Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ojetá ferrari přinášejí pohádkové zisky, akcie na burze je doženou těžko

  15:32
Pořídit si ojeté auto, nebo akcie dobře vydělávající firmy kótované na newyorské burze? Ve většině případů je lepší investicí druhá možnost. Pokud však akcie i auto nesou jméno Ferrari, platit to asi nebude. Vlastnictví ojetého legendárního modelu Testarossa totiž slibuje výnos, jaký akcie překonají jen těžko.
Cena ojetého Ferrari Testarossa v posledním roce stoupla na přibližně trojnásobek.

Cena ojetého Ferrari Testarossa v posledním roce stoupla na přibližně trojnásobek. | foto: Profimedia.cz

Jen měsíce zbývají do okamžiku, kdy se v podstatě každý bude moci stát majitelem ferrari. Tedy za podmínky, že se spokojí s tím, že si nekoupí „pouze“ jedno auto, ale rovnou podíl ve firmě, která je vyrábí. Již delší dobu avizovaný záměr vstupu automobilky Ferrari na burzu nabývá reálnějších kontur. Vlastnická skupina Fiat Chrysler minulý týden zaslala americkému regulátorovi SEC potřebné dokumenty.

Lepší investicí je však podle všeho pořídit si zánovní vůz značky Ferrari, než investovat do akcií stejnojmenné automobilky. A to přesto, že ty se mohou stát na burze hitem. Firma totiž několik let v řadě i přes regulaci výroby navyšuje jak tržby, tak i zisky. Má tedy veškeré předpoklady pro to, aby titul rostl.

Trh se staršími second-handovými ferrari však zažívá neskutečný boom. Dokazuje to index zpracovávaný společností Hagerty. Ten se vypočítává z prodejních cen třinácti modelů ferrari vyráběných v padesátých až sedmdesátých letech. A zatímco na začátku roku 2013 se průměrné staré ferrari počítané do indexu prodávalo za 2,45 milionu dolarů, letos v květnu už to bylo 5,38 milionu.

Vysoký výnos však neposkytují pouze tito veteráni. „I novější auta, jako je Ferrari Testarossa (vyráběná v letech 1984 až 1996 pozn. red.) v posledním roce téměř zdvojnásobila svou hodnotu,“ řekl agentuře Bloomberg ředitel konzultantské společnosti Kirtlington Rob Johnson.

Investor Kubát: Testarossa za rok zdražila na trojnásobek

Největší zájem o modely z osmdesátých let potvrzuje i Zdeněk Kubát z Penta Investments. A výnos jim přisuzuje ještě vyšší. „Jde třeba o modely typu Testarossa. Rok zpátky se dala koupit za 40 tisíc eur, dneska ji pod sto dvacet nedostanete,“ popisuje pro MF DNES investiční šéf Penty, který je sám velkým milovníkem rychlých aut.

Kubát společně se spolumajitelem Penty Markem Dospivou od začátku roku ovládá společnost Scuderia, autorizovaného prodejce vozů Ferrari a Maserati v Česku. A i Kubát sám kouzlu starších vozů z Maranella nedávno podlehl. „Chci být trochu investičně racionální, tak jsem si před rokem pořídil Ferrari 512 BBI z roku 1983 a musím to zaklepat, jsem na něm krásně v plusu,“ říká Kubát.

Potenciál byznysu podle něj souvisí zejména s rozvojem investic do veteránů. „Tento trh v posledním roce zažívá naprosté šílenství, není výjimkou, že některé modely šly na čtyřnásobnou cenu jen za poslední rok,“ uzavírá.

Ocenění jako luxusní zboží, ne automobilka

Aby překonaly takto vysokou laťku, budou to mít akcie Ferrari po plánovaném vstupu na burzu hodně těžké. A to přesto, že i od nich si manažeři z Fiat Chrysleru hodně slibují. I oni přitom odkazují na fakt, že Ferrari není v investičním světě obyčejným autem.

Například přímo šéf skupiny Fiat Chrysler Sergio Marchionne očekává ohodnocení ze skupiny vydělené automobilky Ferrari na 11 miliard dolarů (v přepočtu přibližně 270 miliard korun). To odpovídá přibližně dvacetinásobku zisků společnosti. Tímto koeficientem jsou obecně na trzích oceňovány právě akcie výrobců luxusního zboží, přičemž automobilky se většinou obchodují za méně než polovinu tohoto násobku zisků.

I kdyby akcie Ferrari pochytily charakteristiky výrobců luxusního zboží, na výnosy, které zaznamenávají mladší veteráni v čele s Testarossou, by to asi nestačilo.

Bloomberg European Fashion Index (který zahrnuje akciové tituly LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE a Hermes International) od roku 2006 posílil „jen“ asi na dvojnásobek své hodnoty. A značka Prada například od svého vstupu na burzu v roce 2011 odepsala 11 procent hodnoty.

K prodeji automobilky Ferrari se skupina Fiat Chrysler rozhodla proto, aby pomohla expandovat svým značkám Jeep, Alfa Romeo a Maserati. Na to chtějí dát ve Fiatu dohromady fond v hodnotě 48 miliard eur (v přepočtu 1,3 bilionu korun). Kromě výnosu z primární emise Ferrari (kam poputuje asi desetina akcií) plánuje Fiat Chrysler zpeněžit i dalších 80 procent tím, že je prodá svým vlastním investorům.

Loni v srpnu se vydražilo historické Ferrari 250 GTO za 38 milionů dolarů:

17. srpna 2014

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Sazka upcykluje losy. Z těch výherních vznikl nábytek i tenisky

28. dubna 2024

Společnost Sazka se rozhodla znovu využít své výherní losy. Ve spolupráci s českými designéry tak...

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Sterilizace, bělení, dezodorace. Japonská firma z použitých plen vyrábí nové

28. dubna 2024

Japonská společnost Unicharm tento měsíc uvedla do prodeje jednorázové recyklované plenky. Firma...

Čínská menší města zažívají rozmach. Lákají lidi zpět na levnější živobytí

28. dubna 2024

Čínská velkoměsta postupně přicházejí o své obyvatele. Důvodem takzvané zpětné migrace jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...