Saab, kterého hodil koncern General Motors přes palubu s nástupem globální krize, se snažilo zachránit hned několik firem. Nejdéle to zkoušel nizozemský Spyker, ale nepodařilo se. Po následném vstupu čínských investorů se podařilo zachovat výrobu upravených verzí pod jinou značkou v Číně. A poslední výprodej originálních saabů proběhl přes internet nedávno.
Nyní patří práva k tradiční švédské značce konsorciu NEVS (National Electric Vehicle Sweden), což je čínsko-japonský koncern, který se, jak název napovídá, zabývá vývojem elektromobilů. A právě takový pohon by mohl mít budoucí Saab 9-3, respektive model, který by měl z prototypu z řady Phoenix vzniknout. Ale to je zatím hodně vzdálená budoucnost.
Ještě před smrtí stačil Saab představit a v omezené míře i začít prodávat nový velký sedan 9-5 (test zde). Na kombi se už nedostalo (prodej nebyl zahájen), stejně jako na nový menší model 9-3.
A že Saab koncem minulého desetiletí nutně potřeboval omladit svou modelovou řadu. Velká 9-5 se vyráběla už od roku 1997 a přes řadu faceliftů a velmi nadčasový design to už byl opravdový dědeček. Menší model 9-3 druhé generace měl premiéru v roce 2002, proto šel na řadu až jako druhý a díky známé historii se už nástupce nedočkal.
Na novém 9-3 pracoval ještě General Motor a stejně jako oba předchůdci měl sdílet díly s koncernovým příbuzným Oplem. Což ostatně platilo i pro větší 9-5, který byla spřízněn s Opelem Insignia. Menší ssab pak měl využívat techniku astry. Z dostupných materiálů jsou z dílny General Motors známé jen skici případného nástupce 9-3, je možné, že na prototyp už vůbec nedošlo. Novinka měla designově ladit s větším modelem 9-5.
Jeden PhoeniX Saab stačil ukázat |
Po odkoupení Saabu Spykerem však přišel do Trollhättanu, kde automobilka sídlila, tým designéra Jasona Castrioty, který se k designu menšího saabu postavil poněkud jinak. Předek připomíná poslední generaci 9-3 včetně charakteristicky zalomených blatníků podél předních světel. Ale vše je samozřejmě v moderním designu s jednodušeji tvarovanou maskou chladiče po vzoru většího modelu 9-5 poslední generace.
S větším saabem má prototyp i shodné a pro značku tradiční zaoblení skla a na něj navazující profil střechy. To nejzajímavější ovšem přichází na zádi auta. Castriota se inspiroval dávnými předchůdci modelu, ve své podstatě od modelu 99 ze začátku sedmdesátých let a ještě výrazněji od jeho nástupce modelu 900. Auto je tak vlastně hatchback, respektive liftback s velmi krátkou splývavou zádí.
Tento styl vydržel Saabu až do první generace modelu 9-3, což byla upravená poslední devítistovka. Tvar je to netradiční, přece jen, liftbacků na trhu mnoho není. Na druhou stranu je to mnohem praktičtější karoserie než klasická tříprostorový sedan, kterou měla poslední devět-trojka od roku 2002.
Nakolik se prototyp designérskému týmu Jasona Castrioty povedl (jiný jeho návrh utekl na velmi nekvalitní skice), můžete posoudit z nemnoha obrázků, které zveřejnila různá švédská a fanouškovská média. Je na nich poslední verze, zřejmě definitivní. Důležité zadní partie jsou však jasně patrné jen z fotografie prototypu určeného pro aerodynamické zkoušky. V každém případě je tvar prototypu Saabu 9-3 originální a snadno identifikovatelný. A to je v dnešní době unifikovaného designu jasné plus. Bohužel, tohle auto se narodilo již mrtvé, i když šance prý stále žije.