Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Renault Trafic: parádní dodávka je zlobivý služebník

Trafic druhé generace nahradil na počátku třetího tisíciletí svého téměř 20letého předchůdce. Spolu se svými klony Opelem Vivaro a Nissanem Primastar je příkladem vysoce komfortní moderní dodávky. Škoda jen, že její odolnost a spolehlivost jsou stěží průměrné.
Renault Trafic

Renault Trafic | foto: Renault

Trafic je tradičním užitkovým vozem z portfolia francouzského Renaultu. Charakteristicky hranatá první generace se ve výrobě udržela od roku 1981 až do roku 2000. Nová generace, jejíž výroba stále pokračuje, má již také jednu dekádu za sebou. Montuje se jednak v anglickém Lutonu a také u Nissanu v Barceloně.

Vůz totiž existuje pod třemi značkami. Kromě Renaultu Trafic ještě jako Opel Vivaro či Nissan Primastar. Vývoj vozu ovšem probíhal pod taktovkou Renaultu, což je na něm docela patrné. Dodnes pohledný je design, korunovaný skvělou aerodynamikou. Také jízdní vlastnosti a velmi příjemné ovládání zaslouží i dnes obdiv. Vůz existuje nejen jako dodávka, nýbrž i jako van.

Renault Trafic

plusy a minusy

plusy: jízdní vlastnosti, velmi příjemné ovládání, komfortní kabina, řídí se skoro jako osobák, citlivé řízení, pozice za volantem, většina vozů má šestistupňovou převodovku, najdete jej pod třemi značkami, úsporné a kultivované diesely, 90l nádrž

minusy: téměř všechny diesely se sklony k fatálním závadám, choulostivý podvozek, velmi obtížná výměna žárovek, charakteristika motoru 2.5 dCi

Jako osobák

Při svém představení byl trafic dost často srovnáván z VW T5. Oba vozy disponují vynikajícími jízdními vlastnostmi a hlavně takřka "nedodávkovým" ovládáním. Ač T5 v otázce životnosti a spolehlivosti nedosahuje úrovně předchozí 13 let vyráběné T4, v porovnání s traficem se jedná o spolehlivý a odolný vůz. Sice i T5 umí předvést fatální závady, avšak v menší míře než trafic a hlavně nabízí i vyloženě odolné spolehlivé motory (1.9 TDI-PD).

Ač je podvozek traficu v principu jednoduchý, životností se řadí tak maximálně k průměru. To platí hlavně o přední nápravě. U ní stojí za zmínku fakt, že čepy ramen lze po odvrtání trojice nýtů vyměnit samostatně. Nýty se pak nahradí šrouby s maticemi, které se obyčejně dodávají spolu s čepem. To zadní, tuhá náprava s panhardskou tyčí s životností problém nemá.

Renault Trafic

Usporná, ale vrtošivá

Do roku 2003 byl trafic poháněn dvojicí agregátů. Spolehlivější, ale bohužel málo vyhledávaný, a proto také nijak rozšířený, je zážehový dvoulitr z řady FR4. S výkonem 88 kW jde vlastně o krotkou a o proměnné časování sání obranou verzi motoru, dobře známého z rychlých Renaultů Clio.

Náhradní díly na Renault Trafic 2.0 dCi

  • Brzdové destičky přední: 1350 Kč
  • Brzdový kotouč přední: 2915 Kč (1 ks)
  • Rozvodová sada: řetěz
  • Sada spojky (ložisko, lamela,přítlačný kotouč): 10 082 Kč
  • Tlumič pérování přední: 2588 Kč
  • Zadní díl výfuku: 2868 Kč
  • Vodní pumpa: 1468 Kč
  • Spodní příčné rameno: 3596 Kč

Zdroj: Auto Kelly

Z hlediska poměru dynamika/spotřeba se zdá být mnohem lepší volbou vznětová 1.9 dCi z řady F9Q. Od začátku existovala ve dvou výkonových verzích, a to s 60 a 74 kW. Obě jsou tiché, příjemně jedou, ale také dokážou majitele pěkně potrápit. Právě častými závadami všeho možného je 1.9 dCi "proslulá", a to napříč svými aplikacemi.

V roce 2003 měla přijít spása v podobě velké 2.5 dCi. Nabízí se srovnání s "nissanáckým" dvouapůllitrem YD25DDTi, který však nemá s touto 2.5 nic společného, snad kromě základního objemu. Jedná se o agregát G9U, jenž je odvozen od 2.2 dCi G9T, známé třeba z VelSatisu či Espacu IV. A zatímco v uvedených modelech mu občas selže "jen" krátký ozubený řemen, v často přetěžovaném traficu to občas vzdají i pomocná ozubená kola rozvodů.

Renault Trafic
Renault Trafic

Známy jsou dokonce případy, kdy úlomky zubů pronikly do mazací soustavy a svoji pouť skončily až v čističi, jehož ventily následně ucpaly...

Jaký vybrat motor

Doporučujeme: 2.0 dCi (66 nebo 85 kW). Od modernizace v roce 2006 je nabízen relativně spolehlivý dvoulitr, spojený rovněž se spolehlivou převodovkou. Sice jsou známy případy, kdy se 2.0 dCi zadřelo, ale to bylo jen u vozů zkraje produkce.

Neberte: 1.9 dCi (60 nebo 74 kW). Známá 1.9 dCi (F9Q) je problematickým agregátem s kolabujícími turbodmychadly, zanesenými EGR ventily a vrtošivým Common-Railem, jímž je tady Bosch CP3. Korunu tomu nasazuje převodovka PK6 s nízkou životností hřídelových ložisek.

Mor jménem PK6

Až do modernizace v roce 2006 bývala častým důvodem k neplánované odstávce rovněž převodovka PK6. Aby se dobře vešla i mezi úzké podběhy některých modelů, rozhodl se výrobce pro tříhřídelovou koncepci. Samotné hřídele jsou uloženy jednak ve valivých a jednak v jehlových ložiskách. Právě ty druhé jmenované životností zrovna nevynikají.

Pokud u Renaultu Trafic něco hučí na neutrál po uvolnění spojky, raději takový vůz ani nekupujte. Přesto, specializované firmy dokážou PK6 "srovnat" za vcelku rozumných 12 000 korun.

Náprava přišla ve zmíněném roce v rámci obvyklé modernizace. V něm byla PK6 nahrazena novou skříní PF6. Ta je odvozena od PK4, která nahradila PK6 v osobních Renaultech současně s příchodem nového motoru 2.0 dCi. Ten je od modernizace k dispozici také v traficu, a to ve verzích se 66 a 85 kW. Kromě Common-Railu Bosch s piezovstřikovači stojí za zmínku vodou chlazené turbodmychadlo, které dalo nadobro sbohem časům, kdy nadměrně kouřící Renaulty s motorem hnaným do vysokých otáček patřily ke koloritu odstavných pruhů dálnic. Tady je již turbodmychadlo zcela spolehlivé.

Bohužel bez komplikací to zase není. U raných verzí se Renaultu nějak nedařilo najít ta správná ojniční ložiska. Laguna III po absolvování 100 000 km testu je měla opotřebená jako jiné vozy po minimálně 250 000 km. Takže se pár motorů zadřelo.

Časté závady

Opotřebená ložiska turbodmychadla: Motor 1.9 dCi, hrozí nasátí nahromaděného oleje v intercooleru motorem a následný kolaps rozvodů (přetočení motoru)

Závady Common-Railu: Hlavně u 1.9 dCi, unavené vstřikovače, opotřebené podávací čerpadlo, jež je součástí vysokotlakého, řídicí ventily (Bosch CP3).

Zanesený ERG ventil: Motor 1.9 dCi, je nezbytně nutné měnit jej s turbodmychadlem. Jinak ho jím propouštěné mastné úsady budou zalepovat pořád dokola.

Závady převodovek PK6: Do roku 2006, motor 1.9 dCi, opotřebená hřídelová ložiska.

Selhávající rozvody na 2.5 dCi: Buď selže krátký ozubený řemen, nebo dojde k ulomení některého ze zubů pomocných ozubených kol.

Zadřený motor na ojničním ložisku: Motor 2.0 dCi zkraje produkce.

Jiné závady: Vůle v přední nápravě, opotřebené čalounění v kabině, hučící ložiska kol, závady elektroinstalace, nefunkční ostřikovače.

Vytvořeno ve spolupráci s časopisem AUTOHIT

Autor:
  • Nejčtenější

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...