Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nová octavia exceluje v crash testech. I díky vystřelovací kapotě

Od nové Škody Octavia se ani jiný než skvělý výsledek v crash testech nečekal. Podmínky pro zisk pěti hvězd však plní s nebývalým přehledem. Spolu s ní mají plné hodnocení i Renault Zoe a Toyoty Auris a RAV4.

Organizace Euro NCAP uveřejnila nejnovější výsledky nárazových testů. Hlavní hvězdou v nich je nová Škoda Octavia, a to nejen proto, že našince zajímá nejvíce. Octavia totiž získala maximální hodnocení s velkým přehledem a například v oblasti ochrany chodců patří k vůbec nejlepším dosud testovaným autům.

Chvályhodná aktivní kapota

V hodnocení střetů s chodci získala octavia třetí generace 82 % z maximálního počtu bodů. Nahlédnutí do celkových statistik Euro NCAP prozradí, že je to po Volvu V40 (88 %) druhý nejlepší výsledek všech dob. Zatímco V40 k výsledku pomáhá speciální airbag pro chodce, octavia si vystačí s jednodušším řešením, aktivní kapotou. Tu mimochodem nechtěně otestoval už prototyp nabroušené verze RS před zraky našeho čtenáře.

Crash testy Euro NCAP, březen 2013

Škoda Octavia
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 93 %
ochrana dětí: 86 %
ochrana chodců: 82 %
bezpečnostní prvky: 66 %

Toyota Auris
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 92 %
ochrana dětí: 84 %
ochrana chodců: 68 %
bezpečnostní prvky: 66 %

Toyota RAV4
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 89 %
ochrana dětí: 82 %
ochrana chodců: 66 %
bezpečnostní prvky: 66 %

Renault Zoe
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 89 %
ochrana dětí: 80 %
ochrana chodců: 66 %
bezpečnostní prvky: 85 %

S aktivní kapotou se bude octavia prodávat ve všech zemích EU. V Euro NCAP však otestovali i verzi bez tohoto bezpečnostního prvku a i v tomto případě by stále auto získalo maximální počet hvězdiček, skóre by totiž v této oblasti překročilo povinných 60 % bodů. Může za to především stále solidní konstrukce kapoty a k nohám šetrný přední nárazník. Naopak problematickým místem se jeví přední hrana kapoty, která je příliš tvrdá a znamená riziko pro pánevní oblast chodce.

Pevná kabina

V oblasti ochrany posádky si octavia rovněž odnesla vysoká hodnocení. V případě dospělých je skóre 93 %, u dětí je to 86 %. Zjednodušeně tak můžeme říci, že nová octavia je ke všem pasažérům i chodcům ohleduplná zhruba stejně. V případě dětí oceňuje Euro NCAP snadnou instalaci dětských sedaček. Mimochodem, úchyty Isofix jsou jen na dvou zadních místech.

Při testech splnily dětské sedačky vždy svůj úkol na výbornou. Úchytný systém je udržel na místě, a tak figuríny ochránil před nebezpečným kontaktem s ostatními částmi vozu. To platí jak pro čelní, tak boční náraz. Nechybí ani důsledné připomenutí nutnosti vypnout airbag na sedadle spolujezdce v případě uchycení dětské sedačky proti směru jízdy.

Co se týče celkových výsledků a ochrany dospělých, kabina vozu zůstala při nárazových testech stabilní a vůz poskytl posádce perfektní ochranu téměř ve všech sledovaných oblastech. Jedinou výjimkou je pouze pravá holeň řidiče, která je zřejmě mírně ohrožena středovým tunelem. Euro NCAP oceňuje, že ochrana cestujících je na skvělé úrovni i pro osoby rozličného vzrůstu.

Dobře si octavia vedla i při zadním nárazu, kdy opěrky zabránily vážným zraněním krku. Naopak slabší částí je boční náraz do sloupu, kdy se projeví slabá ochrana hrudníku.

Ocenění za asistenční systémy

V oblasti asistenčních systémů získala octavia skóre 66 %, tedy jakousi obvyklou dávku za prakticky povinné prvky, jako jsou připomínač zapnutých pásů na všech sedadlech a stabilizační systém. Standardně však nemá omezovač rychlosti, který by pomohl skóre navýšit.

Euro NCAP však oceňuje bohatou nabídku dalších bezpečnostních systémů, jež mohou mít zákazníci třeba za příplatek. Mezi oceněnými jsou systémy Front Assist s funkcí nouzového brzdění v případě hrozící čelní kolize, Lane Assist, který udržuje vůz v jízdním pruhu, multikolizní brzda, jež vůz zabrzdí po nehodě, a tak zabraňuje následným kolizím, systém pro rozpoznání únavy řidiče Driver Activity Assistant nebo systém pro ochranu posádky Crew Protect Assistant, jenž připraví prostor řidiče a spolujezdce na blížící se kolizi.

Toyoty s drobnými škobrtnutími

Výborné hodnocení si z testů odnesly i nové Toyoty Auris a RAV4. Auris zaostal za octavií o pár procent, v oblasti ochrany posádky získal 92 %, v případě dětí 84 %. Ochrana chodců byla hodnocena 68 %, což stále s rezervou stačí na plný počet hvězdiček. V případě bezpečnostních asistentů mají obě toyoty shodné skóre jako škoda za prakticky shodnou výbavu.

Rozdílem je fakt, že obě toyoty mohou mít omezovač rychlosti za příplatek, ovšem Euro NCAP jej ani tak neuznalo s tím, že si za tuto funkci připlatí jen málokterý řidič. Toyota také nedostala žádnou dodatečnou pochvalu za pokročilé bezpečnostní systémy, výbavu jako octavia nemá žádný z modelů. Varování putuje k Aurisu v případě konstrukce kabiny. Při bočním nárazu se totiž otevřely zadní dveře na straně řidiče.

RAV4 zase dostává varování za nedostatečně nafouknutý airbag, který tak zcela nezabránil kontaktu hlavy řidiče s volantem. Kontakt však nebyl vážný, a tak toyota o plný počet hvězd nepřišla. Výtečně si RAV4 vedla při bočních nárazech, a to i při nárazu do sloupu. Při střetu s chodcem je podobně jako u octavie největším problémem čelní hrana kapoty, tady je přívětivější jen auris, ovšem pouze ve střední části, na okrajích je na tom stejně mizerně jako soupeři.

Úspěšný elektromobil

Testy prošel také elektromobil Renault Zoe. I ten si odváží plný počet hvězdiček i přes horší ochranu řidičova hrudníku při čelním nárazu nebo bočním nárazu do sloupu. Zcela ideální není ani ochrana krku při nárazu zezadu. Úchyty Isofix má Zoe i na předním sedadle. Podobně jako pro všechny tentokrát testované vozy platí, že systémy dokázaly dětské sedačky udržet bez problémů na místě a zabránit případnému střetu figuríny s dalšími částmi vozidla.

Hodnocení 66 % v oblasti ochrany chodců je opět bez problémů dostačující, ovšem vývojáři Renaultu tu mohli zřejmě odvést lepší práci. Jelikož je Zoe elektromobil, nemusí mít bezprostředně pod kapotou tvrdé části motoru, přitom kapota je příhodně měkká jen ve středu, směrem k okrajům se ochrana chodců zhoršuje.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

Na první plavbě do evropského přístavu v Bremehavenu přivezl BYD Explorer No. 1...

VIDEO K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

V Praze začalo jezdit sto elektrických volkswagenů autopůjčovny GreenGo.

VIDEO Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

Létající automobil AirCar Štefana Kleina

VIDEO Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

BYD Explorer No. 1 je lodí speciálně navrženou pro přepravu elektromobilů z...

VIDEO Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

  • Nejčtenější

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...