Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mini vypadá pořád skoro stejně. Zas ale o kus vyrostlo

Mini představilo v Oxfordu úplně novou generaci legendárního a oblíbeného modelu. Naštěstí se moc nezměnila.

Nevím, jak to ti designéři dělají, musí v tom být nějaký trik. Nebo umění. Když se dívám na současné mini, líbí se mi, je to doslova roztomilé autíčko. Pak na velkolepém odhalení nové generace přijede na pódium v oblaku dýmu auto, které je... no, hodně podobné. Ale přece ne stejné. A když ho uvidím ještě víc zblízka, začne se mi zdát, že je  hezčí než to současné. To už teď vypadá nějak... nemoderně.

Mini Cooper

Přestože doteď mi na mini nic nechybělo, najednou se zdá, že to jde udělat jinak. Líp. Těžko popisovat, nejlépe je to vidět na fotografiích. Čumák auta má větší reflektory, víc skloněné a protažené dozadu, výraznější masku chladiče, ale zas ne moc, aby to bilo do očí a vadilo. Celý vůz je větší, delší, širší, uvnitř je malinko víc místa, ale to není tak důležité. Hlavní je, že zůstal styl. Tomu pomohly hlavně proporce. Přestože auto narostlo, zůstaly stejné, a tak výsledný dojem je, že se vlastně moc nezměnilo. Poznáte to, až když obě generace budou stát vedle sebe. Musí to tak být, protože o zachování stylu jde u mini především. Kdyby se design radikálně proměnil, lidé by ho přestali kupovat. To by byla pro  automobilku rána, mini jde totiž výborně na odbyt i přesto, že není nijak levné. 

Mini Cooper

Z původně praktického vozítka pro čtyři lidi na co nejmenším půdorysu je dnes luxusní zboží vyráběné pod taktovkou německého BMW. Britské je však pořád, představitelé automobilky to rádi zdůrazňují, na premiéru přivedli dokonce buldoka, typického flegmatického ušlechtilého anglického psa. A takové by mělo být i mini. Jeho legendární tvůrce, sir Alec Issigonis, by se asi divil kultu, který přiživil Mr. Bean a jenž dnes zahrnuje tisíce stylových doplňků od bot, kufrů, tašek, oblečení až po čutory s logem značky. Ale i to k mini jako k autu počítanému do prémiové třídy patří.

Stejně jako bezchybné dílenské zpracování, jímž se liší třeba od italské konkurence. Ta však stojí výrazně méně, vždyť nejlevnější "miník", model One, přijde v Česku na 400 tisíc korun, ostré John Cooper Works pak na skoro 760 tisíc korun. Nová generace jistě levnější nebude. Nejvybavenější miník dostane tlumiče, které se přizpůsobí jízdě.

Mini Cooper S

Původně to tak rozhodně nebylo. Mini vzniklo kvůli potřebě malinkého vozu s miniaturní spotřebou paliva a geniální konstruktér Alec Issigonis ho nakreslil v roce 1957, výroba se rozjela o dva roky později. Základem úspěchu byl Issigonisův nápad umístit motor a převodovku vpředu napříč, což umožnilo zmenšit přední část, jak to jen šlo. Pak stačilo umístit do rohu v podstatě hranaté karoserie kola a bylo de facto hotovo. 

Původní mini, vyráběné až do roku 2000 (vzniklo jich přes pět milionů), bylo dlouhé jen tři metry. Tento týden představená nová generace už měří 3,82 metru; pořád je však o dvacet čísel kratší než Škoda Fabia. Bobtnaly však už předchozí dvě generace počínaje tou první novodobou z roku 2001, kdy automobilku převzalo BMW, současný rozměr je však rekordní. Stejně jako výbava: žádné mini nemělo turbomotory od BMW (včetně zbrusu nového tříválcového benzinu o výkonu 100 kW!), přední i zadní světla složená z LEDek, adaptivní tlumiče, které se dají nastavit podle toho, zda chcete jet sportovně, nebo pohodlně, head-up displej, na nějž se před řidiče promítají údaje třeba z navigace, či nový komunikační systém Mini Connected.

Přibylo místo v kabině, zvětšil se o něco i kufr (na 211 litrů, tedy o 51 litrů víc než předchůdce). Naopak použití vysokopevnostní oceli umožnilo snížit hmotnost na 1 085 kilogramů.

Mini Cooper

Díky kolům v rozích "kastle" sedí auto na silnici jako motokára. To jsme si v praxi mnohokrát vyzkoušeli u dosavadní druhé generace. U nové si na první jízdy musíme ještě nějaký ten týden počkat.

Nastavitelné tlumiče mají v britské novince na rozdíl od jiných miniaut své opodstatnění: žádná miniatura nejezdí tak neskutečně sportovně zábavně a sebejistě. Může za to dospělácký podvozek s víceprvkovou zadní nápravou, která je mezi automobilovými skrčky unikum. Přední náprava je klasická mcphersonovská.

Nad ní je podélně uložený některý ze tří motorů v nabídce. Pro verzi Cooper je to přeplňovaná benzinová patnáctistovka. Tříválec má výkon 136 koní 100 kW). Naftový mini má tříválec stejného objemu s výkonem 114 koní. Závodivá verze Cooper S pak dostane čtyřválcový přeplňovaný benzinový dvoulitr s výkonem 192 koní.

Mini Cooper S
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...