Toyota dosud platila za průkopníka v oblasti hybridních technologií, ale soustředila se na maximální úspornost. Výkonný hybrid by tedy od toyoty čekal málokdo. Automobilka se však rozhodla trochu svou špičkovou techniku zviditelnit.
A zvolila si pro to opačný extrém. Vzala techniku i zkušenosti nasbírané při účasti závodního speciálu TS030 Hybrid ve slavném závodě 24 hodin Le Mans a přenesla ji do malého hatchbacku Yaris.
Motorové 3+1
Výsledkem je bláznivý koncept, který se svou odvážností může měřit s hybridními supersporty od Porsche, McLarenu a Ferrari. Hybridní sportovní Yaris používá k pohonu přední nápravy takzvaný globální závodní motor, který byl vyvinut podle specifikací FIA pro řadu závodních příležitostí.
Konkrétně jde o přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru s výkonem 300 koní (neplést se šestiválcem pro Formuli 1), který může být používán například ve vozech WRC nebo v okruhové sérii WTCC. Toyota dokončuje jeho vývoj. Bude jej dodávat zákazníkům a případně používat i při svých vlastních sportovních aktivitách.
Na zadní nápravě je pak dvojice elektromotorů, každý s výkonem 60 koní. Ty pocházejí z běžného hybridního modelu Yaris, ale na rozdíl od něj jsou dva a pohánějí nezávisle zadní kola. Yaris Hybrid-R tak disponuje inteligentním pohonem všech kol s možností vektorování točivého momentu přes zadní kola. Celkem má tedy řidič k dispozici 420 koní. Tím ovšem speciality konceptu nekončí.
Namísto klasických baterií se tu totiž používají superkondenzátory, podobně jako u závodního Le Mans speciálu TS030 Hybrid. Jejich výhoda je, že umí poskytnout i pojmout energii velmi rychle. V případě Yarisu Hybrid-R tak energie vystačí na výkon 120 koní po dobu pěti sekund, nebo při běžném "každodenním" jízdním režimu na 40 koní po 10 sekund.
Opravdová kouzla ovšem přicházejí ve chvíli, kdy se do hry zapojí třetí elektromotor, který je spjat s převodovkou. Ten slouží jako generátor a zároveň jako hodně neobvyklá kontrola trakce.
Elektromotor totiž dovede "zpracovávat" přebytečný točivý moment. Ve chvíli, kdy hrozí prokluz předních kol, elektromotor (opět s výkonem 60 koní) na kola pustí jen tolik, kolik dovedou zvládnout, zbytek energie použije buď přímo na pohon zadních kol, nebo ji ukládá do kondenzátorů. Společně s inteligentním řízením toku energie na zadní kola to dává možnosti výrazně posunout hranice přilnavosti a ovladatelnosti vozu.
V rychlých zatáčkách může auto přibrzďovat vnitřní kolo, a pomáhat tak k větší stabilitě, v zatáčkách středně rychlých naopak putuje větší točivý moment na kolo vnější. Proč toto rozdělení? Ve vysokých rychlostech už motory nejsou schopny dodávat dost energie na to, aby mohly stabilitu auta ovládat, takže je lepší přibrzďovat vnitřní kolo.
Jakmile rychlosti klesnou, může naopak vnější kolo dostat větší impulz, a pomoci tak ke stočení vozu. V pomalých zatáčkách se pak využívá kombinace obojího. Vnější zadní kolo je urychlováno, vnitřní brzděno, takže yaris bude v zatáčkách neskutečně agilní.
Jako ve hře
Toyota dokonce připravila specialitu pro co nejlepší výkony auta na trati. Používá k tomu systém CAN-Gateway ECU, který u sériového sportovního modelu GT-86 slouží k zaznamenání telemetrických dat a jejich následnému vložení do videohry GranTurismo 6. Ve hře pak můžete zkoušet svůj čas z reálného okruhu překonat.
U konceptu Yaris Hybrid-R to však funguje naopak. Ve hře lze zajet rekordní časy a zaznamenaná data pak přenést do vozu. Ten pak bude na stejné trati předem očekávat, jaké jsou možnosti přilnavosti a chování auta a pomůže právě zásahy prostřednictvím elektromotorů dosáhnout ideálních časů.
Vzhledem ke všemu výše uvedenému se ani nelze divit, že Toyota se tentokrát u svého hybridního konceptu nechlubí hodnotami spotřeby a emisí CO2. Ty tu totiž nejsou důležité ani přesto, že Toyota zmiňuje, že vůz má silniční režim, ve kterém se sníží i výkon motoru. Tento hybrid má však za úkol především ukázat schopnosti techniky a zvýšit image hybridních toyot. Do výroby se nejspíš nechystá, což je určitě škoda.
Naopak se do budoucna setkáme s některými designovými detaily, které koncept předvádí. Ačkoli vychází z třídveřového yarisu, používá přece jen některé nové stylistické a technické prvky.