Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Učebnice příjemné normálnosti: Seat Leon

Seat skončil s nekonvenčními boubelatými sportovci a staví střízlivá, příjemně obyčejná auta. A leon to dotahuje k dokonalosti.
Seat Leon

Seat Leon | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Leon je jako zástupce Seatu v nejnabitější a nejprodávanější kategorii aut v Evropě taky symbol toho, že má španělská značka vlastněná koncernem VW poslední šanci začít vydělávat. To znamená prodávat a tady není čas na výstřelky a extravaganci.

Nový pětidvéřový leon je proto taková učebnice, jak má moderní hatchback vypadat.

Vypadá dobře, ale vlastně ničím nevyčnívá. Vyvážené proporce vyrýsované jednoduchými linkami mu seknou. K tomu přidává hezké detaily, třeba hodně ostře řezaná zrcátka. Nebo přední světla z LED diod. Vypadají fakt skvěle, dobře svítí a díky nim si leon s jiným autem nespletete. Ta paráda ovšem něco stojí. Přesně třicetitisícový příplatek.

Seat Leon

Jinak vám ani v nejzákladnějším leonu vlastně nic nechybí. Všechny airbagy jsou v základní výbavě, stejně tak ESP, palubní počítač nebo rádio a dálkově ovládané centrální zamykání. Jen přeskočte v ceníku vějičku v podobě základního modelu za 299 tisíc (je k mání jen s jediným motorem 1,2 TSI), ten je bez klimatizace, vyhřívaných zrcátek a děleného zadního sklopného opěradla. Za 319 tisíc je pak auto, do kterého nic víc pro každodenní ježdění nepotřebujete. Když chcete "naši" testovanou čtrnáctistovku, musíte o úroveň výbavy výš, nejlevnější 90kilowattové TSI vyjde na 409 tisíc, 13 kilowatt navíc stojí dalších 22 tisíc. Nutno dodat, že všechny ty ceny jsou po slevě, která je však v ceníku od začátku a podle všeho v něm taky zůstane.

6. prosince 2012

"Po německu"

Designéři měli prostě tentokrát za úkol namalovat auto tak nějak "po německu". I samotný Seat říká, že je to španělské, ale i německé auto. Tedy s vášněmi jen střídmě dávkovanými a bez výstřelků.

Třeba extravagantní předchůdce měl kliky zadních dveří schované ve sloupku, auto tak vypadalo jako třídveřové. Jeden z manažerů britského dovozce teď ovšem tvrdí, že právě ta nenápadná klika vedla k neúspěchu modelu. Zákazníci prý mysleli, že má jen jeden pár dveří a třídveřáky se dnes prodávají minimálně. Teď už bude James Buckell spokojený. Navíc bude nabídka leonu mnohem bohatší. Ten předchozí byl vždycky jen boubelatý hatchback.

Nový se před pár týdny představil i ve třídveřové podobě a na podzim dorazí kombík, který dostane na přání i pohon 4x4. To už bude plnohodnotná nabídka i těm, kdo právě kvůli velikosti kufru chtějí oktávku.

Kufr má u seatího hatchbacku objem 380 litrů. Normálnímu uživateli stačí, pokud ovšem potřebujete vozit kočárek, ozkoušejte si, jak se nakládá. Docela vysoká hrana kufru takovou operaci citelně ztěžuje. Kočárek se tam však vejde v pohodě a ještě dost tašek kolem něj.

Seat Leon
Seat Leon

Zvenku působí leon subtilně, uvnitř je však místa dost. Čtyři dospěláci se dovnitř vejdou a ti vzadu ani nebudou remcat, že nemají místo na hlavu a kolena. Šoférovi a spolujezdci může vadit široký středový panel utiskující vnitřní koleno. Jak je u moderních aut zvykem, sedí se totiž docela daleko od dveří a blízko středovému tunelu. To je kvůli bezpečnosti při bočním nárazu. Nohy řidiče navíc ještě chrání kolenní airbag.

Seat Leon 1,4 TSI v číslech

  • motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1395 ccm, přímé vstřikování benzinu
  • max. výkon 90 kW/122 k
  • max. točivý moment 200 Nm
  • max. rychlost 202 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h 9,3 s
  • kombinovaná spotřeba 5 l na 100 km dle výrobce, v testu 7 litrů
  • délka x šířka x výška x rozvor 4263 x 1786 x 1459 x 2636 mm
  • objem kufru 380 l
  • pohotovostní/max. hmotnost 1224/1760 kg
  • základní cena 408 900 Kč

Řidiči se líbí dobrý výhled ven, dobře je vidět i dozadu, což v dnešní době zavalitých karoserií aut není vůbec běžné.

Technika octavie

Kdo to má rád, může sedět hezky nízko, ten pocit ještě umocňuje plochý prostřední panel do výšky hodně narostlé přístrojové desky. Nahoře je v něm dotykový barevný displej ovládající rádio, Bluetooth handsfree a další věci. Panel okolo vypadá trochu lacině, ale celý systém funguje na výbornou. Navíc je hezky na dosah šoférovy pravačky a ještě k němu lehce natočený. Kaplička budíků v detailech připomíná audiny. Vůbec celý interiér působí festovně a útulně. Navíc není tak strohý jako u německých příbuzných.

Leon totiž stojí na úplně stejném technickém základu (platforma MQB) jako octavia, VW Golf a Audi A3. Ty se od sebe liší nejvíc laděním podvozku. Seat patří k těm s nejtužším odpružením. V zatáčce se tak auto nakloní minimálně, zase ovšem víte o každé díře. Nevyklepe z vás duši, ale rozoranou asfaltku jako bratranec golf nevyžehlí.

Seat Leon

Platforma MQB z úsporných důvodů umožňuje montáž dvou odlišných zadních náprav. Pro silnější verze víceprvkovou (jakou má i předchozí generace leonu), pro méně výkonné pak vyvinuli úplně novou jednodušší nápravu tvořenou torzní příčkou. U golfu a A3 je hranicí, nad kterou dostane zákazník lepší nápravu 90 kW, u seatu a škodovky 110 kW.

"Náš" 90kilowattový přeplňovaný čtyřválcový benziňák tedy tahal auto s torzní příčkou. Podvozek jako celek funguje výborně, dovolíte si i dravou jízdu bez zaváhání. Ostražitější musíte být jen na díry, které vymetete v zatáčce, na nich pak záď lehce odskočí, to je však této konstrukci vlastní.

I přes tužší odpružení je leon auto, které dobře padne do ruky svou přívětivostí a jednoduchostí ovládání. 

Řízení je přesné a citlivé. A z celé jízdy máte hlavně pocit lehkosti (však taky váží jen jeden a čtvrt tuny) a obratnosti.

Leonu dobře stačí i základní čtyřválcová přeplňovaná jedna-dvojka. Čtrnáctistovka TSI je volbou těch, kdo chtějí jezdit rychle nebo často s plným autem. Motor má dost sil ve velkém rozsahu otáček, sportovní gradaci výkonu však nečekejte. TSIško prostě hezky táhne, klobouk vám to však neodfoukne. Jízda je tak spíš pohodlně čiperná než sportovní.

Seat Leon

S 90 kilowatty a 200 newtonmetry hospodaří šestistupňová manuální převodovka. Řadí lehce a bez zádrhelů a je dobře odstupňovaná. Není třeba moc řadit, ve městě jezdíte klidně na pětku. To se projeví i na spotřebě. Po šestnácti stech kilometrů, ze kterých jsme polovinu najezdili svižně po německých dálnicích, jsme měli spotřebu lehce pod sedm litrů. Spořivější řidič nebude mít problém přiblížit se k šesti litrům.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...