Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kilometry ojetiny půjde ověřit na webu, ale úplně věřit se údajům nedá

  14:00
Ministerstvo dopravy od ledna zpřístupní na svém webu databázi, kde budou údaje o stavu tachometrů aut z poslední technické kontroly. Lidé kupující ojetý vůz si tak budou moci ověřit, zda u něj nebyl snížen počet najetých kilometrů.
Údaj na počítadle kilometrů nevypovídá nic o skutečném stavu vozu. Rozumný kupec ojetiny ho nesleduje.

Údaj na počítadle kilometrů nevypovídá nic o skutečném stavu vozu. Rozumný kupec ojetiny ho nesleduje. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Auta čerstvě dovezená ze zahraničí ovšem zatím v databázi nebudou, zjistil magazín Aktuálně.cz. „K vyhledání bude potřeba VIN vozu a číslo protokolu technické prohlídky. Obojí je uvedeno v technickém průkazu,“ popsal ředitel odboru provozu silničních vozidel Ministerstva dopravy Josef Pokorný. 

Původně měl systém fungovat už v polovině letošního roku (čtěte zde). V současnosti už některé země lidem možnost ověřit stav tachometru u vozu nabízejí, kupříkladu Belgie. Předběhlo nás i Slovensko, kde stačí znát VIN a zadat ho na stránky www.ko.sk.

V Česku se data z technických kontrol aut sbírají zhruba devět let a zájemci o koupi vozu budou moci zjistit údaje i ze starších prohlídek. Náklady na zpřístupnění informací z STK nepřesáhly 100 tisíc korun.

„Aplikace by měla být veřejně přístupná během první poloviny ledna na adrese www.kontrolatachometru.cz, přičemž občané by se na ni měli dostat také přes webové stránky Ministerstva dopravy,“ upřesňuje pro iDNES.cz Zdeněk Neusar z tiskového oddělení Ministerstva dopravy.

„Stále půjde jen o informativní údaj,“ upozorňuje Filip Kučera z autobazaru Auto ESA. „Na technické kontrole totiž může technik zapsat do systému jakýkoliv stav tachometru.“

To potvrzuje i zdroj iDNES.cz ze stanice technické kontroly, který nechce být jmenován: „Technik zapíše do protokolu, co chce, žádná zpětná kontrola tam ale není. Může opsat hodnotu z tachometru, ale také si může číslo úplně vymyslet.“

Roman Rak ze společnosti Iris Ident, která se zabývá problematikou identifikace a zabezpečení motorových vozidel, vidí v českém systému díry: „Problém je, když jsou kontroly tachometru časově vzdálené.“ Nově koupené auto jede na první technickou prohlídku po čtyřech letech, za tu dobu může najezdit klidně přes dvě stě tisíc kilometrů. Když si těsně před technickou nechá majitel vždy stočit tachometr, stávající systém nic neodhalí.

Roman Rak uvádí jako příklad fungujícího propracovaného systému CarPass Belgii. „Stav tachometru se tam odečítá po co nejkratších časových úsecích. Krátké intervaly dávají menší prostor k manipulaci. Tuto povinnost mají servisy, stav tachometru se zaznamenává při každém úkonu i v pneuservisu. Při každé operaci nad určitou finanční částku se musí do daňového dokladu zaznamenat VIN vozu a stav tachometru,“ popisuje.

„Celý systém provozuje státem kontrolovaná společnost, která je pod dohledem ministerstev financí a dopravy a nesmí s daty obchodovat,“ dodává Roman Rak.

Ojetiny ze zahraničí uniknou

Údaje o najetých kilometrech nebudou zatím k dispozici u nově dovezených ojetých aut, která v Česku neprošla technickou kontrolou.

Za rok 2013 se do Česka dovezlo téměř 130 tisíc ojetin, u takových aut tedy nebude možné dohledat relevantní údaj. Navíc pokud dovozce stočí tachometr před přihlášením, budou data z následných technických kontrol zkreslená.

Česko totiž stále plně nevstoupilo do evropského monitorovacího systému Eucaris, který má bránit podvodům s auty. Podle Pokorného však většina států stav tachometru při technických kontrolách stejně neeviduje.

Změnit by to mohla evropská směrnice na jednotné provádění technických prohlídek, která přikazuje evidovat stav tachometru a členské státy ji mají splnit do roku 2017. Tato evidence má být součástí systému Eucaris.

V Česku podle společnosti Cebia, která se zabývá ověřováním původu a stavu vozidel, loni změnilo majitele asi 570 tisíc ojetých osobních aut s průměrnou cenou 159 tisíc korun a z toho zhruba 220 tisíc aut mělo stočený tachometr, nejčastěji o 100 tisíc kilometrů. Kvůli nižšímu počtu najetých kilometrů mohli prodávající navýšit cenu podle odhadů zhruba o 4,4 miliardy korun. To je přibližně třikrát více, než byla loni hodnota odcizených vozidel.

Na Ministerstvu průmyslu a obchodu na jaře vznikla komise, která chce podvodné stáčení tachometrů postihovat. Ta zvažuje například to, že by kvůli tomu vznikl v trestním zákoníku nový paragraf. Ale to všechna ministerstva, která návrh připomínkují, odmítla.

„Již současné právní předpisy neumožňují nedovolené přetáčení tachometru. Pokud někdo nedovoleně stočí tachometr, tak nejen podle našeho právního názoru, ale i podle názoru Nejvyššího soudu dochází k trestné činnosti tím, že je spáchán podvod,“ uvádí Martin Novák z Ministerstva dopravy.

Pozměňování stavu ujetých kilometrů je trestné například i v Německu, Belgii nebo USA.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...