Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

První svezení ještě před premiérou v Česku: parádní Subaru XV

  14:00
Mezi prvními v Česku jsme mohli otestovat nové malé SUV legendárního výrobce čtyřkolek. No, ono to ani SUV není, karoserii má jako klasický hatchback nebo malé kombi, ale veze ji pěkně vysoko nad silnicí nebo polní cestou.
Subaru XV

Subaru XV | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Dvaadvacet. Je to hodně, nebo málo? U aut určených do terénu tahle výška dvou mobilních telefonů postavených na sebe není ledajaké číslo. Výška malého subaru nad silnicí je stejná jako třeba u drsného offroadu Mitsubishi Pajero, a třeba ikona Jeep Wrangler má pod autem jen o 16 mm více.

Subaru XV 2.0 CVT v číslech

  • motor: benzinový, boxer 2.0 l
  • max. výkon: 110 kW při 6 200 ot.
  • max. točivý moment: 196 Nm při 4 200 ot.
  • zrychlení 0–100 km: 10,7 s
  • prům. spotřeba: 6,6/8,6 l/100 km (údaj výrobce/naměřená v testu)
  • délka/šířka/výška/rozvor: 4 450/1 780/1 570/2 635 mm
  • objem kufru: 380 l
  • min. světlá výška: 220 mm
  • zákl. cena: 569 000 Kč (1.6 Active)
  • cena testovaného vozu: 709 000 Kč (2.0 CVT, Comfort)

A je to také nejvíce ze všech modelů Subaru. Na první pohled byste to ale určitě neřekli , "iksvéčko" vypadá jako celkem normální hatchback střední třídy, kam také délkou necelých 4,5 metru patří.

Úsporný motor? Kupodivu ano

Jméno Subaru bylo vždy synonymem pro hladové benzinové motory, u jejichž údajů o spotřebě jsme bývali zvyklí číst dvouciferné hodnoty. Nový dvoulitr vyvinutý pro XV to staví na hlavu. Podle výrobce má průměrnou kombinovanou spotřebu 6,6 litru. Na ni jsme se sice nedostali ani náhodou, ale po 500 kilometrech se palubní počítač ustálil na čísle 8,6. A to je na poměry značky excelentní hodnota, když připočítáme, že jsme jezdili dost ostře, proháněli vůz po letištní ploše a po dálnici, v mírném terénu a ve městě. Žádná plynulá jízda po okreskách...

Subaru XV

Podíl na takové spotřebě má určitě i start-stop systém, který podobně jako u konkurence vypíná motor při zastavení na semaforech a podobně. Při zhruba hodině čistého času jízdy nasbíral motor 2,46 minuty ve vypnutém režimu. Jak to víme? XV má totiž takovou zvláštnůstku, tenhle čas měří. Říkali jsme si, že je to celkem zbytečná hodnota, ale je až úsměvné, jak se Subaru rozhodlo podělit se s řidičem o každičkou informací.

Přitom ještě nedávno nedávalo ani do drahých modelů ani obyčejný palubní počítač. Tady je barevný, ukazuje vám barvičkami, zda jedete úsporně či ne, a pozor – historický poprvé s vámi komunikuje česky! A nejen počítač, i navigace. Hlasové povely jsou sice o poznání strojovější než u konkurence, ale čeština může mnohého lesníka oslovit.

Drahé, nebo levné?

Lesákům nebude vadit ani přestrohý interiér – každý, komu jsme auto ukázali, se podivoval nad jeho strohým provedením. Kombinaci černého plastu s černou látkou ve dveřích jen v naší výbavě Comfort malinko oživují drobné stříbrné listy na palubní desce. Použité plasty také nepůsobí extra bytelným dojmem, zvlášť v porovnání s prémiovou německou konkurencí, jemuž se při ceně 710 tisíc za testovaný vůz nevyhneme. Cena základní verze s motorem 1.6i a manuální převodovkou je přijatelnějších 570 tisíc korun.

Subaru XV

Je nové subaru levné, nebo drahé? To lze jen těžko posoudit, záleží, jestli tuhle technicky precizní značku vnímáte jako prémiovou, nebo jako jednu z mnoha. Pak mají konkurenti navrch: když uvažujeme pouze o verzích s pohonem 4×4, pak třeba Škoda Yeti s dvoulitrovým turbodieselem a srovnatelnou výbavou je levnější o 70 tisíc korun, Mitsubishi ASX (1.6i) o 35 tisíc.

Nejblíže má VX asi k Suzuki Grand Vitara, která se prodává s motorem 1.6 VVT od 640 tisíc korun. Srovnání ale není zcela přesné: vitara je sice skoro stejně dlouhá, ale díky redukční převodovce a integrovanému rámu je mnohem víc offroadem než čistě "esúvéčkové" subaru. Prémiová konkurence je pak cenově někde úplně jinde, nejlevnější 4×4 v BMW X1 pořídíte za téměř 760 tisíc korun, v Audi Q3 pak ještě o 40 tisíc dráže.

Jestli jsme měli k novému malému SUV od Subaru nějaké drobné výhrady, jízda nám na ně dala zapomenout. Bez přehánění: XV je pseudoteréňákem s nejlepšími jízdními vlastnostmi. Na svou světlou výšku je neskutečně stabilní. Samozřejmě za to může kombinace nízkého těžiště díky použití pro značku typického plochého motoru typu boxer s protiběžnými písty a stálého symetrického pohonu všech kol.

Na letišti v Milovicích jsme iksvéčko nutili provádět psí kusy. V rychlostech nad sto kilometrů jsme smýkali volantem ze strany na stranu, a přestože zvenčí bylo vidět, jak auto zaklekává, ze stopy do smyku neuhnulo ani o píď. Vlastně ano, při nájezdu z bahnité polňačky na panel předvedlo plavné sklouznutí do pravého úhlu, přesně podle přání řidiče, který manévr provedl v osmdesátikilometrové rychlosti.

Občas, když byla v zatáčce vrstva rozsypaného posypového štěrku, zasáhla jinak netečná stabilizace ESP, ale závodníci můžou být v klidu, na rozdíl od jiných značek ji tady pořád ještě můžete vypnout.

Podle toho, co bylo řečeno o excelentních jízdních vlastnostech, by se dalo předpokládat, že daní za ně bude omezení pohodlí posádky, protože podvozek bude tvrdý jako prkno. Ale jsme u Subaru, takže to nehrozí. Subjektivní pocit je ovšem o chlup méně pohodlí než u nedávno testované Imprezy XV, která byla neuvěřitelně komfortní. Nové malé SUV přitvrdilo, nevyžehlí do hladka všechny výtluky a kanálové vpusti.

Subaru XV

Všechna Subaru XV jsou čtyřkolky, s pohonem jen jedné nápravy ji nekoupíte. Přestože se systém 4×4 nazývá Symmetrical AWD (symetrický all wheel drive), není u všech variant XV stejný. Verze s bezestupňovou převodovkou CVT (Subaru jí říká Lineatronic) mají elektronicky řízenou lamelovou spojku, základní nastavení rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola v poměru 60 : 40. Neustále ale poměr mění podle toho, jak řídicí jednotka vozu vyhodnotí prokluz jednotlivých kol, aby byla neustále zajištěná dostatečná trakce.

Stálý pohon všech kol s klasickým mezinápravovým diferenciálem se základním rozdělením točivého momentu 50 : 50 je pak vyhrazen verzím s manuálními převodovkami.

Jízda s bezstupňovou variátorovou převodovkou je příjemná, až na ty doprovodné zvuky samotného ústrojí – chvílemi máte pocit, jako byste řídili vytočený splašený vysavač. Proti funkčnosti CVT nelze mít výhrad: reaguje svižně a díky plynulé změně rychlosti vůbec necítíte, že se to stalo.

Subaru XV

Sportovním genům značky odpovídá i ochota motoru (i převodovky) k vytáčení. Klidně vás při prošlápnutí plynu k podlaze pustí až přes šest tisíc otáček na dohled červeného pole otáčkoměru, takže plynule zrychluje až někam ke 180 km/h.

Nebojte, zkoušeli jsme to na letištní ploše, jisté ale je, že při předjíždění se taková razance může hodit. Bezestupňová převodovka nabízí šest pevných poměrů, které slouží jako virtuální převodové stupně – na ně se také dá přeřazovat páčkami pod volantem. Při jízdě ustálenou rychlostí 140 km/h na tachometru máte na otáčkoměru jen 2,5 tisíce otáček, kdykoli je však pod plynem k dispozici dost výkonu pro podřazení a zrychlení.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...