Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Škoda Superb má novou tvář a sebevědomou cenu

  12:33
Facelift, tedy změna tváře, autu málokdy sluší. Často mu spíš ublíží, jako třeba v případě předchozí octavie. Tvář superbu, největší ze škodovek, je po obměně modernější a bližší nové octavii i rapidu. Jestli je taky hezčí, posuďte sami.

Na cestu si superb svítí nově tvarovanými světly. Na oba konce se nastěhovaly LED diody a proužky na krajích předních světel fungují také jako směrovky. Superb na čumáku vozí obnovené logo značky a šofér se drží nového volantu.

Vylepšené a zjednodušené je ovládání pátých dveří Twindoor u sedanu, kdy lze buď odklopit celou záď se zadním sklem, nebo pouze kufr. Každý ze dvou režimů otevírání má teď nově své vlastní ovládací tlačítko. Původní provedení totiž bylo zbytečně složité. 

Ostré rysy

Přední světla jsou výraznější a ztratila svoji jemnou rafinovanost. Superb má teď řezanější tvář, však až po přední sloupky jsou všechny díly karoserie nové. Kapota má ostřejší prolisy, zvětšila se maska chladiče. Zadek kombíku je bezpochyby nejpovedenější partie modelu, to u sedanu musel tým šéfdesignéra Jozefa Kabaně zapracovat mnohem víc.

Škoda Superb

Hodně zakulacené víko kufru některému oku připadalo, jako by nepasovalo ke zbytku auta. V novém provedení je superb hranatější a má výraznější, líbivější zadní lampy. Když před vámi ty trojice proužků upalují v noci po dálnici, vypadá to opravdu parádně, ale při setkání ve dne jsou hodně velké a tradičnější tvarování opticky ještě víc zúží. A vykreslí vlastnost, kterou stávajícímu superbu prostě neodpářete: jak je dlouhý, tak je úzký.

Platforma předchozí generace octavie se s faceliftem neměnila ani neupravovala, však se taky neoficiálně ví, že je to facelift asi tak na jeden rok. Novou tvář totiž dostal superb hodně pozdě a na poslední chvíli po šesti letech výroby. Přitom už koncem roku 2014 pravděpodobně dorazí nový.

Škoda Superb
Škoda Superb Combi

Jezevčík

Velká délka a malá šířka superbu vyniknou při nástupu dovnitř a při jízdě. Do délky máte místa spoustu, ti vzadu snad víc než v ředitelských prodloužených limuzínách. Až je tam skoro neútulno. Zhýralci si teď mohou nově připlatit dvanáct stovek za ovládání sedadla předního spolujezdce ze zadních sedadel. Šéf se tak může ještě pohodlněji rozvalit a poradce se naopak bude muset přikrčit. Zadní lavice však není moc tvarovaná, takže až váš osobní šofér bude řezat serpentiny, radši si sklopte loketní opěrku.

V porovnání s nabídkou místa v podélném směru je šířka jen průměrná. Tři se dozadu poskládají, ale pohodlné to není. Řidič se spolujezdcem mají místa dost, ale v autech této velikosti a cenové kategorie už dnes bývá více místa na ramena a lokty.

Škoda Superb
Škoda Superb

Jezevčíkovitost se projeví i při jízdě. Superb se nemůže rozkročit do široka, takže na dálnici ve vysokých rychlostech cítíte pohyby do stran, hlavně když se do auta z boku opírá vítr. Řidič jako by musel korigovat dráhu i na rovné dálnici. Tvrdší naladění brání větším náklonům v zatáčkách, které by strašily posádku. V dlouhých obloucích drží superb jako přibitý, ale v utažených ostrých zatáčkách je kvůli délce těžkopádnější.

Dvoulitrová nafta, osvědčená klasika

Dvoulitrové TDI je pro superb ideální: silné a úsporné. Verze s výkonem 103 kW úplně stačí pro rychlé svezení a podle odhadů samotné značky to bude pravděpodobně nejprodávanější varianta. Výkonnější 125kW verze už působí trochu jako zhýralost.

Škoda Superb

Základem pro největší škodovku je 92kW benzinová přeplňovaná jedna-čtyřka. Tu musíte hodně točit, aby se superb neloudal. Na ovládnutí levého dálničního pruhu s plně naloženým superbem na dovolenou to není, ale rozvážný jezdec, který chce majestát manažerského auta, se s ním žít naučí. Oba motory, které jsme na první ochutnávce vyzkoušeli, měly šestistupňovou manuální převodovku. Chce to trochu zvyku a nebát se hodně podřazovat. Kvůli emisím totiž dostaly převodové skříně hodně těžké zpřevodování.

V nabídce má superb celkem sedm motorů: benzinové 1,4 (92 kW), 1,8 (118 kW), 2,0 (147 kW), 3,6 (191 kW) a naftové 1,6 (77 kW) a 2,0 (103 a 125 kW). Kromě manuálních převodovek mohou silnější motory dostat i dvouspojkový automat (pro některé motory je ve standardní výbavě). Verze s motory 1,8 TSI, šestiválcem 3,6 TSI a dvoulitrovým turbodieselem mohou dostat pohon všech kol.

Škoda Superb Combi

Provedení s atmosférickým benzinovým šestiválcem postupem let dostalo úplně nové kouzlo. Takový motor totiž dnes už moc konkurentů do auta této velikosti nenabízí. V době zmenšování objemů a nahánění výkonu přeplňováním se musí i velká auta spokojit hlavně se čtyřválci. A chystanému mondeu budou v základním provedení pod kapotou tepat dokonce jen tři válce litrového motoru. Verzi s motorem 3,6 litru má ve flotile i český prezident. Pro iDNES.cz šéf českého zastoupení Škody Petr Pečenka potvrdil, že by měl Hrad dostat jako první i faceliftované provedení vlajkové lodi značky. Takové auto stojí přes milion korun.

Nebude levný

V základní výbavě má superb dvouzónovou klimatizaci, sedm airbagů (sedmý chrání kolena řidiče), ESP, tempomat, mlhovky, rádio, elektricky ovládaná okna i zrcátka a zadní parkovací čidla. Za příplatek je třeba parkovací asistent, který samočinně zaparkuje auto k chodníku podélně i kolmo, nebo třeba otevírací prosklená střecha. Superb s faceliftem bohužel nedostal adaptivní tempomat automaticky udržující odstup za autem vepředu a další funkce, které letos představila nová octavia.

Základní provedení zlevnilo o 10 tisíc na 540 tisíc korun. Za kombi se připlácí 30 tisíc. Nutno dodat, že to žádná velká láce není. Citroën C5 díky permanentním slevám stále startuje s cenou pod půl milionu (469 900 korun, benzin 1,6 litru, 115 kW), ještě levnější je Ford Mondeo za 471 tisíc (1,6 litru, 88 kW). Pod půl milionu se vejde i Opel Insignia s cenou od 490 tisíc. Úplně stejných 539 900 korun jako superb stojí základní verze 2,0 (107 kW) nové Mazdy 6, u níž se navíc nepřiplácí za kombiverzi. O devadesát korun dražší než největší škodovka je základní provedení Hyundai i40 (1,6 99 kW). Výrazně dražší je Volkswagen Passat (od 620 tisíc).

Prodejci už sbírají na občerstvený superb objednávky. Prodej odstartuje v červnu.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...