Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Premiant a propadlík: VW Polo je precizní, Dacia Logan neotesaná

Statistiky z německých stanic technické kontroly sesumírují každoročně dohromady žebříčky TÜV Reportu. V nejsledovanější kategorii aut ve stáří dvou až tří let triumfoval VW Polo, Dacia Logan ho uzavřela. Plná čtvrtina loganů totiž neprošla německou technickou kontrolou.
Volkswagen Polo a Dacia Logan MCV

Volkswagen Polo a Dacia Logan MCV | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Žebříčky německého TÜV reportu jsou jedinečnou hromadou údajů, ale nevypovídají o autech zdaleka vše. V případě letošního prvního a posledního zánovního modelu v žebříčku závad však sedí už na první posaz. Když se přesunete z malého volkswagenu do obří dacie, jste v jiné galaxii. Jediné, co spolu mají obě auta společné, je fakt, že jezdí. 

Půjčili jsme si oba zánovní vozy v autobazaru, abychom zjistili, jaké vlastně jsou. Logan i polo měly najeto minimum kilometrů, na dacii už však bylo znát lehké opotřebení přední nápravy, konkrétně vůle v zavěšení kol, což je přesně to, co jí vytýkali technici TÜV. Naopak malý volkswagen se představil v nejlepší kondici, nadchl nás téměř vším kromě líného základního motoru 1.4, který vyhoví jen letargickým řidičům.

Volkswagen Polo a Dacia Logan MCV

Polo: pohodlné, skvěle vyrobené

Naše polo ročníku 2010 mělo na základním motoru 1.4 (63 kW) najeto 13 tisíc kilometrů a fungovalo perfektně. Výbavu mělo slušnou. Kromě plného elektrického ovládání taky mlhovky, mechanickou klimatizaci nebo vestavěné rádio. A nebylo ani příliš levné: 250 tisíc je ovšem pořád o 40 tisíc méně než za nový vůz v této výbavě.

Jízdní vlastnosti pola jsou skvělé, protože podvozek je dimenzován na podstatně silnější motory. Není přehnaně měkký, nenaklání se, ale díky tuhé karoserii si může dovolit měkčí tlumiče, takže skvěle filtruje nerovnosti včetně propadlých kanálových vpustí. Slyšíte jen "puf" a měkce se zhoupnete; ani na dlažebních kostkách auto nehlučí a netřese se, interiér je prostě jako odlitý z cementu. Přední náprava zároveň ochotně a přesně zatáčí. Takhle si představujeme ideál malého vozu, už se těšíme, až tuto podvozkovou platformu dostane nová Škoda Fabia (zatím ji kromě pola má Seat Ibiza). Řazení je naprosto precizní, chodí po krátkých drahách.

Příkladná je také ergonomie ovládání, všechny ovladače mají přesně tu velikost, jakou potřebují, budíky na přístrojové desce také, neexperimentuje se tu s modernou, ale ani nešetří.

Volkswagen Polo
Volkswagen Polo

 

Tachometr je záměrně "městský": číslice 50 je vysoko, až ve třetině výseče, takže řidič nemá pocit, že se vleče. Jediné, co nám vadilo, byl chybějící teploměr chladicí kapaliny a nenahrazuje ho ani kontrolka jako u jiných aut.

Kolabující rozvodové řetězy

Oslovili jsme mechaniky ve značkových a neznačkových servisech, ale ani anonymně nám neprozradili žádné vážné problémy malého volkswagenu, což potvrzuje dobrozdání expertů na ojetiny z bazarů. Jediný problém, který se u pola vyskytoval, byly kolabující rozvodové řetězy u motorů 1,2 TSI. To je závada samozřejmě fatální, "potkané" motory jsou na odpis, ale automobilka je zatím pokaždé v rámci kulance (za určitých podmínek) vyměnila za nové, a to i u vozů po záruce (stejně to dělá Škoda).

Celková čísla o poškozených motorech se nedají nikde zjistit, ale podle nezávislých expertů šlo o jednotky kusů, zhruba jeden ze stovky. Zajímavé je, že koncern VW už v nové generaci modifikovaných "téesíček" začal používat opět rozvodový řemen namísto problematického řetězu.

Námi testovaný základní motor 1.4 (63 kW) je technicky jednoduchý a problém s "rozvoďákem" se ho netýká. Jeho spolehlivost je takřka neprůstřelná, ví se, že dokáže odsloužit statisíce kilometrů.

Jízdně ovšem není vůbec zábavný. Nemá žádnou výkonovou špičku; kdo chce jezdit svižně, musí do TSI. Komu ovšem stačí letargická jízda na hranici rychlostních limitů, bude se spokojeně šinout padesátkou na pětku, řadit už ve 1 200 otáčkách a motor to všechno zvládne, je velmi pružný. Převody jsou poměrně těžké a je jich jen pět, při stočtyřicítce na dálnici už točí skoro čtyři tisíce. Celkovou spotřebu se nám v zimním počasí minulých dnů podařilo udržet do šesti litrů na 100 km, po okreskách jsme jezdili za 5,5 litru.

Předchozí generaci pola (i fabie) zlobily slabě dimenzované tyčky stabilizátoru přední nápravy, které se uklepaly a hrůzostrašné zvuky děsily posádku, auto pak "plavalo". Nová generace už těmito problémy netrpí.

Volkswagen Polo

A ještě drobnost: polo má skvěle nastavený hill holder, tedy systém, který auto na pár sekund podrží při rozjezdu do kopce. Je precizně citlivý, stačí lehce přidat a vůz se rozjede, zatímco u jiných vozů je třeba překonávat odpor, leckdy až takový, až auto "chcípne". Sečteno a podtrženo: polo je nejen technicky bezproblémové, ale i výtečně vyrobené auto. A to není samozřejmé.

Ještě je třeba zmínit jedno negativum pola, za které však výrobce rozhodně nemůže. Na českém trhu má totiž ten malý volkswagen punc takřka luxusního zboží. To s sebou však nese i třeba vyšší přitažlivost pro zloděje a podvodníky (stočení tachometru či maskování stop po havárii).

Dacia Logan: jednoduchý, laciný

Kombíkový logan, kterého jsme si vyhlédli na ploše bazaru, měl při tříletém stáří najeto pouhých 22 tisíc kilometrů, což ukazuje, že tahle auta si pořizují většinou ti, kdo moc nejezdí. V bazaru za něj chtějí 140 tisíc korun, nový logan MCV je o 44 tisíc korun dražší.

Výbava základní verze je chudá, jen dva airbagy a rádio; náš exemplář měl ještě tažné zařízení. Jinak však reprezentoval své druhy naprosto věrně: tohohle pracanta si málokdo kupoval kvůli pohodlí, takže uvnitř jsou klasické kličky na stahování oken, o klimatizaci si můžete nechat zdát. Tohle je prostě přibližovadlo, zato s bezkonkurenčně bezedným kufrem. U auta s rozvorem kol stejným jako dodávka VW Transporter (2,9 metru) není divu.

Dacia Logan MCV

Dacia Logan MCV

Kabina řidiče v ničem nerozmazluje, stejně jako to bývalo v autech před dvaceti, třiceti lety: ze všech stran ho obklopují plasty tvrdosti korundu, volant se nedá seřídit ani v jedné ose, posunout lze jen sedadlo, velkým šoférům se tak těžce hledá poloha za volantem. Ergonomie prostě není dobrá, obrovská řadicí páka třeba zakrývá ovladače ventilace. Na ně se přitom sahá dost často, protože topení má výkyvy: buď topí moc, nebo málo, jen stěží se dá nastavit pohodlně.

Motor jede, ale ne rychle

Benzinová 1.6 o papírovém výkonu téměř stejném jako má polo (64 kW) se musí točit, ale pak docela jede. Oproti malému volkswagenu je ve skutečnosti živější a silnější. Když jsme si zvykli na zcela nahoře zabírající spojku, naučili jsme se i protočit kola při rozjezdu. I tento motor je pružný, dá se bez problémů převalovat kus nad volnoběhem při 1 500 otáčkách na pětku. I on při 130 km/h točí skoro 4 000 otáček, tím však podobnost končí. Na rozdíl od pola není logan stavěný na rychlou jízdu: motor vyje, hlučí, ale auto už nezrychluje. Ideální rychlost je tak 120 km/h. Podle měření jsme spotřebovali 8,5 litru benzinu na 100 km, motor tedy není nijak zvlášť úsporný, ale na tak velké auto ani nenažraný.

Volkswagen Polo a Dacia Logan MCV

Samotná jízda není nijak hrozná. Odpružení loganu je solidní, auto se v zatáčkách sice celkem naklání, ale díky "autobusovému" rozvoru je stabilní. Takže i bez systému stabilizace podvozku ESP se nám ho na mokru a sněhu do smyku dostat nepodařilo. Řízení je ovšem nepřesné, nespojité a cukavé, ale i bez posilovače celkem lehce ovladatelné. Na rozdíl od výtečně brzdícího pola zpomaluje logan jen průměrně. A sedadla tělo moc nepodrží, navíc při dlouhých cestách z nich bolí záda.

Problémy: koroze a nápravy

Také u logana jsme oslovili mechaniky, abychom zjistili technické slabiny dacie. Podle nich má logan problém s nedostatečně dimenzovanými nápravami, životnost čepů a uložení kol je nižší než u konkurence. A zlobí ho také koroze. Podle servismanů nejsou výjimkou rozsáhle "kvetoucí" lemy blatníků už při stáří čtyř let a nájezdu 120 tisíc kilometrů. Automobilka sice dává záruku šest let na prorezivění karoserie, ale většinu reklamací beztak odmítne s tím, že rez vnikla z vnějšího zdroje a ne směrem "zevnitřku ven". Trable naopak nebývají s elektrickou výbavou, ta je totiž u většiny exemplářů minimální. 

Dacia Logan MCV

Logan je zkrátka víc užitkové než osobní auto, ovšem s výborným poměrem cena/výkon, žádné tak velké laciné auto nekoupíte. Jen se musíte smířit s tím, že zatímco v polu máte pocit, že jedete v autě, v loganu se vezete v dodávce.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...