Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Abarth 500 Esseesse má výfuk z čertovy dílny

Italové jsou specialisté na malá a červená auta, ale hlavně kolem nich umí udělat největší haló. Pětistovka je designová ikona. A verze Abarth z ní dělá malého zuřivce. Když červeně lakovanou malou raketu vidíte ve zpětném zrcátku, věříte, že je opravdu rozpálená do ruda.

Snad ještě nikdy se mi nestalo, aby mi na křižovatce zaklepal pán na okénko s otázkou: "Co v tom je za motor?" Tenhle rudý čertík má pod kapotou stošedesátikoňovou přeplňovanou čtrnáctistovku. Když to pánovi řeknu, usmívá se, ale moc mi stejně nevěří. Zvuk výfuku ukazuje aspoň na šestiválec.

Jestli Italové něco umí, tak udělat pořádný humbuk, opentlit to aurou urozenosti a nedostupnosti a navrch přidat vzhled, ze kterého se podlamují kolena. To je Abarth 500 Esseesse, seznamte se.

Fiat 500 Abarth

Carlovy výfuky

Poitalštěný vídeňan Carlo Abarth začal brzy po válce v Turíně stavět závodní speciály. Jeho zuřivé fiátky, které musely mít otevřené víko motoru, aby se uchladily, byly ozdobou závodů. Carlo Abarth byl vlastně taky jeden z prvních tunerů. Prodával totiž speciální výfuky, díky kterým fiaty jely mnohem líp než s původními sériovými. Ty jeho byly černé a lezl po nich namalovaný škorpion. A šly na dračku. Kromě "švuňku" dávaly autům také říznější hlas.

A dnes je to vlastně stejné. Abarthy jsou řízné fiaty, které okouzlí motorem. A samozřejmě musí být ozdobou ulice, jsou to přeci Italové.

Fiat 500 Abarth

Abarťácká pětistovka vypadá nasupeně. Ty vysteroidované nárazníky možná trochu ubírají na kouzlu charakteristickým tvarům pětistovky; aspoň ale víte, s kým máte tu čest. Než se s ním pustíte do křížku na startu ze semaforu, vzpomeňte, že z nuly na stovku se rozfrčí za 7,4 sekundy a 210kilometrová maximálka zase znamená, že umí vyhnat z levého dálničního pruhu mnohem větší a na pohled dospělejší auta.

Nejdůležitější na této rudé pětistovce s šachovnicí na střeše a škorpiónskými emblémy je ale speciální výfuk. Až si pro pětistovku od Abarthu půjdete, určitě si těch sedmadvacet tisíc na něj vyšetřte. Unikátní je poslední, který díl rozvětvili do čtyř koncovek. Výfukové plyny do nich vedou ve dvou ramenech, jedno přes zadní tlumič, druhé napřímo. Má to fungovat tak, že při dosažení určitého tlaku se v potrubí otevře přímá větev. Ale už při startování budete malý samočinně otevíraný ventil podezírat z toho, že nechává plynům volnou cestu pořád.

Tenhle výfuk je totiž skvělou odpovědí na stesky, že auta s přeplňovanými motory dneška nemají zvuk. Tenhle italský mrňous zvuk má, a jaký. Už od prvního otočení klíčkem. Nejparádnější disciplínou je "střílení" do výfuku. Když jedete déle pod plným plynem a pak ho prudce uvolníte, ozve se rána jak z děla. Tohle auto prostě udělá nevycválaného puberťáka i z úctyhodného pána v letech.

Fiat 500 Abarth

Esseesse

Základní cena za 135koňový Abarth 500 je 440 tisíc, zvýšení výkonu na 160 koní, které přikoupíte v kitu esseesse, je za 73 tisíc. Kit esseesse má zlepšit to, jak auto frčí, brzdí a zatáčí. Zvýšení výkonu o pětadvacet koní je dosaženo přemapováním řídící jednotky a jiným vzduchovým filtrem.

ESSEESSE

SS = Super Sport

Označení esseesse je fonetickým přepisem zkratky SS, což v abarthovštině značí "super sport".

O dvacet milimetrů se taky snižuje podvozek. Kit se montuje dodatečně, pošlou ho z Itálie v originální dřevěné bedně s nápisy Abarth. Bednu vám nechají, budete-li chtít. Vypadá fakt skvěle. Zatím ji prý neodmítl žádný zákazník v Česku. Dost z nich jí asi bude mít v obýváku.

A pozor, výfuk se dá dokoupit i na obyčejného pětistovkového abartha. Kit esseesse k tomu mít nemusíte.

Fiat 500 Abarth

Chuligán

Krátký rozvor ponouká k rošťačení. Podvozek je hodně tuhý a rychle reaguje na pokyny řidiče. Jeho chvíle přijdou v zatáčkách. Do těch táhlých se zaklesne, opře se o vnější kola a vykrouží je s razancí a zarputilostí.

V těch ostrých se sedmnáctipalcové pneumatiky dravě zakusují do silnice. Zadní náprava na rozbité silnici občas trochu uskakuje, ale přední kola drží stopu dokonale. Dravosti při zatáčení ještě pomáhá speciální funkce stabilizačního systému ESP (nevypínatelného), která v zatáčce přibrzdí vnitřní přední kolo a fiátek se kolem něj stočí.

Stejně jako všechny ostatní pětistovky, je abarth trochu bezradný na rozbité silnici. V lavorech vymačkaných v dlažebních kostkách jakoby zakopával. Na velkých příčných nerovnostech se rozhoupe odpředu dozadu až máte strach, že urazíte přední nárazník. Když má ale hladký koberec, je to paráda. Na dobré silnici svou image kapesní rakety potvrzuje činy.

Ježdění s esseesse je totiž silně návykové. Zuřivost zabalená v malém je okouzlující.

Fiat 500 Abarth
Fiat 500 Abarth

Motor pro štíra

Přeplňovaná čtrnáctistovka, které u Fiatu říkají T-Jet, také dostává při přeměně na abarth červeně lakovaný kryt hlavy válců na nezbytného štíra.

Čtyřválec 1,4 litru má 206 Nm točivého momentu, v režimu SPORT s overboostem dokonce 230 (ve 3 tisících otáčkách). Velká šipka na přidaném budíku vám ve sportovním režimu radí jak řadit. V režimu SPORT se rozsvítí v šesti tisících otáčkách. Taky trochu ztuhne řízení: ne, že by pak bylo nějak extra přesné a objevilo zpětnou vazbu, ale zvyknete si na to.

Motor musíte trochu roztočit, aby ho turbo natlakovalo, to pak "cinquecento" letí jak utržené. Přišlápněte pravý pedál a čeká vás neskutečně razantní a frenetický zátah. Jako by byl bodnutý štírem, kterého má ve znaku. Carlo si ho dal kdysi do erbu, protože se v tom znamení zvěrokruhu narodil.

Fiat 500 Abarth
Fiat 500 Abarth

Vnitřek je stejně stylový jako kabátek, jen by občas mohli šetřit tvrdými plasty. Hlavně by to ale chtělo sedět o kus níž. Platforma nákupní tašky Fiatu Panda se v tom nezapře. Uvítáte ale, že po ní pětistovka podědila řadičku hezky po ruce, blízko volantu.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...