Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

KTM X-Bow GT: jedinečné svezení pro opravdové drsňáky

Exkluzivně
Tato věc ukáže, kdo je drsňák a kdo nezapomněl, jak se jezdí bez strážných andělů za zády. Brzdí se natvrdo, bez jakéhokoliv pomocníka. Elektronika zůstala motoru a dráty vedou jen ke světlům. Ostatní je syrová mechanika.

Čtyřkolové KTM je vlastně třísetkoňový motor zabalený do karbonu. A to můžete být rádi, že ta šílenost má čelní okno. Ostatní jezdí bez něj v helmě. Anebo můžete brát tu přerostlou motokáru jinak: jako nejlepší hračku pro velké kluky.

Nejprve mě sveze tak, jak se na x-bow patří, Jiří Heiník. Tento pán umí jezdit rychle snad se vším. Je to bývalý trenér enduro reprezentace a jeden z nejzkušenějších motorkářů v Česku. Dodnes závodí. Loni jel na motorce třeba legendární závod na kopec Pikes Peak. A právě jízdu na závodní motorce připomíná x-bow asi nejvíc. Aspoň tím, jak bezprostřední zážitky si odnášíte.

KTM X-Bow GT

Přišpendlím se nejprve na místo spolujezdce. Kameru mám na podlaze mezi nohama a nedosáhnu na ni. Takže, odkurtovat, vzít kameru na klín a pak se teprve připoutat. GTčko má být sice méně extrémní verze, oproti ostatním verzím x-bow se liší čelním sklem, ale i tak se poutáte čtyřbodovými pásy. 

Zatáčky řežeme snad bez zpomalení, přetížení mě v oblouku tlačí do sedačky, auto sice lomozí ale neuhne ani o píď ze stopy. Za levým uchem mi odfrkává motor, když pak zrychlujeme zasyčí a mocně zabere. Slyšíte a cítíte, jak mechanika pracuje. Všechny dojmy z rychlosti jsou bezprostřední a koncentrované. Jako byste seděli přímo na některém z ramen nápravy: Vidíte, jak kola pracují a i z místa spolujezdce zadkem cítíte, co ta motokára vyvádí. Pilot přesně najede do oblouku, podřadí, dobrzdí a na výjezdu jde na plyn, po kterým je nevyčerpatelná zásobárna síly.

KTM X-BOW GT v číslech

  • dvoumístný extrémní sportovní automobil s motorem uprostřed
  • šasi karbonový monokok, motor uložený napříč, pohon zadních kol, nezávislé zavěšení všech kol se stabilizátory
  • motor přeplňovaný zážehový čtyřválec 16V Audi 2.0 TFSI, objem 1984 ccm, přímý vstřik paliva
  • max. výkon (kW/k) 210/285 při 6400 ot./min
  • max. točivý momen 420 Nm při 3200 ot./min
  • převodovka šestistupňová manuální
  • brzdy Brembo, vpředu kotouče průměru 305 mm (4pístkové brzdiče), vzadu 262 mm (dvoupístkové)
  • pneumatiky 205/40 17 vpředu a 255/35 18 vzadu
  • délka x šířka x výška x rozvor 3738 x 1915 s 1202 s 2430 mm
  • rozchod vpředu 1644, vzadu 1624 mm
  • suchá hmotnost 847 kg (rozdělení 38:62 předek:zadek)
  • nádrž 40 litrů (benzin 98 oktanů)
  • zrychlení 0-100 km/h 4,1 s
  • max. rychlost 232 km/h
  • brzdění 100 - 0 km/h na silničních pneumatikách 32,9
  • základní cena 2,2 milionu korun

Je to parádní hračka na sobotní dopoledne do zatáček v šumavských lesích. Ale taky pořádně ostrý stroj pro řádění na okruhu. Základní verze má kromě normální evropské silniční, na kterou dostává SPZ, i závodní homologaci. A GT ji kvůli napevno přimontovanému čelnímu sklu nedostane. Ale to přední okno nic neubralo x-bowu na drsnosti. Jen nemusíte nasazovat helmu, i když jedete jen pro noviny. S GTčkem se dá vcelku normálně fungovat, třeba vyrazit do Alp na dovolenou řezat vracečky. I tak je to na učení, jak jezdit opravdu rychle, ideální slabikář.

Učitel

A pak se vyměníme. Řvu nadšením v první zatáčce. A to ani nejedu rychle. Cítím, že mám zadek doslova pár centimetrů nad zemí a všechny vjemy jsou umocněny na třetí.

Do KTM X-Bow (čte se jako cross-bow) si nejde sednout a hned jezdit ostře. Musíte si ho osahávat, shodujeme se s Heiníkem, který má v x-bowech najeto hodně i na okruzích. Musíte být naprosto přesní, jet čistou stopu, dávkovat meziplyny při podřazování a mít respekt. Nepomáhají vám žádné posilovače řízení a brzd, v záloze nemáte ani ABS. ESP je pro slečinky a airbagy jsou zbytečná kila navíc.

KTM X-Bow GT

Odvděčí se skvělou ovladatelností, bezprostředností a čitelností. Jen počítejte s tím, že zpočátku se občas ocitnete v hodinách jako v každém autě s motorem uprostřed, které ždímete, co to dá.

Časem zjistíte, že tu zatáčku jde projet dvojnásobnou rychlostí než napoprvé a ještě se zlepšovat. Největším oříškem jsou brzdy. Pravačka, zlenivělá z moderních aut, nejdřív hlásí, že "to špatně brzdí". Brzdy převzaté ze závodních speciálů navíc pořádně pískají.

Pak se naučíte na prostřední pedál šlapat zhurta. Když už myslíte, že víte, jak x-bow brzdí, zjistíte, že využíváte schopnosti brzdné soustavy od Bremba tak na třicet procent. A učíte se ukrajovat ta další. Navíc do toho při vysokých rychlostech mluví vyšlechtěná aerodynamika. Ten obří difuzor na zádi fakt funguje. Dokonale plochou podlahou (je to hliníková voština potažená plastem, ale může být i karbonová) tvoří podtlak, který auto přisává k asfaltu. A difuzor záď stabilizuje. Když pak brzdíte, musíte na to jít jako ve formuli 1: zabrzdit naplno a pak povolovat.

KTM X-Bow GT

Motokára

Kola kryjí blatníky jak na autokrosovém speciálu. Závěsy kol jsou odkryté a karoserii suplují jen jakési plastové panýlky. Vypadá jako přerostlá motokára, nebo jako hračka ze sci-fi románů. Taková ze které postaví pětiletý capart třemi pohyby poslepu z robota auto.

X-Bow je první auto motorkářské firmy KTM. A rovnou je to pořádně ostré náčiní. Závodnické geny jsou jasné: je to vlastně taková pekelně rychlá motorka na čtyřech kolech. Vždyť i ten digitální panel, nahrazující rychloměr, otáčkoměr a další přístroje, je vypůjčený z motorky.

Syrovější a bezprostřednější auto, které dnes můžete vypustit do provozu asi nenajdete. V Česku jich je dnes kolem dvaceti, GT zatím ani jedno. Představili ho na autosalonu v Ženevě letos v březnu. Ale až začátkem května vyrobili první kus a odstartoval prodej. Předváděcí kousek dorazil do Česka na pár dní a redakce iDNES.cz se s ním svezla exkluzivně jako jedna z mála.

KTM X-Bow GT

Kila táhnou koně

Výkon 285 koní má možná i leckterý rodinný kombík, jenže ten rodinný kočár nemá 850 kilogramů.

A u rychlých aut nerozhoduje výkon, ale právě hmotnost a její rozložení. Ví to všichni závodníci, proto jsou tak hubení. KTM X-Bow tak má sice dvoulitrový čtyřválec s výkonem necelých 300 koní. Ale každý z nich táhne jen tři kila hmotnosti. A to je úplně jiné kafe, než když funí pod těžkopádným kombíkem. Ten má navíc velkou karoserii, která chce v zatáčce pokračovat setrvačností rovně a ne tam, kam auto směřují kola.

To x-bow vysvětluje názorně. Kdyby měl mít ten třísetkoňový kombík o hmotnosti 1 750 kilogramů stejný poměr hmotnosti a výkonu, musel by mít pod kapotou šestisetkoňový motor. Už chápete, proč je tahle věc pro opravdu velké kluky?

Ty s velkým srdcem. Už když startujete a na stovce jste za čtyři sekundy, musí ta lidská pumpa kromě krve pumpovat taky koňskou dávku adrenalinu. A pak řežete zatáčky s nosem ve výšce svodidla.

Se zadkem v karbonu

Sedíte ve vaničce s tenkým polstrováním. Dlouháni nad dva metry jezdí bez něj, rovnou se zadkem na karbonovém "kozlíku", jinak by z x-bowu moc čouhali. Vanička je napevno, nastavují se pedály a volant je vyjímatelný jako v závodních speciálech. Má na sobě také tlačítka pro ovládání většiny důležitých funkci, jsou tam i dvě zelená pro směrovky. Možná bych chtěl sedět o něco vzpřímeněji, ale dohnat se to dá molitanovými podložkami, které se suchými zipy vlepují do sedačky. A mrňousové si přinesou polštářek pod zadek, jako ve formuli. 

KTM X-Bow GT

Ale můžete mít i alcantarová sedadla a spoustu dalších doplňků. Když vyrazíte s manželkou na dovolenou, připevníte dozadu nad motor vak na věci. Různé tašky se prodávají také k uchycení dovnitř.

Dovnitř na posádku za sklo nefouká. Naopak, motor za zády kokpit pěkně vytápí. Když prší, za jízdy na vás kapat nebude, protože aerodynamika vodu "utrhne". Pro parkování nebo kodrcání městem je k mání plátěná střecha, která se jednoduše připevní dvěma cvočky.

Známý motor

Volant se na rozbité okresce mele v rukou, musíte ho pořádně držet. Za pevný úchop se odmění dokonale přímým kontaktem s vozovkou a rychlou bezprostřední reakcí. Jako byste dlaní přejížděli po asfaltu před pneumatikou.

Na vlastní oči vidíte, jak pracují kola a mechanika závodní nápravy typu push-rod s ležatým tlumičem. Slyšíte, jak vám za zády funí motor a jak se v zadních závěsech zapírají kola do asfaltu.

KTM X-Bow GT

Převodovka i motor pocházejí od Audi. X-Bowu z něj zůstal i klíček. Výhodou zvolené techniky je to, že ji znají ve všech servisech koncernu Volkswagen a je dimenzovaná na tahání dvoutunového kombíku. V osmisetkilové motokáře tak vydrží věčnost.

Dvoulitrový přímovstřikový motor osazený turbodmychadlem má hodně plochou charakteristiku. Že je přeplňovaný, slyšíte, hlavně když si odfrkne turbo. Při jízdě to na obtíž není. Jen se vyhněte opravdu malým otáčkám, ostrá muzika jich chce aspoň tři a půl tisíce. Základní verze má 245 koní, GT vychází z prostřední 285koňové, ty nejextrémnější mají kolem 380. Už těch skoro 300 je spíš moc.

Převodovka, ovládaná krátkou pákou kousek od volantu, má na tak lehké auto docela těžké převody. Řazení musíte nacvičit. Parádní je kontrolka jako ze závodních aut, která na vás křikne, abyste přeřadili, když se blíží zásah omezovače.

Karbon něco stojí

Nejlevnější KTM X-Bow stojí 1,6 milionu korun. Verze GT startuje o 600 tisíc výš. Částka ovšem může ještě hodně narůst, když si naporoučíte různé doplňky. Hlavně se můžete vyřádit s karbonem. Z něho mohou být vlastně všechny díly, které jsou teď z plastu. Ale moc rozumné to není, to abyste se pak báli každého kamínku. A hmotnost snižovat už moc nepotřebujete, pokud tedy nechcete závodit. I tak už je jen málo aut, která by s touto úžasnou podivností dokázala držet krok.

KTM X-Bow GT
KTM X-Bow GT

Karbon je ostatně základem vždy. Jako první sériové auto měl X-Bow celokarbonovou vaničku, ve které sedí posádka a která je dokonale tuhá. Pro KTM ji navrhli specialisté na formule od Dallary, výrobu si zajišťuje KTM samo. Vepředu je takzvaný bourací box (crashbox). Je opět karbonový a vyplněný hliníkovou voštinou. Ta se při nárazu deformuje, a pohlcuje tak energii. Při všech dosavadních bouračkách karbonová konstrukce posádku ochránila. Urážela se kola, lámaly se plasty, ale posádka přežila. KTM neví o žádném mrtvém z x-bow. A to jich už brousí asfalt okruhů už několik tisíc.

  • Nejčtenější

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....