Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V Americe staví město robotů. Budou tam testovat auta bez řidičů

Doba aut bez řidičů se k nám nezadržitelně blíží. Výrobci automobilů se vývoji plně automatizovaných vozů intenzivně věnují a v Detroitu dokonce vzniklo pro účely testování i improvizované město.

Dosavadní testy aut plně ovládaných počítačem se prováděly převážně na ne příliš frekventovaných veřejných silnicích, soukromých pozemcích nebo na testovacích tratích automobilek. Problémem je samozřejmě nevyzpytatelnost a rozmanitost běžného silničního provozu, již na okruzích těžko nasimulujete.

S přelomovým projektem přišli na Michiganské univerzitě. Na rozloze 93 km čtverečných vznikla mini metropole s příznačným názvem M City, kde budou automobilky testovat své vozy bez řidičů pod důsledným dohledem a možností nastavit různé podmínky a překážky.

Robotické město na severu USA

Nedaleko technologických laboratoří několika velkých výrobců automobilů tak vyrostlo za 6,5 milionu dolarů území se 40 fasádami budov, všemožnými křižovatkami, kruhovými objezdy, tunely, mosty, neasfaltovými cestami a mnoha dalšími překážkami. K dispozici je také velké množství mechanizovaných chodců, kteří se budou náhodně objevovat a důkladně tak testovat automatické brzdy a systémy jednotlivých vozů. Pro ztížení situace se dá pracovat podobně jako u filmů i se všemi budovami.

„Nikdy bychom nedělali žádné riskantní testy na veřejných silnicích,“ řekl Hideki Hada, generální ředitel pro elektronické systémy z technického centra Toyoty. „Velkou výzvou budou městské křižovatky, protože tam máme vozidla, chodce a cyklisty na jednom místě v komplexním prostředí s budovami a napojením na infrastrukturu.“

Další význačnou součástí testování budou vlivy počasí. Stovky aut se budou prohánět po M City ve velmi různorodém klimatickém prostředí. Vzhledem ke geografické poloze Detroitu dojde často na noční můru vývojářů automatizovaných vozů – sníh. Ve velmi věrném prostředí tak budou moci pracovat na odstraňování sněhu ze senzorů nebo na tom, jak skrz bílou tmu signál dostat.

Žádné tajnosti před konkurencí

Výrobci aut se do M City doslova hrnou a své střežené technologie propůjčí k testům. Vyvstává tak otázka konkurenčního boje v podobě kopírování pokročilejších systémů. Automobilky však mají velmi dobře spočítáno, že určitá kooperace povede k rychlejšímu vývoji základní varianty těchto vozů a následně tak k vysokým ziskům z aut nové generace, která se budou prodávat v obrovských objemech. Společnost Boston Consulting Group uvedla, že trh s technologiemi pro automaticky řízená vozidla poroste raketovým tempem. V roce 2035 budou podle nich tyto vozy tvořit 25 % celosvětového prodeje. Proto své technologie do M City propůjčí i velké automobilky a do vývoje aut bez řidičů se zapojují i společnosti jako Google nebo Apple. Půjde o obrovsky výnosný byznys.

S tímto vývojem zanedlouho vyvstane nutnost zásadního jednání politiků. Celé státy i jednotlivá města se budou muset zabývat otázkou inovací v dopravní infrastruktuře. Na řadu přijdou základní věci typu, jak mají být silnice, osvětlení nebo kontrola pro nová auta bez řidičů vůbec projektována. Třeba v současné době nepostradatelné semafory se najednou stanou zcela zbytečnými. Co se stane, když dojde k nějakým poruchám nebo nečekaným situacím? Celá dopravní síť tak projde zásadní revolucí.

Výrobci aut však na všechny výsledky testů čekat nechtějí. Tesla Motors plánuje samořídící verzi svého Modelu S už tohle léto, General Motors prý představí svou technologii pro dálniční provoz na Cadillacu během následujících dvou let. Mercedes už dokonce prodává dálniční systém, který sám auto ovládá, pokud má řidič alespoň jednu ruku na volantu. Honda, Hyundai a Toyota už nabízí různé asistenty k pomoci se zatáčením nebo zastavováním.

Všeobecně se očekává, že během dalších dvaceti pěti let bude většina populace žít ve velkých městech. Plně automatizovaná auta tak budou moci jezdit blíže u sebe, vozit více lidí v méně vozidlech a přepravované osoby budou během jízdy produktivnější. Na druhou stranu ale vyprchá to důležité - požitek, jaký řízení vozu přináší.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...