Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kombíková hvězda v druhém vydání: nová Kia cee'd SW v testu

S Kiou cee'd předvedla ještě před pár lety vysmívaná korejská značka obdivuhodný výkon. Stalo se z něj auto, které znají i nemotoristé. Vozí reputaci povedeného, nekazícího se pracanta, který ostudu nedělá. Taková další novodobá ikona českých garáží. Nutno dodat, že je to i díky agresivní cenové politice.

Nový cee'd vypadá módněji, srší sebevědomím, přetéká moderní výbavou. Teď startuje kombík, který je pro značku možná ještě důležitější.

I to nezvyklé jméno, co zpočátku vyvolalo zděšení a u konkurence úšklebky, se stalo pojmem, který stojí za to zachovat i v nové generaci. Určitě je zajímavější a chytlavější než označení dvojčete od Hyundaie. Dvojče i30 do slovníku českých motoristů vstupuje razantněji až teď, když je kvůli diktátu z korejské centrály z dua značek teď na koni Hyundai.

Kombíkový cee'd se stal pojmem, hned ve své první generaci si ho vybírali ti, kdo z nějakého důvodu nechtěli řídit kombíkovou Škodu Octavii. Teď by s ním značka ráda více prorazila i u firemní klientely. A podle hlasů z jejího českého zastoupení se to může podařit. Cenovkou je totiž posazený tak, že přímo míří proti rapidu, novince Škody, která v Česku kraluje.

Kia Cee´d SW

Dramatický a líbivý design už k novodobým kiím patří, Peter Schreyer, jeden z nejuznávanějších autodesignérů současnosti, má volnou ruku, Korejci mu důvěřují a vyplácí se to. Kombík působí hodně mohutně, s lesklými ližinami na střeše vnímáte jeho výšku, při pohledu tváří v tvář si zas uvědomíte šířku. Protažená bachratá záď působí v některých pohledech trochu nesourodě k hodně "rychlému" předku. Proporcemi přibližujícími kombíka jakémusi MPV může někomu z některých pohledů připomínat nafouklé combi, znalci vzpomenou třeba na Fiat Croma.

Nový cee'd zaměnil sympatickou strohost a jednoduchost předchůdce za styl a dojem luxusu. Takový máte i po usednutí do sedaček v interiéru. Vrcholová výbava v ceně přes půl milionu, kterou redakci české zastoupení značky poskytlo k testu, nebude typickým cee'dem českých silnic. I obyčejnější interiér vypadá dobře. Už u předchůdce působil solidním dojmem, interiér nové generace pocit festovnosti a dospělosti ještě posílil.

Výstřelky, které si i v nejvyšších kategoriích občas asijské značky dovolí, se tu nekonají. K tomu přidejte promyšlenou ergonomii, spoustu velkých odkládacích prostor a výbavu, o které se předchůdci nesnilo. Třeba vyhřívaný volant anebo samoparkovací systém: zmáčknete tlačítko, auto najde místo a samo do něj zajede, vy řadíte jen jedničku a zpátečku a ovládáte pedály. Můžete mít třeba i asistent proti vyjetí z jízdního pruhu.

Kia Cee´d SW

Je vidět, že do cee'du zkrátka nacpali konstruktéři snad všechnu výbavu, kterou si dnes můžete v této kategorii usmyslet. Panoramatickou střechu asi vynecháte, určitě nepřecházejte skvěle zářící xenony. Výbava je, jak je dnes módou, poskládaná do různých balíčků. U Kii navíc za rozumné peníze. Studium ceníku složeného se tří úrovní výbavy a těch balíčků bude zdlouhavější. Když chcete a připlatíte, může cee'd působit opravdu draze.

Pod tři sta

Startovací cena za nejlevnější cee'd SW je ve startovacím ceníku 299 980, což znamená patnáctitisícový příplatek za prodlouženou karoserii oproti hatchbacku. Základním motorem je benzinová 1,4 s 73 kilowatty. Všechny cee'dy mají šestistupňový manuál, za příplatek jsou pro některé motory automaty (pro nafťák klasický měničový, pro benziňák dvouspojkový). Pozor, v nejnižší výbavě není klimatizace, příplatek za ni je 25 tisíc. Ostatní potřebnou výbavu (ESP, šest airbagů, elektricky ovládaná přední okna, rádio s CD a USB a palubní počítač) ale má. Záruka je sedmiletá, omezená 150 tisíci kilometry.

Jak jezdí? Normálního řidiče, který neplánuje extrémní výkony a chce akurátní mix dynamiky, jistoty a pohodlí, nadchne. Podvozek je jistý a zároveň pohodlný. Padne hned do ruky. V tom patří mezi nejlepší své kategorie. Působí "německy" festovně, ale není těžkopádný jako Opel Astra. Hlavně žehlí skvěle nerovnosti a je jistější než houpaví francouzští konkurenti. Dravec, který by proháněl italskou dračici Alfu Giuliettu, to není, ale to od něj nikdo nečeká. Dál je jízdně asi jen focus a nová parta koncernu VW, stojící na nové platformě MQB.

Od předchůdce podědil cee'd technickou platformu a koncepci podvozku se vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovou zadní nápravou. Tu nemá mnohá zavedenější konkurence. Nutno upozornit, že i víceprvek je ale třeba dobře naladit. Předchozí generace Opelu Astra jezdila i s jednoduchou torzní příčkou vzadu líp než první cee'd. v nové generaci korejského modelu, ovšem vyráběného v Žilině, už se podvozkáři poučili a konkurenci dotáhli.

Podvozek je tvrdší, ale naladěný tak, že z posádky nevyklepe duši. Výrazněji dá vědět posádce jen v krátkých nerovnostech.

Kufrologie

U kombíku, který je oproti hatchbacku o dvacet centimetrů delší a patnáct tisíc dražší (u dražší verzí ale připlácíte pětadvacet tisíc), jde ale v mnoha případech v první řadě o prostor. V kabině ho je hodně. Místo na zadních sedadlech je hlavně pro dva, třetímu se nebude uprostřed líbit kvůli výrazně tvarovaným bočním místům, centimetry na hlavu, ramena i nohy tam ale jsou.

Kufr je obrovský, 528 litrů základního objemu, tedy pod roletkou, musí stačit všem. Líbí se nízká nákladová hrana a vykrojení do boků kolem podběhů. Schránky pod podlahou jsou libůstka, ty přihrádky toho moc nepoberou, ale bude to tam uložené v pořádku. Kia okoukala u konkurence ližiny v podlaze, do kterých uchytíte posuvná oka a přepážky, k nimž přichytíte náklad. K tomu přidala ještě třeba síť, kterou nainstalujete za zadní opěradla, když navršíte náklad až ke stropu. Když vezete něco dlouhého, stačí sklopit dělená opěradla zadních sedadel. Pokud vyžadujete rovnou plochu, musíte předtím vyklopit sedáky, je to trochu staromódní řešení, ale ničemu to nevadí.

Kia Cee´d SW
Kia Cee´d SW

Nejsilnější diesel a nejdražší motor v nabídce vůbec, 94kilowattový 1,6 CRDi, nebude častou volbou. Naopak slabší verze s 81 kW se bude s třetím turbodieselem v nabídce (1,4 66 kW) asi přetahovat o pozici nejžádanějšího provedení.

Šestnáctistovka cee'du pasuje, možná není pocitově tak suverénní jako u dvoulitrové turbodieselové octavie, ale pracuje tiše a hladce ve velkém rozsahu otáček. Třeba oproti hrubému 1,6 TDI koncernu VW je to tichošlápek.

Notuje si s dobře odstupňovanou převodovkou. Jezdit po Praze a svižně po dálnici obnáší 6,5 litrovou spotřebu, klidné povahy se bez problémů dostanou o litr níž.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...