Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zimní pneumatiky na léto opravdu zujte. Hůř brzdí a zvyšují spotřebu

  13:00
Na jaře dosluhující zimní gumy dojezdím. Tak uvažuje velká spousta motoristů, kteří za každou cenu chtějí ušetřit peníze. Rakouský autoklub si tuto metodu vyzkoušel a zjistil, že nejde zrovna o bezpečné šetření.

Zimní pneumatika má víc zářezů, které odvádí vodu. Je ale také měkčí než pneumatiky na léto. | foto: Nokian

Posledního března končí zákonná povinnost mít na vozech zimní pneumatiky. Třicet procent řidičů loni nepřezulo auto ze zimních gum na letní a stejné množství to tak udělá i letos, odhadují odborníci.

"Kdo s příchodem jara nepřezuje auto na letní pneumatiky, aby dojel zimní, zbytečně riskuje," varuje šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz.

Část řidičů dojíždí zimní gumy, část hodlá přezout až před letní dovolenou, a zbytek jezdí na zimních gumách celoročně. Ale pokud najedete ročně aspoň 10 tisíc kilometrů, vyplatí se mít obě sady gum.

Zatímco zimní pneumatiky musí mít hloubku dezénu 4 milimetry, v létě stačí pro jízdu vzorek hluboký jen 1,6 milimetru. Odborníci přitom považují letní jízdu za bezpečnou, pokud mají pneumatiky vzorek hlubší než 2 milimetry. Jestliže tedy neplánujete výměnu pneumatik, je dobré myslet alespoň na překontrolování těchto parametrů.

S dezénem mělčím než 1,6 milimetru si říkáte nejen o pokutu, ale i o nehodu. "Je dobré vědět, že pneumatiky s dezénem mělčím než 3 milimetry mají zejména na mokré vozovce zhoršené jízdní vlastnosti," vysvětluje Václav Částka ze společnosti Dobrépneu.cz.

Velký význam má i materiál, ze kterého jsou pneumatiky vyrobeny. V zimě, kdy je sníh a náledí, jsou totiž potřebné jiné vlastnosti než na letním rozpáleném asfaltu. Zimní pneumatiky jsou kvůli nutnosti větší přilnavosti k vozovce vyráběné z měkčí směsi než letní, ale tyto vlastnosti nejsou na sluncem ohřátém asfaltu vhodné.

"Zimní pneumatiky totiž obsahují ve směsi gumy více siliky (speciálně upravený kysličník křemičitý, který se přidává do běhounových směsí - pozn.red.) než letní, aby byly k vozovce přilnavější. Zimní pneumatiky se tak v létě na ohřátém asfaltu přilepí a trhají se. Následkem toho se zvyšuje spotřeba paliva vozu," vysvětluje tiskový mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

"Se zimními pneumatikami při letních teplotách je třeba si dávat pozor," varuje Friedrich Eppel, expert na pneumatiky rakouského autoklubu ÖAMTC, který zimní pneumatiky podrobil porovnávacímu testu.

Na zkušební polygon bylo vysláno auto, kterému mechanici měnili obutí. Nejprve ojeté zimáky, pak nové letňáky a nakonec celoroční obutí. Měřili při tom brzdnou dráhu a sledovali chování auta při aquaplaningu, kdy auto neovladatelně klouže po vodě. Nejlépe z testu vyšly letní pláště.

"Při zkoušce brzd na mokré silnici zimní pneumatiky za letními jasně zaostaly. Brzdná dráha z rychlosti 80 km/h byla u letního obutí o 6,4 metru kratší než se zimními plášti," cituje z výsledků testu ÖAMTC Petr Buček. Celoroční obutí se v této disciplíně umístilo uprostřed.

Pak se brzdilo na suchu ze stokilometrové rychlosti. "Zatímco s letními koly už stojíte, jede auto s celoročním obutím ve stejném okamžiku stále ještě rychlostí 42 km/h,“ píše se ve zprávě rakouského autoklubu. Dokonce i zimní kola dopadla při tomto testu o něco lépe než celoroční obutí.

Nakonec se brzdilo na vozovce, kterou pokrývala sedmimilimetrová vrstva vody. Auto se starými zimáky začalo klouzat už při rychlosti 65 km/h. Obě nové sady pneumatik si vedly mnohem lépe.

"Celoroční pláště jsou sice lepší volbou než jízda s dosluhujícími zimními gumami, ani zdaleka však nejde o optimální řešení," komentuje Buček. Samozřejmě nejlepší je obouvat letní pláště.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...