Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Volva dostanou na zadní kola setrvačník, ušetří tak až čtvrtinu paliva

Automobilka Volvo hlásí, že úspěšně dokončila testování setrvačníkového systému KERS pro rekuperaci energie. Systém tak může zamířit do výroby. Setrvačník na zadní nápravě má pomoci ušetřit až 25 procent paliva oproti stávajícím šestiválcům.
Setrvačníkový systém KERS automobilky Volvo

Setrvačníkový systém KERS automobilky Volvo | foto: Volvo Car Group

Autíčko na setrvačník byl hit školkových heren. Párkrát na místě zabrat o podlahu za kola, roztočit tak setrvačník a autíčko pak uhánělo po podlaze parádně dlouho. Teď se setrvačníkem koketuje Volvo, ovšem nikoliv u malých autíček, ale u opravdových velkých aut.

KERS

Anglická zkratka znamená "kinetic energy recovery system" a česky značí systém pro znovuvyužití kinetické energie.

Vypůjčený z formule

Setrvačníkový systém KERS pro rekuperaci energie při brzdění má původ ve formuli 1. Vznikl jako alternativa k plně elektrickým hybridním řešením, na rozdíl od nich je totiž takový systém schopen rychleji pohltit velké množství energie. Míra rekuperace elektrické energie do baterií má totiž své limity, zatímco hranice roztočení setrvačníku leží podstatně dále.

Nezávislý setrvačník

Volvo nyní hlásí, že úspěšně dokončilo kompletní testování svého vlastního setrvačníkového systému, a další fází je tak jeho příprava na sériovou výrobu. KERS má být u Volva namontován na zadní nápravě, a nebude tedy přímo spřažen s motorem, který má pohánět kola přední. Energie na zadní kola putuje přes bezestupňovou převodovku CVT, která je se setrvačníkem úzce spojena. Systém je v současné verzi schopen dodávat výkon asi 59 kW (80 koní) a autu s přeplňovaným čtyřválcem (například z nové řady VEA), tak dodává jízdní výkony srovnatelné s vozy s přeplňovanými šestiválci.

Volvo tvrdí, že podle současného testovacího cyklu NEDC má setrvačník v kombinaci s turbo čtyřválcem oproti podobně výkonnému přeplňovanému šestiválci ušetřit až 25 procent paliva. Nejefektivnější je systém v městském provozu, kde dochází k častému zrychlování a brzdění.

K úsporám paliva se navíc přidává i velmi dobrá dynamika. Experimentální Volvo V60 se setrvačníkem prý zrychlí na stovku za pouhých 5,5 sekundy. Přispívá k tomu mimo jiné i velmi rychlý nástup síly od setrvačníku a právě i fakt, že dochází k přenosu na zadní nápravu, která má při zrychlování lepší trakci.

Setrvačníkový systém KERS automobilky Volvo

Uspořádání setrvačníkového KERS systému Volvo u zadní nápravy

Jen šest kilogramů těžký karbonový setrvačník se umí při brzdění roztočit až na 60 tisíc otáček za minutu. Auto začíná šetřit palivo už v okamžiku, kdy řidič sešlápne brzdový pedál. Automaticky totiž ihned vypne spalovací motor. Díky tomu může hlavní pohonná jednotka zůstat v městském provozu vypnutá zhruba polovinu času.

Moderní setrvačník Volvo má průměr 20 centimetrů a točí se ve vakuu, aby byly zmírněny třecí ztráty. Volvo se chlubí, že je na tomto poli průkopníkem. Už v osmdesátých letech totiž firma testovala možnost využití setrvačníku v modelu 260. Tehdy však byl setrvačník těžký a z oceli, což omezovalo jeho využitelnost.

Nové motory s revolučním vstřikováním

Snižovat spotřebu nebude Volvo jen pomocí setrvačníků. Tento systém se do výroby teprve chystá a automobilka pro něj hledá konkrétní uplatnění. Už letos na podzim se ovšem dočkáme zcela nové řady čtyřválcových motorů Volvo Environmental Architecture (VEA). Půjde o zážehové i vznětové motory zcela nové konstrukce, které v průběhu let kompletně nahradí všechny stávající pohonné jednotky pod kapotami vozů švédské značky.

Volvo tak z nabídky vyřadí šesti- a osmiválcové motory. Přeplňované čtyřválce VEA mají mít vyšší výkon než současné šestiválce a přitom spotřebu nižší než dnešní čtyřválce. V kombinaci s hybridním řešením (nejdříve nejspíš elektrickým, pak i zmíněným setrvačníkovým) se pak mají výkonem vyrovnat dnešním osmiválcům.

Společně s motory VEA představí Volvo také novou osmistupňovou automatickou převodovku, která by měla zvýšit jízdní komfort a opět přispět ke snížení spotřeby.

Nové vstřikování paliva i-ART pro vznětové motory Volvo

Vstřikování i-ART vyrovná díky průběžně upravované dávce paliva spalovací tlaky ve válci

Volvo také představilo zásadní technickou novinku, která se na podzim objeví v dieselových motorech řady VEA. Půjde o inteligentní přímé vstřikování paliva i-ART. To pracuje se zvýšeným maximálním tlakem vstřiku 2 500 Bar, zároveň je však jako první přímovstřikový systém schopen tlak nezávisle regulovat na každém vstřikovači. Součástí každé vstřikovací jednotky je totiž samostatný výpočetní modul a systém regulace tlaku. Elektronika monitoruje vstřikovací tlak a díky jeho okamžitému automatickému přizpůsobení dávkuje přesně tolik paliva, kolik je pro aktuální cyklus potřeba. O kolik novinka sníží spotřebu, zatím známo není, ale kromě ní má vylepšit i emise, výkon a zvukový projev motoru.

Pokrok i v oblasti elektromobilů

Volvo také pokračuje ve vývoji elektromobilů. Již od letošního léta budou mít vybraní firemní zákazníci možnost v praxi vyzkoušet nejnovější verzi elektromobilů Volvo C30. Stovka vylepšených vozů má elektromotor Siemens s výkonem 89 kW (120 koní) a točivým momentem 250 Nm. Akcelerace z nuly na 70 km/h autu trvá 5,9 sekundy.

Siemens má být hlavním dodavatelem elektrického pohonu pro novou Scalable Product Architecture, tedy platformu, na které budou stát všechna budoucí volva. Ta umožní zástavbu jakéhokoli pohonného systému, od spalovacích motorů přes hybridní ústrojí až po plně elektrický pohon, aniž by bylo nutné dodatečně zasahovat do konstrukce automobilu.

Aktuální vylepšená verze testovacího elektrického C30 se chlubí především novým systémem rychlého nabíjení. Auto má totiž jako první elektromobil zabudován výkonný 22 kW třífázový nabíjecí systém. Z třífázové zásuvky se tak akumulátory vozu s dojezdem 164 km (podle cyklu NEDC) plně dobijí pouze za 1,5 hodiny. Rychlá desetiminutová zastávka přidá energii na dalších 20 km jízdy. Pro porovnání: dobíjení z běžné jednofázové 230 V zásuvky trvá 8 – 10 hodin.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...