Na cestu si superb svítí nově tvarovanými světly. Na oba konce se nastěhovaly LED diody a proužky na krajích předních světel fungují také jako směrovky. Superb na čumáku vozí obnovené logo značky a šofér se drží nového volantu.
Vylepšené a zjednodušené je ovládání pátých dveří Twindoor u sedanu, kdy lze buď odklopit celou záď se zadním sklem, nebo pouze kufr. Každý ze dvou režimů otevírání má teď nově své vlastní ovládací tlačítko. Původní provedení totiž bylo zbytečně složité.
Ostré rysy
Přední světla jsou výraznější a ztratila svoji jemnou rafinovanost. Superb má teď řezanější tvář, však až po přední sloupky jsou všechny díly karoserie nové. Kapota má ostřejší prolisy, zvětšila se maska chladiče. Zadek kombíku je bezpochyby nejpovedenější partie modelu, to u sedanu musel tým šéfdesignéra Jozefa Kabaně zapracovat mnohem víc.
Hodně zakulacené víko kufru některému oku připadalo, jako by nepasovalo ke zbytku auta. V novém provedení je superb hranatější a má výraznější, líbivější zadní lampy. Když před vámi ty trojice proužků upalují v noci po dálnici, vypadá to opravdu parádně, ale při setkání ve dne jsou hodně velké a tradičnější tvarování opticky ještě víc zúží. A vykreslí vlastnost, kterou stávajícímu superbu prostě neodpářete: jak je dlouhý, tak je úzký.
Platforma předchozí generace octavie se s faceliftem neměnila ani neupravovala, však se taky neoficiálně ví, že je to facelift asi tak na jeden rok. Novou tvář totiž dostal superb hodně pozdě a na poslední chvíli po šesti letech výroby. Přitom už koncem roku 2014 pravděpodobně dorazí nový.
Jezevčík
Velká délka a malá šířka superbu vyniknou při nástupu dovnitř a při jízdě. Do délky máte místa spoustu, ti vzadu snad víc než v ředitelských prodloužených limuzínách. Až je tam skoro neútulno. Zhýralci si teď mohou nově připlatit dvanáct stovek za ovládání sedadla předního spolujezdce ze zadních sedadel. Šéf se tak může ještě pohodlněji rozvalit a poradce se naopak bude muset přikrčit. Zadní lavice však není moc tvarovaná, takže až váš osobní šofér bude řezat serpentiny, radši si sklopte loketní opěrku.
V porovnání s nabídkou místa v podélném směru je šířka jen průměrná. Tři se dozadu poskládají, ale pohodlné to není. Řidič se spolujezdcem mají místa dost, ale v autech této velikosti a cenové kategorie už dnes bývá více místa na ramena a lokty.
Jezevčíkovitost se projeví i při jízdě. Superb se nemůže rozkročit do široka, takže na dálnici ve vysokých rychlostech cítíte pohyby do stran, hlavně když se do auta z boku opírá vítr. Řidič jako by musel korigovat dráhu i na rovné dálnici. Tvrdší naladění brání větším náklonům v zatáčkách, které by strašily posádku. V dlouhých obloucích drží superb jako přibitý, ale v utažených ostrých zatáčkách je kvůli délce těžkopádnější.
Dvoulitrová nafta, osvědčená klasika
Dvoulitrové TDI je pro superb ideální: silné a úsporné. Verze s výkonem 103 kW úplně stačí pro rychlé svezení a podle odhadů samotné značky to bude pravděpodobně nejprodávanější varianta. Výkonnější 125kW verze už působí trochu jako zhýralost.
Základem pro největší škodovku je 92kW benzinová přeplňovaná jedna-čtyřka. Tu musíte hodně točit, aby se superb neloudal. Na ovládnutí levého dálničního pruhu s plně naloženým superbem na dovolenou to není, ale rozvážný jezdec, který chce majestát manažerského auta, se s ním žít naučí. Oba motory, které jsme na první ochutnávce vyzkoušeli, měly šestistupňovou manuální převodovku. Chce to trochu zvyku a nebát se hodně podřazovat. Kvůli emisím totiž dostaly převodové skříně hodně těžké zpřevodování.
V nabídce má superb celkem sedm motorů: benzinové 1,4 (92 kW), 1,8 (118 kW), 2,0 (147 kW), 3,6 (191 kW) a naftové 1,6 (77 kW) a 2,0 (103 a 125 kW). Kromě manuálních převodovek mohou silnější motory dostat i dvouspojkový automat (pro některé motory je ve standardní výbavě). Verze s motory 1,8 TSI, šestiválcem 3,6 TSI a dvoulitrovým turbodieselem mohou dostat pohon všech kol.
Provedení s atmosférickým benzinovým šestiválcem postupem let dostalo úplně nové kouzlo. Takový motor totiž dnes už moc konkurentů do auta této velikosti nenabízí. V době zmenšování objemů a nahánění výkonu přeplňováním se musí i velká auta spokojit hlavně se čtyřválci. A chystanému mondeu budou v základním provedení pod kapotou tepat dokonce jen tři válce litrového motoru. Verzi s motorem 3,6 litru má ve flotile i český prezident. Pro iDNES.cz šéf českého zastoupení Škody Petr Pečenka potvrdil, že by měl Hrad dostat jako první i faceliftované provedení vlajkové lodi značky. Takové auto stojí přes milion korun.
Nebude levný
V základní výbavě má superb dvouzónovou klimatizaci, sedm airbagů (sedmý chrání kolena řidiče), ESP, tempomat, mlhovky, rádio, elektricky ovládaná okna i zrcátka a zadní parkovací čidla. Za příplatek je třeba parkovací asistent, který samočinně zaparkuje auto k chodníku podélně i kolmo, nebo třeba otevírací prosklená střecha. Superb s faceliftem bohužel nedostal adaptivní tempomat automaticky udržující odstup za autem vepředu a další funkce, které letos představila nová octavia.
Základní provedení zlevnilo o 10 tisíc na 540 tisíc korun. Za kombi se připlácí 30 tisíc. Nutno dodat, že to žádná velká láce není. Citroën C5 díky permanentním slevám stále startuje s cenou pod půl milionu (469 900 korun, benzin 1,6 litru, 115 kW), ještě levnější je Ford Mondeo za 471 tisíc (1,6 litru, 88 kW). Pod půl milionu se vejde i Opel Insignia s cenou od 490 tisíc. Úplně stejných 539 900 korun jako superb stojí základní verze 2,0 (107 kW) nové Mazdy 6, u níž se navíc nepřiplácí za kombiverzi. O devadesát korun dražší než největší škodovka je základní provedení Hyundai i40 (1,6 99 kW). Výrazně dražší je Volkswagen Passat (od 620 tisíc).
Prodejci už sbírají na občerstvený superb objednávky. Prodej odstartuje v červnu.