Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

PSA Peugeot Citroën sehnal peníze na záchranu v Číně

Peugeot s Citroënem volají už několik let o záchranu. Koncern PSA sice prohlašuje, že se situace zlepšuje, ale je veřejným tajemstvím, že urgentně shání peníze. Podle zatím nepotvrzených zpráv uspěli Francouzi v Číně. Třicetiprocentní podíl koncernu PSA Peugeot Citroën koupí automobilka Dongfeng.

Peugeot 301 a jeho dvojče Citroën C-Elysée jsou důležité modely značky. Pohodlné, ne moc velké sedany jsou auta, která žádají zákazníci na mimoevropských trzích. | foto: autoblog.it

Jinde než v Číně teď automobilky peníze nazbyt nemají. Krok PSA je tedy logický. S Dongfengem navíc už od roku 1992 spolupracuje na čínském trhu. Vyrábí tam ve třech fabrikách své modely, mimo jiné Citroëny C5 a Peugeoty 3008. Koncem září začal Citroën v jiném joint venture partnerství s čínskou značkou Changan vyrábět luxusně zaměřený Citroën DS5.

Jednání s čínskou automobilkou už PSA potvrdilo, ale nejmenovalo přímo Dongfeng. Ten se zatím omezuje na prohlášení, podle kterého hledá příležitosti pro investování. Peugeot prý s vedením čínského státního koncernu zaměstnávajícího na 160 tisíc lidí jednal několik měsíců. Mluvčí Dongfengu se ke zprávám odmítl blíže vyjádřit.

Státní podnik Dongfeng Motor Group se podle neoficiálních zpráv chystá do ztrátové francouzské automobilky investovat 1,5 miliardy eur a za to získat 30procentní podíl ve firmě. Stejnou sumou má podle Reuters na stabilizaci firmy přispět francouzská vláda. Injekce z Paříže by v dalších letech mohla pomoci financovat některé projekty v oblasti vývoje, i když automobilka prý formálně o peníze nepožádala.

PSA patří mezi podniky, na které měl největší dopad kolaps evropského automobilového trhu. Podle Wall Street Journalu PSA hledá finanční prostředky, aby si zajistila přežití do druhé poloviny této dekády.

PSA Peugeot Citroën v prvním pololetí kvůli slabé poptávce v Evropě, která se potýká s výrazným kontinuálním poklesem prodejů, prodělal 426 milionů eur (11 miliard korun). Ve srovnání se stejným obdobím loni však ztráta klesla téměř o polovinu, z 818 milionů eur.

Italský magazín Quattroruote ještě upozorňuje na těžká vyjednávání s odbory, která u takové transakce vedení PSA čekají. Odbory mají ve francouzských automobilkách tradičně silnou pozici.

Ohrožena je tedy vedoucí pozice rodiny Peugeotů, která s 25,5procentním podílem automobilku ovládá. Philippe Varin, šéf PSA rozhodl zavřít do roku 2015 továrnu ve Francouzském Aulnay, kde příjde o práci 11 200 lidí. Naopak čínský trh je pro značky PSA na vzestupu, do poloviny dekády tam má produkce PSA narůst na 750 tisíc aut.

Směřování obou značek na mimoevropské trhy v čele s Čínou je u PSA zřetelné už několik let. Podle šéfa značky Peugeot Maxime Picata bude v roce 2015 víc než polovina aut, které značka vyrobí, prodána mimo Evropu.

Už dnes dělají mimoevropské prodeje značky 45 procent, v roce 2010 to bylo 25 procent. Peugeot dohaduje, že už příští rok prodá na čínském trhu nejvíc aut, poprvé více než na francouzském. Picat pro italský magazín Quattroruote prozradil, že například letos v Číně uvedený Peugeot 3008 o polovinu překonal původní odhady prodejů.

Propojení s čínskou značku bude podle všeho mít ještě dohru na druhé straně Atlantiku. Vlastníkem sedmiprocentního podílu PSA je totiž americký koncern General Motors, který měl plány na další sbližování. PSA mimo jiné hraje roli v plánu záchranných prací na ztrátovém Opelu.

PSA a GM už 1. října oficiálně oznámily, že malá MPV budou vyvíjet a vyrábět společně. Vozy se však budou zřetelně lišit. O konstrukci se postará vývojové centrum Opelu v Rüsselsheimu, PSA dodá motory a výrobu obstará závod GM ve španělské Zaragoze. První vozy by se na trhu měly objevit koncem roku 2016.

Dongfeng má navíc u GM vroubek kvůli okopírování jeho Cadillacu SRX. Čínský klon se chystají prodávat pod značkou Dongfeng V20.

PSA Peugeot Citroën je po německém Volkswagenu druhým největším výrobcem aut v Evropě. Firma působí i v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...