Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

První svezení: Yamaha Tracer je pohodové SUV na dvou kolech

Od uvedení Yamahy MT09 v loňském roce Japonci poměrně pravidelně modifikují svůj stěžejní model MT09. Nyní však přichází zcela nová verze se zatím nejvýraznější změnou charakteru, jmenuje se MT09 Tracer.

U nového zajímavého modelu sáhli v Yamaze k podstatně hlubším změnám, než bývá obvyklé. Do DNA Traceru se tak dostaly cestovatelské geny a ambice. Její univerzálnost se však nevytratila, naopak je ještě výraznější.

Perfektní zpracování

Technický základ zůstal stejný s běžnou MT09, v hliníkovém rámu je uložený tříválcový motor, který je velmi kompaktní a dává traceru velmi štíhlou linii. Přibyla však lehká kapotáž, která je zajímavě členěná a skládá se z více částí. Vzhledem k cestovatelským ambicím se zvýšil objem nádrže na 18 l, zvedla se výška celého motocyklu a přibyl i hlavní stojan.

Yamaha MT09 Tracer

Motocykl působí díky svým ostře řezaným rysům moderním, lehkým a mírně agresivním dojmem. Přední kapotáž je zajímavě členitá, rozdělená dvěma reflektory, které v sobě mají zakomponovanou horní LED linku denního svícení a velký průhledný štítek, který se nezvykle rozšiřuje směrem nahoru.

Celkové zpracování traceru je na vynikající úrovni nejen co se týká použitých materiálů, ale i dílenského zpracování.

Posaz za širokými řidítky je příjemně vzpřímený a všechny ovládací prvky jsou v dosahu jezdce. Výška sedla je relativně vysoko - 84,5 až 86 cm, za příplatek je kit pro snížení výšky sedla na 81,5 cm.

Zrcátka jsou dobře čitelná nejen svým tvarem a umístěním, ale i díky minimálním vibracím celého stroje. Dvoudílný displej je dokonce dobře čitelný i na prudkém slunci. Jeho levá větší část nabízí hodiny, palivoměr, zvolený jízdní režim, velkými čísly vyvedenou číselnou informaci o rychlosti a logicky největší prostor dostal otáčkoměr.

Yamaha MT09 Tracer
Yamaha MT09 Tracer

Pravému menšímu displeji dominuje ukazatel zařezaného rychlostního stupně a následně tři řádky, kde se dle nastavení zobrazí informace například o venkovní teplotě, teplotě motoru, ujetých denních či celkových km, momentální nebo průměrné spotřebě, aktuálním dojezdu atd.

Vedle displeje je napájecí zásuvka. Přední plexištít je poměrně velký, netypicky se rozšiřuje směrem nahoru a poskytuje slušnou ochranu proti větru i ve větších rychlostech. Navíc je výškově stavitelný, i když k manipulaci potřebujete obě ruce, a proto je lepší měnit jeho výšku spíš po zastavení stroje.

Dvoudílné sedlo je pohodlné a prostorné, oproti MT09 je o tři centimetry širší, posaz řidiče je delší o dva centimetry a sedlo spolujezdce je delší dokonce o šest centimetrů. Sedlo spolujezdce lemuje robustní hrazda, která slouží nejen jako madlo, ale i jako držák k uchycení kufrů a bagáže.

Yamaha nadělila traceru spoustu volitelného příslušenství a navíc nabízí i pakety Sport a Touring se zvýhodněnými balíčky většího množství komponentů. Motocykl si můžete objednat ve třech barevných provedeních – matné černé, červeno-černé a bílo-černé, která je navíc doplněna modře lakovanou přední vidlicí a ráfky.

Silný pohodář

Motor je už dobře známý z MT09. Tříválec o bjemu 850 ccm s velmi příjemným zátahem odspodu je ale zároveň velmi ochotný k vytáčení do vyšších otáček. Disponuje výkonem 115 koní při 10 000 otáčkách a velmi slušným krouťákem 87,5 Nm při 8 500.

Yamaha MT09 Tracer

U původní MT09 dojem z jinak velmi povedené motorky kazí trhavá reakce plynu. U traceru je naštěstí tahle prapodivnost pryč, to naznačuje, že stejnou změnu můžeme očekávat i u letošní verze klasické MT09.

Při brzdění má motor blíž k chování čtyřválce. Samozřejmě záleží na tom, jaký jízdní režim si zvolíme, ale agregát má velmi příjemný nástup a minimální vibrace. Jízdní režimy jsou k dispozici celkem tři a při zavřeném plynu je lze měnit i během jízdy.

Jedná se o klasické schéma – slabší režim „B“ do deště, či na pohodovou jízdu do města, standardní režim „STD“ pro pohodovou jízdu, ale s plným výkonem, a sportovnější režim „A“, kdy vám motor předvede své maximum a kromě plného výkonu i agresivnější nástup výkonu. To podpoří i standardní koncovka výfuku, která má ve vyšších otáčkách drsnější zvuk.

Yamaha MT09 Tracer
Yamaha MT09 Tracer

Převodovka je přesná a příjemně odstupňovaná. Nižší rychlostní stupně jdou pěkně za sebou a pátý i šestý rychlostní stupeň vám dovolí využít silnějšího spodku dvouválce a nenutí jezdce při jízdě po dálnici motor zbytečně točit. Tomu odpovídá i příznivá spotřeba, která ani přes agresivní jízdu během testu nepřekročila šest litrů.

Během španělského testování jsem na motocyklu najezdil přibližně 300 km na extrémně klouzavých silnicích na úrovni mokrých dlažebních kostek. Motocykl je pro tyto situace vybaven kontrolou trakce.

Tracer má příjemné odpružení, které je pohodlné při cestování, ale neurazí ani při sportovní jízdě a dává řidiči dobrou zpětnou vazbu o chování stroje. To samé se dá říci i o brzdách, které jsou dobře dávkovatelné a přitom dost účinné. O ABS jsem skoro nevěděl a nastupovalo opravdu až v případě nutnosti a zasahovalo do brždění velmi rozumně.

Enduro dvou duší

Vzpřímený vysoký posez za širokými řidítky poskytuje nejen vynikající jízdní komfort, ale umožňuje motocykl snadno překlápět ze strany na stranu. Vyšší konstrukce traceru dovolí v utažených zatáčkách složit motorku pod sebe a naopak v rychlejších zatáčkách se z traceru dobře vysedá a dovolí i slušný náklon.

Yamaha MT09 Tracer

Motorka váží 210 kg včetně všech náplní (suchá váha 190 kg) a pocitově působí ještě lehčím dojmem. V jednom jezdci bez zavazadel se jedná o velmi zábavnou a dobře ovladatelnou motorku pro denní ježdění, která jako bonus nabízí slušný komfort a výkon pro cestování ve dvou.

Vzhledově se jedná o cestovní enduro a na polňačku nebo nezpevněnou cestu se s ním opravdu nemusíte bát. Není to ale enduro, které můžete na louce zahodit, vstát a pokračovat bez ztráty květinky, spíš je to takové SUV.

Pocitově jsem si připadal jako na šestistovce, tím rozhodně nemyslím výkon, ale právě lehkost a hravost motocyklu. Na traceru jsem si užil hromadu zábavy. Je to dobře ovladatelný stroj pro denní jízdu i důstojná motorka pro cestování a pohodlné výletničení. S cenou 280 000 korun se jedná o další zajímavou motorku, která má na to prosadit se mezi nabitou konkurencí.

Autoři:
  • Nejčtenější

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...