou turbínu spalující naftu. Dorazí po krachu firmy obnovené studio Bertone, Giugiaro představí svůj první koncept, který postavil po převzetí studia koncernem Volkswagen a má tam být i slavná Carozzeria Touring Superleggera, která doveze novodobé pojetí bájné Alfy Romeo Disco Volante.
Co vyrazí na silnici
Pravá auta, která míří do provozu, se pak s velkou pompou představí snad na každém stánku. Letos to vypadá hlavně na velkou úrodu mezi rodinnými MPVčky. Mezi ta nejmenší zamíří Ford B-MAX s netradičně otvíranými dveřmi, na retronotu zahraje Fiat 500L a prozatím jako studie se představí nová generace Nissanu Note pod jménem Invitation. O kus větší, ale superlevná bude zas Dacia Lodgy.
Kdo raději kombíky, může vybírat mezi korejskými novinkami Hyundai i30 kombi a Chevrolet Cruze Station Wagon. Dorazí také nová Kia cee'd, podobně velké, ale o kus luxusnější a dražší budou Audi A3 nové generace a nový Mercedes A, který přišel o svou zvýšenou podlahu a je z něj klasický hatchback. Vedle nich se zařadí nové Volvo V40, které představí v dynamicky střiženém kabátě auto na půl cesty mezi pětidveřovým hatchbackem a kombíkem.
Nabídku malých SUV obohatí Opel Mokka. O něco větší bude Citroën C4 Aircros a jeho dvojče Peugeot 4008, oba vycházející z povedeného SUV Mitsubishi ASX. Větší nové SUV bude stát na stánku Hondy, nová generace oblíbeného CR-V se představí zatím jako koncept. V sériovém provedení pak dorazí ještě větší terénní Mitsubishi Outlander.
Velké haló bude kolem nového malého Peugeotu 208, který bude jedním z nejdůležitějších modelů značky.
Zajímavou novinku chystá Jaguar. Manažerský sedan FX dostane na záda batoh a bude z něj kombík se jménem Sportbrake. Lexus představí novou generaci hybridního sedanu GS 450h a Mazda doveze do Evropy ukázat premiérově koncept Takeri, který na podzim přifrčí v sériovém provedení jako nová Mazda 6. Největším exotem na výstavišti bude Mini Clubman, koncept malé stylové dodávky postavené na základech kombíku Clubman.
Jak a kudy do Ženevy
Oproti loňsku se letos rozšířila možnost dostat se na nejvýznamnější autosalon levněji, a to díky populárním slevovým portálům. Nabízejí třídenní výlet za necelé dva tisíce korun (nástupní místa Brno, Jihlava, Praha, Plzeň).
Musíte ovšem počítat se spaním na sedadle autobusu, stravu si musíte zajistit sami, v ceně už ale je vstupenka na autosalon. Samotná stojí 330 Kč. Jet individuálně autobusem či vlakem se moc nevyplatí, nejlevnější jednosměrný lístek vyjde asi na 2 500 korun. Letecky je to ještě dražší, zpáteční letenka se dá pořídit v tuto chvíli od zhruba 5 200 korun.
Většina lidí ovšem pojede do Ženevy autem. Nejkratší trasa vede přes rozvadovský hraniční přechod na plzeňské dálnici D5, měří zhruba tisíc kilometrů. Německé dálnice jsou bez poplatku, ve Švýcarsku musíte mít dálniční známku, kterou koupíte na hranicích za 40 franků. Stále po dálnici jedete směr Norimberk, Heilbronn, Stuttgart. Do Švýcarska přes hraniční přechod Schaffhausen, a pak směr Curych, Bern, Lausanne. Dálnice z Lausanne do Ženevy vás navede přímo k výstavišti. Držte se cedulí směřujících na letiště a výstaviště Palexpo, které je hned na okraji města. Přímo na místě vás značky nebo zřízenci nasměrují na parkoviště.