Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Automobilky mají zaregistrováno 800 tisíc názvů modelů

Se stále větším počtem modelů na globálním trhu se pro automobilky objevuje nový problém. Zaregistrovat nové a originální jméno je čím dál těžší a ve výsledku také mnohem dražší.

K nejznámějším jménům automobilismu patří Corolla, pro Toyotu je to nejdůležitější model na globálním trhu. Všude se jmenuje stejně a všude je známkou kvality. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

"Je to těžké," přiznává Russ Clark, marketingový ředitel Chevroletu, který spadá pod General Motors. "V roce 1985 existovalo v automobilovém světě kolem 75 tisíc jmen. Dnes je to 800 tisíc."

Ne všichni mají s novými jmény takový úspěch jako Chevrolet. Modely jako Spark a Cruze totiž pomohly k oživení značky a zákazníci je brzy přijali. Svědčí o tom i prodeje této značky, které se za minulý rok u malých a kompaktních aut zvedly o 26 procent a během pěti let zaznamenaly nárůst o 44 procent.

Ale to je spíše výjimka. Mezi výrobce, kteří v poslední době "rezignovali" na hledání nových jmen, patří například Infiniti, mladá luxusní odnož automobilky Nissan, která místo názvů používá písmena, třeba Q a QX.

"Pravdou je, že jen těžko najdete jméno nebo písmeno, které by už nepoužil nějaký jiný výrobce," říká Johan de Nysschen, prezident Infiniti. "Můžete projít celou abecedu a uvidíte, že skoro všechna písmena už jsou používána."

Podle odborníků mohou být čísla a jednoduchá písmena v případě Infiniti matoucí, ale v delším časovém horizontu na tom automobilka vydělá. Při delším používání písmen a číslených řad se zákazníci dokážou rychleji orientovat v nabídce modelů. Zářným případem je například kontinuální používání čísel u BMW, Peugeotu nebo Volva.

Některé automobilky se proto snaží používat označení modelu co nejdéle, nebo využívají jména z historie, jako například Dodge Dart, který Chrysler používal v šedesátých letech minulého století. Podobně je tomu třeba u Jeepu Cherokee a zářným příkladem je Volkswagen Golf, jehož jméno se stalo neoficiálním  označením celé třídy aut (golf-třída). Stejně postupuje mladoboleslavská Škoda, která po vstupu Volkswagenu oprášila názvy hned několika modelů: Octavia, Felicia, Superb a naposledy Rapid.

Historické názvy totiž pomáhají zákazníkům snáze identifikovat nové vozy s konkrétní a zažitou značkou a v případě Škodovky i určit zařazení do konkrétní třídy. 

Zároveň však automobilkám ušetří značné peníze.

"Pro nové jméno musíte dělat novou kampaň, je to dražší a trvá déle, než si to zákazníci zapamatují, vysvětluje pro iDNES.cz Petr Vaněk, odborník na reklamu a marketingovou komunikaci společnosti Wunderman. "Stará známá značka, pokud byla i dobře zavedená, je vždycky lepší," potvrzuje. "Je to jako s úspěšným filmem: když se líbí první díl, připraví filmaři další."

Prezident poradenské společnosti ALG Larry Domonique například tvrdí, že představení nového modelu vyjde výrobce na zhruba 100 milionů dolarů (necelé dvě miliardy korun). Při použití zcela nového názvu modelu je přitom tato částka dvojnásobná.

Problémy se jménem s sebou přináší také globální trh, který umožňuje výrobcům expandovat po celém světě. Takže musí hledat jména, která jsou použitelná všude. Roli hraje také internet, kde zákazníci hledají modely značek na vyhledávačích, ale jejich názvy se na některých světadílech mění. I proto se snaží automobilky své modely a jejich jména globalizovat.

V marketingovém oddělení také musí pečlivě kontrolovat všechny možné slovníky, aby v určité zemi nezpůsobil nový název pohromu. Často uváděným příkladem bývá v moderních marketingových knížkách příběh Chevroletu Nova. Vypráví se, že se špatně prodával na trzích v Mexiku a Venezuele, protože Nova připomíná slovní spojení No va, které by se dalo přeložit jako nepojízdný.

Nicméně jde o pověru, protože model byl v obou zemích poměrně oblíbený a ve Venezuele dokonce překonal všechna očekávání výrobce. Slovní spojení Nova si nikdo ze zákazníků v podobném smyslu nevykládal, v Mexiku navíc funguje i stejnojmenný prodejce benzinu.

Úplně nejznámější je potíž Mitsubishi s jeho nejslavnějším modelem. Velký teréňák Pajero se vyrábí už v několikáté generaci a automobilka hodně pracovala na tom, aby se toto jméno stalo pojmem mezi offroadisty. Japonci si však nezjistili, že ve španělštině, kterou mluví velký kus světa, má slovo pajero význam, který majitelům po chuti zrovna není (znamená to "onanista"). Na španělsky mluvících trzích se tak auto prodává pod jménem Montero.

Identický problém řešil Buick s modelem Lacrosse. Pro svůj sedan si vybral slovo se stejným významem jako u terénního mitsubishi, ale v tomto případě ve francouzštině.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....