Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Auto je drahý špás. Bezproblémová octavie TDI stojí osm tisíc měsíčně

Nákup auta je vždycky prodělek. Hned po koupi ztratí klidně třetinu hodnoty. A za peníze, které jste zaplatili, ho už nikdy neprodáte. Když přidáte náklady na údržbu, pneumatiky a další položky, zjistíte, že vás komfort mít svoje auto vyjde pěkně draho. Dlouhodobý pronájem o moc víc nestojí. Spočítali jsme to.

Škoda Octavia Combi druhé generace, původní provedení před obměnou vzhledu (faceliftem). | foto: Škoda

Když už chcete nebo potřebujete mít auto stále k dispozici, není nutné ho vždycky kupovat. Mezi zaměstnanci s nárokem na služební auto se nadneseně říká, že nejlepší značkou auta je služební. A je v tom spousta pravdy. I když pak za soukromě najeté kilometry zaměstnavateli platíte, vyplatí se to. Už za to, že se nemusíte o nic víc starat.

Začátkem června přišla Škoda s nabídkou operativního leasingu (tedy v podstatě dlouhodobého pronájmu) pro soukromé zákazníky. Pět tisíc za rapid a za 6 700 za základní octavii se na první pohled nezdá tak málo. Propočítání všech nákladů ale odhalí velké překvapení.

Sehnali jsme pečlivého majitele naftové octavie druhé - předchozí - generace, který si schovává všechny účtenky. Nepřeje si zveřejnit své jméno, redakce ho dobře zná. Kolik ho auto celkem stálo, ale ještě nikdy nespočítal. Když jsme mu výsledky našich propočtů ukázali, byl hodně překvapený. 

Kombíkovou octavii s turbodieselem 1,9 TDI 77 kW koupil v dubnu 2008. Bylo to předváděcí auto s najetými dvěma tisíci kilometry, takže na něj dostal slevu 80 tisíc. Nakonec zaplatil přesně 555 500 korun. Počítáme pro zjednodušení s 550 tisíci.

Za šest let provozu najel necelých 150 tisíc kilometrů. Účtenky za naftu si neschovává, ty pro náš výpočet nepotřebujeme. Palivo si platíme do svého i půjčeného auta. S oktávkou je maximálně spokojený, chválí si, že ho nikdy nenechala na holičkách. Vyžaduje jen základní servis, naftu a občas kapku oleje. Pneumatiky má ty nejmenší možné 195/65 R15, jednu letní za dvanáct stovek.

Do servisu jezdí pravidelně, jak je předepsáno výrobcem. Značkovou dílnu má přes ulici, tak jezdí tam. Pravda, mohl by jezdit do neautorizovaného servisu a něco by ušetřil, ale ne vždycky. A s některými úkony je opravdu lepší jezdit do značkového. V tom mu dnes dávají 20procentní slevu na práci a deset až dvacet procent na náhradní díly.

Náklady na auto tedy úplně "neškrtí" - chová se jako běžný uživatel, který nemá čas ani náladu na hledání co nejlevnějších nabídek. Za dobu, co auto má, byl už dvakrát na technické kontrole, jednou sám, podruhé to nechal na servisu a připlatil si za to tisícovku. Pojistku si kvůli poklesu hodnoty vozu nechává jednou za dva roky přepočítat - začínal na 15,5 tisících, dnes je na osmi a půl. 

Nečekaně velká čísla

Za servis (oleje, filtry, servis klimatizace, rozvody, tlumiče, brzdy a další předepsané položky plus drobnosti), dálniční známky, pneumatiky (přezouvání, uskladnění v servisu, nákup nových), technické kontroly, pár doplňků a další maličkosti zaplatil dodnes 130 tisíc (přesně 129 114 Kč).

Povinné ručení a havarijní pojistka stály za šest let přes osmdesát tisíc.

Podtrženo, sečteno: celkem ho za šest let používání stála octavie 760 tisíc (550 + 130 + 80).

Argumentem pro koupi auta oproti pronájmu bývá to, že ho můžete následně prodat. V inzerci se dnes šestileté octavie v podobném stavu prodávají kolem 150 tisíc. Pro náš výpočet použijeme částku 160 tisíc.

Kdyby tedy dnes majitel octavii prodal a zkasíroval 160 tisíc, byly by náklady na to, že měl šest let auto, 600 tisíc. Měsíčně to tedy za šest let vychází na 8 300 korun (600 000/72 měsíců).

Pronájem je dražší o tisícovku

Pro srovnání: v operativním leasingu Škody dnes stojí měsíčně Octavia Combi třetí generace (tedy novější provedení) s motorem 1,6 TDI a stejným výkonem 77 kW v levnější variantě pronájmu 8 399 korun, v dražší (je v ní mimo jiné navíc zahrnutý servis a sada zimních gum) stojí 9 299 korun.

Pronájem tedy oproti koupi auta vychází v celkových počtech o tisícovku měsíčně dráž. Nemusíte se ale o nic starat a máte každé dva roky nové auto. Navíc když půlmilion na nákup nového auta rozumně uložíte a budete z něj postupně platit pronájem, ještě se peníze aspoň trochu zhodnotí a máte stále v záloze hotovost.

Dlouhodobý pronájem samozřejmě není výhodný pro každého. Vyplatí se těm, kteří jsou zvyklí auta pravidelně střídat a měnit za nové.

Vítek Pelc ze Škody Auto pro iDNES.cz prozradil, že aktuálně, necelý týden po spuštění programu, mají 50 uzavřených smluv na nový operativní leasing pro soukromníky. "Největší zájem je o modely Octavia Combi, Yeti a Rapid Spaceback," zájem je tedy spíše o dražší modely.

Pokud kupujete auto s tím, že ho "dojezdíte" až do konce, je to samozřejmě jiná matematika. Záleží také na tom, jak pečliví jste na své auto. Pravidelné výměny oleje a servis klimatizace nejsou pro každého úplnou samozřejmostí, často totiž majitelé řeší pouze akutní závady.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....