Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Revoluce u harleyů. Motorky mluví a nově se chladí i vodou

Tradiční značka při představení novinek pro příští sezónu nečekaně odhalila spoustu inovací. Má nové motory s pomocným vodním chlazením, ale i infosystém, které rozumí lidské řeči. Ovšem navenek je to pořád neopakovatelná klasika.
Model Street Glide je opticky hodně odlehčený, znát je to ale i na hmotnosti...

Model Street Glide je opticky hodně odlehčený, znát je to ale i na hmotnosti motorky. | foto: Harley-Davidson

Až se nabízí otázka, zda si to Harley-Davidson u svých fanoušků trochu nerozhází. Ti značku milují právě kvůli návaznosti na historii a tradičním hodnotám.

Novou generaci nejvyšších cestovních modelů, kterou výrobce shrnul pod název "projekt Rushmore", jsme vyzkoušeli přímo na domovské půdě značky v horách amerického Colorada. A hned při prvním pohledu na zaplněné parkoviště nových motocyklů je jasné, že se "haryci" i nadále pevně drží tradičních tvarů, osvědčeného zvuku motoru a odzkoušených řešení.

Modely 2014 totiž designově vycházejí ze stávajících verzí a většina moderních inovací se důmyslně ukrývá uvnitř. Zvenčí je na první pohled poznáte vlastně jen podle pronikavých diodových denních světel a lehce pozměněných tvarů kapotáže. Že je všechno jinak, zjistíte, když se vyhoupnete do sedla a palubní počítač se vás zeptá, jestli má nahlas přečíst poslední textovou zprávu v mobilu.

Moderní palubní deska je oblečená do klasického kabátu.

Nejvyšší třída Harleyů se může pochlubit palubním informačním systémem Boom! Box s barevným dotykovým displejem s úhlopříčkou 6,5 palce. Ten kombinuje palubní počítač, audiopřehrávač, navigaci i komunikátor. Domluví se přes Bluetooth s vaším mobilem a můžete jej ovládat hlasovými povely z náhlavní sady v přilbě. Tím odpadá složité hledání funkcí a položek v nabídkách. Jednoduše anglicky řeknete "Telefonovat, redakce" nebo "Navigovat, nejbližší čerpací stanice", případně "Přečíst SMS zprávu".

Ale během dvoudenního testu jsem do mikrofonu hlásil hlavně pokyny typu "Přehrát, album, ZZ Top", protože stereosystém s ozvučením Harman-Kardon má úžasný zvuk. Nic takového jsem zatím na motorce nezažil. Tohle audio se může pochlubit například jen jednoprocentním zkreslením při maximální hlasitosti. A je to hodně znát. Díky novým tvarům kapotáže Batwing, vyvíjené dva roky v aerodynamickém tunelu, se dá hudba navíc v pohodě poslouchat i s otevřenou přilbou třeba v rychlosti 140 km/h.

Poprvé se osvěží i vodou

Po konstrukční stránce zaznamenal největší změny vrcholný model Harley-Davidson Electra Glide. Poprvé v historii totiž využívá kromě klasického chlazení válců vzduchem také pomocné kapalinové chlazení. Mohutný dvouválec Twin-Cooled Twin Cam 103 o zdvihovém objemu 1 690 ccm je však i v této verzi krásně odhalený, žádný chladič vepředu ho nehyzdí. Výrobce ukryl dva malé chladiče v bočních krytech nohou a hlavní část tepla stále odvádějí žebrované boky válců chlazené vzduchem.

Schéma systému chlazení hlav motoru kapalinou. Tohle je u H-D revoluce!

Chlazení hlav válců kapalinou umožnilo zvýšit sílu motoru a hlavní výhody to přináší při jízdě v horku, kdy se motor nebude přehřívat ani při popojíždění po městě a zachová si plný výkon. Elektrické větráčky spínané termostatem navíc odvedou část tepla z motoru stranou a posádka nebude tolik trpět horkem.

Pocitově je Electra Glide pořád ten tradiční velký a těžký cesťák se stejnou základní siluetou (už od roku 1988). Také motor zní i po modernizaci tím správným harleyáckým zvukem, i když u cestovních modelů s motorem Twin-Cooled je projev trochu tlumenější. Motocykl si tiše ševelí a výrazněji se ozve, až když pořádně vezmete za plyn. Motor je v porovnání s loňskou verzí celkově kultivovanější, má hladší chod a líbí se mu i vyšší otáčky.

Ale kde je ten nárůst síly? Upřímně řečeno, při jízdách kolem Beavers Creek nám připadalo, že motocykly spíš nestačí s dechem. Až večer jsme zjistili, že jezdíme v nadmořské výšce nad 2 500 metrů nad mořem a agregáty nemají takový přísun vzduchu do airboxu jako v nížinách. A opravdu, po sjezdu dolů na úpatí hor motory dostaly úplně jiný elán.

Harleye dnes už nesedlají jen vousáči s třásněmi na oblečení.

Touringy Harley-Davidson dále dostaly trochu jinou geometrii řízení a silnější přední vidlice. A při rychlejší jízdě v zatáčkách je to znát. Jízda v náklonu je jistější a přední kolo víc poslouchá, ale taky to spolu s pružnějším motorem trochu víc svádí k rychlejšímu tempu. Možná i proto se na kola nastěhoval nový kombinovaný systém ABS s poslední verzí elektroniky značky Bosch. Ten navíc při rychlosti nad 30 km/h chytře propojuje účinek přední a zadní brzdy, takže se motorka při brzdění tolik nezhoupne na předek. Při nižší rychlosti se pak okruhy oddělí a při manipulaci v malé rychlosti už máte klasické oddělené brzdy.

Odlehčený mamut

Během dvou dnů jsme vystřídali všechny verze Electra Glide a vyzkoušeli i model Street Glide bez horního kufru. Ten jezdí jen s malým plexištítem a s inovovaným motorem chlazeným výhradně vzduchem. I tady se řada věcí hodně vylepšila, kromě zmíněného infosystému například systém kufrů s pohodlným otevíráním jednou rukou nebo nový design kapotáže. A pří jízdě bez spolujezdce v horských zatáčkách s ním byla ještě o dost větší zábava, protože je o poznání lehčí než Electra Glide a víc se hodí pro sólovou jízdu.

Model Street Glide se hodí na výlety i dovolenou.

Značce z Milwaukee je třeba složit velkou poklonu. V nynější složité ekonomické době se rozhodla odstartovat hodně odvážnou modernizaci, která se bude v dalších letech rozšiřovat i mezi další modelové řady.

Zatímco v minulosti značka většinou zaváděla nové technologie a konstrukční řešení až po ostatních, teď se rázem vyšvihla mezi nejmodernější stroje ve své třídě. A při tom si stále zachovává svou tradiční image a nezaměnitelný americký styl, který se i přes nesčetné pokusy zatím nikomu nepovedlo tak úplně napodobit.

7. června 2013

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...