Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Keňský off-road za 120 tisíc. Na servis musí stačit klacek a kámen

  0:12
Žádná boční okna, jen plátěná střecha a rámová konstrukce, vyšší světlá výška, ale především pohon všech kol. Prototyp off-roadu nové keňské firmy Mobius by měl být ideálním prostředkem pro provoz na africkém venkově.
Mobius Two

Mobius Two | foto: Mobius

Představa o praktickém dopravním prostředku v srdci Afriky je zjevně jiná než třeba v Evropě. Drahá a luxusní SUV by na africkém venkově příliš neobstála. Klasické off-roady od Toyoty nebo Land Roveru jsou pro většinu tamních obyvatel cenově nedostupná. A obyčejná osobní auta si zase neporadí s nezpevněnými silnicemi a cestami.

Řešení se snaží najít u mladé značky Mobius, která sídlí v Nairobi a založil ji mladý Brit Joel Jackson. Základní myšlenka Mobiusu je prostá: nabídnout auto, které zvládne nezpevněné cesty afrického venkova a přitom nebude dražší než motorové tříkolky, které jsou rozšířené v tamním městském provozu.

Výrobce srovnává tři nejpopulárnější dopravní prostředky v Keni: městské tříkolové motorikšy (známé z Indie nebo Bangkoku), mikrobusy a motorky. Ty jsou jasně nejlevnější a neznačkové se prodávají v přepočtu okolo 20 000 korun. Dovážené použité mikrobusy (nejčastěji asijské provenience) se podle Mobiusu prodávají okolo čtvrt milionu korun, indické motorikšy pak stojí v přepočtu okolo 120 000 korun.

Mobius Two

Mobius Two se má cenou tříkolkám vyrovnat, cenu firma odhaduje taktéž na 120 000 korun. Jenže levný off-road si poradí i s náročným terénem venkovských cest a navíc uveze až osm lidí nebo 500 kilo nákladu.

Auto je opravdu spartánské. Vyjma čelního nemá žádná další okna, střecha je plátěná, natažená na trubkové konstrukci, interiér je pak naprosto účelový a jediným "nadstandardním" prvkem výbavy budou demontovatelné zadní lavice pro změnu na nákladní verzi. Podstatnou vlastností je ale podvozek se světlou výškou 35 centimetrů a pohon všech kol.

Zvnějšku prototyp, kterým se výrobce chlubí, vypadá jako stará rachotina s karosérií vyklepanou na koleně. Ale to je vlastně výhoda. Auto bude tak jednoduché, že ho spraví každá dílna. Důležitým prvkem je pak mohutný přední nárazník z hliníkové voštiny, zakrytování podvozku a silné přední světlomety.

Mobius Two

O pohonné jednotce se výrobce zatím konkrétněji nezmiňuje, prý bude úsporná. Pravděpodobně bude pocházet od známého světového výrobce, ideálně s dobrým servisním pokrytím na africkém kontinentu. I další díly chce Mobius odebírat od známých výrobců, hlavním kritériem vedle odolnosti ale bude cena a dostupnost dílů pro opravy. Bude třeba, aby bylo auto opravitelné v polních podmínkách co nejjednodušeji, s nadsázkou lze říci, že bude šoférovi muset stačit k opravě kámen a klacek, nejvýš švýcarský nůž.

Se zahájením výroby to zatím nebude tak horké. Firma má prototyp, který si odkrucuje první kilometry po afrických cestách-necestách. Mobius Two ale není prvním počinem značky. Už podle jména je druhým pokusem o dostupný africký vůz. Prototyp prvního modelu Mobiusu One zkouší firma už delší dobu. A nutno poznamenat, že dvojka vypadá mnohem lépe. Mobius One totiž připomíná plážovou bugynu s plátěnými dveřmi, a to ještě hodně ošklivou bugynu.

Mobius One
Mobius One

Mobius One

Je velmi nepravděpodobné, že by se jakýkoliv model značky objevil i na evropském trhu. Auta jen stěží budou splňovat evropské normy a ostatně firma sama ani nemá takové ambice.

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

AURES Holdings a.s.
PRACOVNÍK PODPORY PRODEJE (A12500)

AURES Holdings a.s.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 30 000 - 32 000 Kč

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...