Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Motorka pro akrobaty na semaforech všem ujede. Může na ni i puberťák

Rakouská továrna KTM v posledních letech udává tempo v segmentu elektrických motorek. Od loňska nabízí dvě terénní varianty elektromotorky Freeride E a letos k ní přibyla ještě silniční verze s označením Supermoto.

Testovat novou motorku jsme se vydali do slunné Barcelony, která motorkářům přála přece jen více než naše končiny. Model Freeride E Supermoto se nijak zásadně neliší od předchozích terénních modelů. Má stejný rám, podvozek, pouze jiná kola a homologační sadu pro jízdu v běžném provozu.

Motorka má zajímavý ocelový rám, jehož nosnou částí je i motor, k němu je přišroubovaný hliníkový nálitek a plastová podsedlová část. Výsledkem je vynikající hmotnost a tuhost.

Nejvíc nás však zajímá pohon. O ten se stará elektromotor s permanentními magnety, který je chlazený kapalinou a propojený s jednostupňovou převodovkou. Má výkon 11 kW, takže Freeride můžete řídit už od šestnácti, nebo s řidičským průkazem skupiny B.

Řidičské oprávnění totiž neřeší točivý moment, který je úctyhodných 42 Nm. a při rozjezdu nechá elektrický Freeride za sebou všechno, co spadá do kategorie A1. Zaostávat bude až při maximální rychlosti, která atakuje 100 km/hod.

Točivý moment bez problémů dovoluje i tuto zábavu, ale ke gumám raději buďte šetrní.

Daleko nedojedete, ale bude vás to bavit

Freeride Supermoto bude vyhovovat i jezdcům menších postav, do sedla se vyhoupnete velmi snadno a díky tomu, jak je nízké a úzké, snadno dosáhnete na zem. Ale pohodlí rozhodně nečekejte. Sedlo je tvrdé a určené hlavně pro sportovní jízdu. Smůlu bude mít také spolujezdec, pro toho tu místo není.

I ovladače jsou poměrně puritánské: jednoduchý displej, panel ovládání a indikace baterie a jednoduché ovládání blinkrů a světel. Nechybí ani tlačítko startéru. A to je vše, nic navíc.

Brzdy jsou samozřejmě kotoučové a obě se ovládají rukama. Pro nohy tak kvůli absenci řazení žádná práce nezbyla.

Utrhnout zadní kolo do driftu je bez spojky náročnější, ale elektromotor to na špinavém povrchu zvládne.

Freeride má klasický klíček, jehož otočením motorku aktivujete. Po proběhnutí diagnostiky musíte ještě stisknout tlačítko, aby byl stroj připraven vyrazit. Stav baterie indikuje panel na rámu. Na něm také volíte jeden ze tří režimů jízdy.

Nejostřejší je režim 3, který má největší nástup výkonu. Režim 2 není tak ostrý, ale maximální výkon je stejný. Je také ohleduplnější k baterii. A pak je tu dojezdový režim 1, který moc dynamiky nemá a nechá vás jet jen šedesátkou, ale zajistí, že se dostanete domů i se slabou baterkou. Ta má kapacitu 2,6 KWh, je složená z 360 Li-Ion článků a její nabití trvá 80 minut.

Rozjezd je velmi dynamický a elektromotor se roztáčí plynule. Zátah motoru je silný a jen málokterá motorka dokázala v prvních desítkách metrů konkurovat. Ve městě i zatáčkách se pak supermoto obuté do kvalitních pneumatik Pirelli ovládá s naprostou lehkostí. Snadno se překlápí do zatáček, dobře brzdí a elektromotor se dobře dávkuje.

Brzdy jsou dost silné a motorka lehká, jízda po předním nebude problém.

Vyzkoušeli jsme i terénní verzi.

Užijete si i na okreskách, kde devadesátka bohatě stačí. S motorkou jsme vyrazili také do skateparku, kde s ní rozhodně nuda nebyla: skoky, průjezdy po rampách, jízda po zadním i smykem. To všechno se dá se 110 kg lehkou motorkou zvládat naprosto s přehledem. Nikoho přitom navíc neobtěžujete hlukem.

A teď k tomu méně příjemnému. Elektrickou motorku musíte sem tam nabít. Že na jedno nabití nedojedete z Prahy do Brna je samozřejmě jasné, ale do práce nebo do školy a zpět by motorka dojet měla. Nebude to problém, pokud to nebude dále než 40 kilometrů. To je dojezd při rozumné jízdě.

Pokud se bavíte protáčením kola, zrychlováním a jízdou po zadním, může se elektronika do nouzového režimu přepnout i po dvaceti kilometrech. To samozřejmě není moc, ale na to tato motorka není. Je hlavně pro zábavu a ukazuje, že elektrická cesta není jen slepou uličkou jednostopého vývoje.

Technické údaje

Motor: Elektromotor s pevnými magnety
Chlazení: Kapalinou
Výkon: 11 kW/6500 ot.
Točivý moment: 42 Nm /0 ot.
Baterie: Li - Ion články 2,6 kWh
Hmotnost: 110 Kg
Nabíjecí napětí: 230 V
Maximální rychlost: 100 km/hod
Řidičské oprávnění: A1/B

Autoři:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

Témata: KTM
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...