Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ford C-Max: spíš závoďák než MPV

Původním posláním vozů třídy MPV bylo nabídnout cestování vícero lidem bez pocitu stísněnosti. Jízdní vlastnosti byly disciplínou spíše podřadnou. Ne však u C-Maxu, který právě tímto doslova šokuje.
Ford C-Max

Ford C-Max | foto: AUTO HIT

Stejně jako první generace kompaktního MPV C-Max předcházela druhé generaci focusu, byla také jeho druhá generace uvedena na trhy dříve než výchozí hatchback, nyní již 3. generace. Stalo se tak v roce 2010, přičemž od začátku je k dispozici jednak kratší provedení C-Max a jednak prodloužené Grand C-Max.

Plusy a minusy

bezpříkladný poměr ovladatelnosti a kvality jízdy, velmi přesné, strmé a citlivé řízení, lehké a přesné řazení, příjemně dlouhé převody, perfektně rozložený točivý moment motoru, kvalita zpracování, hliníkový motor, díky kterému v zimě auto rychle topí

- spotřeba paliva by mohla být ještě nižší, ozubený rozvodový řemen vyžaduje pozornost

To je nejen delší, nýbrž nabízí také adekvátně prodloužený rozvor a jako bonus posuvný druhý pár bočních dveří. To C-Max si musí vystačit s konvenčním uspořádáním. Možná i vinou toho bude pro typické uživatele MPV málo "empívíidní".

Přesto z hlediska prostornosti či uspořádání kabiny toho lze jen málo vytknout. Druhou řadu sedadel lze nezávisle podélně posouvat či vyklopit vpřed, případně zcela demontovat z podlahy.

U výbavy titanium lze navíc obě krajní sedadla posunout šikmo do středu. Jedná se o takzvaný systém komfortních sedadel, který u levnější verze trend nelze mít ani za příplatek.

Ford C-Max

Dědictví Zetecu-SE

Křídla testovanému C-Maxu dávala přeplňovaná zážehová 1.6, známá jako Eco-Boost. Informovanější čtenáři jistě vědí, že se vlastně jedná o evoluci motoru, který byl v polovině 90. let vyvíjen ve spolupráci s japonskou Yamahou a pojmenovaný Zetec-SE (Sigma Engine). Později byl obchodně přejmenován na duratec, s nímž však neměl nikdy nic společného.

Na rozdíl od pravého duratecu totiž rozvody sigmy pohání ozubený řemen a tak je tomu i u testovaného pohrobka. Z jízdního pohledu byla sigma vždy úžasný motor, jenž se díky hliníkovému bloku rychle ohříval a přitom nadměrně nezatěžoval přední část. I to byl jeden z klíčů vynikajících jízdních vlastností všech evropských fordů od poloviny 90. let.

A zatímco původní sigma nabízela výrazně sportovní charakteristiku, je ta přeplňovaná spíše tahounem v dobrém slova smyslu. Vrchol jejího točivého momentu 240 Nm přichází už v 1 600 ot/min a udrží se až do nevídaných 5 000 ot/min. A pokud zarazíte plyn do podlahy, pak můžete mít díky overboostu dokonce až 270 Nm.

C-Max v číslech

Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s. Maximální rychlost 202 km/h. Spotřeba město/mimo město/kombinace (l/100 km): 9,2/5,5/6,8

Motor: Zážehový přeplň. 4válec: DOHC, 16V
Zdvihový objem: 1596 cm3
Kompresní poměr: 10:1
Vrtání x zdvih (mm): 79,0 x 81,4
Maximální výkon (kW): 110 kW při 5 700 ot/min
Točivý moment (N.m): 240 Nm při 1 600-5 000 ot/min
Poháněná kola: přední
Převodovka: manuální 6stupňová
Průměr otáčení: 10,9 m
Objem palivové nádrže: 55 l
Zavazadelník: 432/1723 litrů
Pohotovostní hmotnost: 1 385 kg
Užitečná hmotnost: 515 kg
Celková hmotnost: 1 900 kg
Hmotnost brzděného přívěsu: 1 500 kg
Hmotnost nebrzděného přívěsu: 690 kg

Použitá šestistupňová převodovka B6 tříhřídelové konstrukce vyniká spíše těžšími převody. V praxi tak ve 130 km/h na šestku motor točí nějakých 3 500 ot/min, což je ale pro přeplňovaný motor optimální. Díky přímému vstřiku je statická komprese rovných 10:1, takže pokud se uhlídáte, můžete jezdit za nějakých 6 až 7 l na 100 km.

Reálnější jízdní podmínky odčerpají z nádrže každých 100 km zhruba 7 až 8 l a vyloženě rychlá jízda s častým stykem pravého pedálu s kobercem podlahy přinese spotřebu přes 9 l na 100 km.

Téměř jako ve sporťáku

Tím naprosto nejúžasnějším jsou na C-Maxu jízdní vlastnosti. I zkušený recenzent se musí podivovat nad tím, jak toto MPV dokáže střelhbitě měnit směr i při vysokých rychlostech. Opravdu, žádné jiné MPV to takto rozhodně neumí. V zatáčkách je vůz tak neutrální, že si až říkáte, jak je to vzhledem k výšce těžiště a povaze vozu vůbec možné.

Jediným limitem je v tu chvíli vysoký posaz, dávající obecně nižší cit pro přilnavost. Jinak nic. Dokonce i příčné náklony karoserie dobře dimenzované stabilizátory zvládají. Přitom ani přilnavost na nerovnostech či jejich absorpce nezavdává žádné důvody ke kritice. Souhrnně je tak dynamika podvozku C-Maxu jak ze zjevení.

FORD TVC

Tajemství úžasné ovladatelnosti C-Maxu je částečně ukryto v systému pojmenovaném TVC. V zásadě se jedná o elektronický samosvorný diferenciál. Při průjezdu zatáčkou je kolo na její vnitřní straně přerušovaně s vysokou frekvencí brzděno, čímž je na opačném kole přední nápravy k dispozici větší hnací moment. Vstupními veličinami jsou poměry momentu stáčení, příčné zrychlení, úhel natočení volantu a rychlost vozidla. Na rozdíl třeba od obdobného systému XDS koncernu VW ale TVC funguje i v případě, že zatáčku neprojíždíte a zároveň neakcelerujete. TVC tedy vylepšuje ovladatelnost vždy, ne pouze při jízdě "pod plynem".

Vysvětlení, proč vůz takto jezdí, lze hledat v několika rovinách. Pokud opomeneme pečlivé naladění, pak tím hlavním je systém TVC (Torque Vectoring Control (viz box). Hodně zde také dělá použité řízení. Na první pohled se zdá, že pracuje s běžným elektromechanickým posilovačem, jaký mají dnes skoro všechna auta.

Teprve podrobnější pohled odhalí další rozdíly. C-Max totiž využívá nejsofistikovanější elektromechanický posilovač řízení, jaký je zatím k dispozici. Jedná se o takzvaný systém "paraxial", částečně osový. U něj je servomotor spojen s tyčí řízení nikoliv pomocí ozubeného převodu, jako je tomu u takzvaného dvouhřebenového řešení, který používá třeba VW, nýbrž pomocí ozubeného řemenu v kombinaci s převodkou s oběhem kuliček. Popsané řešení vyniká nízkým třením a vysokou přesností.

Vytvořeno ve spolupráci s časopisem AUTOHIT

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...