Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Evropa si došlápne na kamiony. Ročně způsobí škody na zdraví za bilion

Evropská unie si chce došlápnout na další oblast automobilové dopravy. Evropská agentura pro životní prostředí připravuje směrnice, které umožní regulovat kamionovou dopravu v místech s vysokým znečištěním pomocí mýtného.

Nákladní automobily by měly pode EEA platit mýtné v závislosti na tom, jak znečišťují ovzduší. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Evropská agentura pro životní (EEA) prostředí navrhuje, aby mýtné pro nákladní automobily ve vysoce znečištěných oblastech bylo patřičně zvýšeno tak, aby dopravci měli motivaci používat ekologičtější vozy. Důvodem jsou vysoká zdravotní rizika plynoucí z nákladní automobilové dopravy. Ta podle EEA způsobí zdravotní komplikace s ročními náklady více než 45 miliard eur, tedy přes 1,1 bilionu korun.

V důsledku špatné kvality ovzduší zemře v EU předčasně asi 350 tisíc lidí ročně a znečištění má na svědomí i 100 milionů dní, kdy jsou lidé v jeho důsledku nemocní. 

Automobilová doprava je jedním z významných znečišťovatelů a pro dopravu nákladní to platí dvojnásob. Ačkoli je náklaďáků na silnicích výrazně méně než osobních aut, jsou nákladní vozy zodpovědné například za zhruba 40 až 50 procent emisí oxidů dusíku vznikajícího v důsledku automobilové dopravy.

Evropská agentura pro životní prostředí proto navrhuje, aby s tímto stavem státy něco udělaly. Poukazuje přitom na direktivu z roku 2011, která umožňuje individuální zavádění mýtného. Podle EEA by právě mýtné mělo být regulačním faktorem, který pomůže omezit znečištění ovzduší v kritických oblastech. Myšlenka je taková, že čím horší ovzduší v dané oblasti je, tím vyšší by mohlo být mýtné pro nákladní vozy. Pochopitelně by zůstaly i oblasti, kde by se toto "ekologické" mýtné neplatilo.

Výše mýtného by se navíc mohla odvíjet od více faktorů než od samotné úrovně místního znečištění. Nabízí se samozřejmě přepravní kapacita vozů a také emisní norma, kterou daný nákladní vůz plní.

Výše mýtného by se mohla v různých oblastech výrazně lišit. EEA vypočítala dodatečné náklady, které kamionová doprava v některých místech Evropy způsobuje, a rozdíly jsou opravdu výrazné. Například nákladní vůz o hmotnosti 12 až 14 tun, který plní normu Euro III, způsobí ve Švýcarsku škody na zdraví zhruba ve výši 12 eurocentů na kilometr jízdy. To je nejvyšší hodnota v celé Evropě. Náklady jsou vysoké i v Lucembursku, Německu, Rumunsku, Itálii nebo Rakousku, kde je to asi 8 eurocentů na kilometr.

Znečišťující látky způsobují větší škody tam, kde je vysoká koncentrace obyvatel, nebo v hornatém terénu, kde se nemohou škodliviny tak snadno rozptýlit. Extrémem mohou být případy, kdy náklady přesáhnou 30 eurocentů na kilometr. To platí pro nákladní vozy starší 20 let v těch nejvíce znečištěných oblastech.

V protikladu k těmto místům jsou například Finsko, Kypr a Malta, kde náklady dosahují zhruba půl eurocentu.

Aplikovat však lze i lokálnější měřítko. Například Curych, Bukurešť, Milán, Porůří nebo Barcelona patří k místům s nejvyššími zdravotními dopady, a tudíž nejvyššími náklady na dodatečnou zdravotní péči.

Představitelé EEA spočítali, že nákladní automobily plnící normy Euro IV a Euro V, tedy vozy, které jsou maximálně šest (Euri IV) nebo maximálně tři roky staré (Euro V), mají asi o 40 až 60 procent nižší negativní dopad na kvalitu ovzduší, a tedy i patřičně nižší náklady.

Tento rozdíl v případném mýtném by mohl dopravce motivovat k tomu, aby obnovili vozový park a začali používat k ovzduší šetrnější vozy. Ve Švýcarsku už vlastně podobný systém funguje. Na tamních dálnicích platí kamiony mýtné podle emisní třídy a podle EEA se tato praxe osvědčila.

Státy EU mají za povinnost do října letošního roku nahlásit, jak se s mýtným vypořádají. Ovšem povinnost zavádět tento druh mýtného (zatím) nemají.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...