Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Snažili se nezměnitelné udělat nanovo: třetí Audi TT se představuje

  13:32
Ženeva (Od zpravodajů iDNES.cz) - TTčko bude už navždycky vypadat takhle. Oblé tvary a dokonalé proporce vymyslel kdysi pro malé kupé Audi Peter Schreyer. Ten sice už dávno v Ingolstadtu nepracuje, musí mít ale radost. Designová genetika auta, které kdysi dělal skoro potají, je vidět i o dvě generace dál.
Nové Audi TT

Nové Audi TT | foto: iDNES.cz

Audi předvádí na ženevském autosalonu třetí generaci svého kompaktního kupé TT. Přináší aktuální koncernovou techniku, mírně nižší hmotnost a mnohem lepší výbavu než stávající provedení. A také s ním bude zábavnější svezení.

Audi TT je už od první generace v podstatě prototypem stylového kupé pro každý den. TT nikdy nebylo vozem pro puristy, kteří volí spíše "opravdovější" sporťáky jako Nissan 370Z nebo BMW Z4, dynamická jízda mu však nebyla cizí.

Nová, třetí generace to v podstatě potvrzuje. Design je evolucí současných tvarů, technikou je koncernový základ MQB a nová řada motorů a uvnitř auta může mít zákazník spoustu moderních prvků. Krom toho umí však nové TT jezdit rychleji a přitom úsporněji než to dosavadní. Výsledkem je praktičtější a přitom i sportovnější auto.

Budí respekt

Už na první pohled si Audi TT svým vzezřením zjednává respekt. Mohutná maska chladiče a úzká čelní světla auto opticky nejen rozšiřují, ale také trochu připodobňují supersportu R8. Boční pohled jasně odhalí, že siluetu zachovává TT stejnou jako doposud, s vysokým pontonem karoserie a rovnou linií v oblasti kabiny. I výrazné lemy blatníků se vlastně nezměnily, detaily však ukazují, že je nové TT mnohem ostřeji řezané než to předchozí.

To se projevuje i na zádi, kde vynikají hranatější a užší světlomety s novou grafikou a výraznější prolis v místě pro registrační značku. Namísto uhlazenosti dosavadní generace tu opět nastupuje drsnější pojetí, byť celkový rozdíl dělají především detaily, původní koncept zůstal zachován. Na zádi opět najdeme vysouvací spojler (zdvihá se při 120 km/h), model TT má dvě koncovky výfuku, TTS pak čtyři.

Aktuální technika

Pod karoserií 4,18 metru dlouhého kupé se ukrývá technika v podobě platformy MQB a odpovídající sady motorů. Díky nové platformě narostl rozvor na 2 505 milimetrů, což je změna o 37 milimetrů. TT tak má nově trochu kratší převisy, protože celková délka se prakticky nezměnila. Na karoserii převládá hliník, pro dosažení maximální pevnosti a ochrany posádky jsou tu také konstrukce z vysokopevnostních ocelí.

Díky nové technice je třetí TT opět lehčí než předchozí generace. V základním provedení s dvoulitrem TFSI je to o 50 kilogramů, novinka má hmotnost 1 230 kilogramů. Motory pod kapotou jsou výhradně čtyřválcové a přeplňované. Nejnižší výkon přináší turbodiesel 2.0 litru – má 135 kW. Spíše než sportovními výkony (akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 7,2 sekundy) se chlubí nízkou spotřebou 4,2 litru na 100 kilometrů. Benzinovým základem je motor 2.0 TFSI s výkonem 169 kW, verze TTS pak disponuje 228 kW.

Se slabším provedením zvládne kupé s manuální převodovkou sprint na stovku za šest sekund a maximální rychlost je tu už elektronicky omezena na 250 km/h. Provedení s týmž motorem vybaveným dvouspojkovou převodovkou S-Tronic (je šestistupňová) a pohonem všech kol zvládá sprint výrazně rychleji, za 5,3 sekundy. Výkonné provedení TTS zvládne sprint za 4,7 sekundy a to v provedení s manuálem. Pohon quattro je tu standardem.

Lahůdky ve výbavě

Nové Audi TT přináší i novou výbavu, která odpovídá aktuálním technickým možnostem. V základu tak malé kupé se čtyřmi kruhy ve znaku dostane světlomety Xenon plus, za příplatek bude možné zvolit čelní LED světla. Světlomety by měly umět například přisvěcovat automaticky do zatáčky podle dat z navigačního systému, takže oblouk bude vhodně osvětlený ještě před tím, než se do něj auto stočí.

Uvnitř je standardem nový multifunkční přístrojový štít, který je tvořen displejem. Klasické budíky jsou tedy ty tam a displej si může uživatel přizpůsobit svým potřebám. V základu jsou tu dva módy, jeden zaměřen na výkon a požitek z jízdy, druhý pro snazší ovládání funkcí auta. TTS má ještě třetí mód s velkým otáčkoměrem jako hlavním budíkem. Displej má úhlopříčku 12,3 palce a rozlišení 1 440 x 540 pixelů, o běh systému se stará technika Nvidia Tegra, která je podobná té u chytrých telefonů. K ovládání systému slouží krom tlačítek na volantu i ovladač MMI.

TT by mělo být standardně vybaveno SIM kartou s datovým připojením LTE, díky tomu lze v autě vytvořit hot-spot, ke kterému lze připojit smartphony v autě. Řidič si může svůj chytrý telefon uložit do schránky Audi Phone Box v loketní opěrce. Schránka zaručuje lepší příjem signálu i propojení s autem.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...