Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Občan Golf. Havlovo „revoluční“ auto zachránili nadšenci z kopřiv

Rezavý rozhrkaný golf druhé generace patří na první pohled do šrotu. Jenže s ním by zanikl kus československé historie. Jako první majitel je totiž v technickém průkazu zapsaný Václav Havel. A s budoucím prezidentem auto prožilo i revoluční podzim 1989.

Bylo jaro 1987 a disident Václav Havel si z Tuzexu pořídil nové auto - stříbrný Volkswagen Golf druhé generace. Přátelé mu zařídili poznávací značku ADC 77-13. Skrytý odkaz na Chartu 77 kazila jen ta nešťastná třináctka. „Třeba nám přinese štěstí,“ pokrčil prý tehdy rameny Havel.

Václav Havel ve svém golfu


O dva a půl roku později tím stejným golfem odjížděl vyjednávat s komunistickým premiérem Adamcem o demisi jeho vlády. A pár týdnů poté se stal prezidentem.

Tuto historku dnes barvitě vypráví David Hubáček, jeden z pořadatelů luhačovického festivalu Sokolka žije a jedna z klíčových osob záchrany auta. Právě díky němu a jeho přátelům se zničený vůz ocitl v Luhačovicích, kde jej čeká renovace. Na ni může přispět kdokoliv, finance nadšenci vybírají prostřednictvím takzvaného „crowdfundingu“. Po opravě by měl golf sloužit jako „oficiální vůz“ festivalu, štědřejší přispěvatelé na renovaci se v něm budou moci svézt nebo si ho půjčit.

Příplatek za Havla v technickém průkazu

Na existenci auta navedl Hubáčka a jeho přátele bývalý šéf Hradní policie a přítel Václava Havla Antonín Maněna. Hubáčkovi se podařilo u Brna vypátrat předposlední majitele. Že auto vlastnil Václav Havel, věděli stejně jako všichni předchozí majitelé. Měli i fotku auta z doby prodeje, s golfem se v roce 2006 loučili jako se členem rodiny. Byl v dobré kondici, nový vlastník si ho odvezl za 21 tisíc korun. Za osm let s ním najel sto tisíc kilometrů a zachovalé auto doslova vybydlel. „Zachránci“ našli golf na okraji Bruntálu odstavený v kopřivách.

Golf Václava Havla se přestěhoval ze zahrady v Bruntálu na koberec do garáže v Luhačovicích.

Majitel ovšem přesně věděl, proč parta lidí z Luhačovic zvoní právě u jeho dveří. „Popsali jsme mu, proč auto chceme zachránit a co s ním budeme dělat. Vůbec ho to nezajímalo. Čekal jen na to, až se zeptáme na peníze,“ popisuje David Hubáček. „Řekl si o dvě stě tisíc. Tak jsme se sebrali a odjeli.“ S odstupem několika měsíců to zkusili znovu. Cena mírně klesla. A pak znovu. Než se dobrali ke smysluplné částce, trvalo to víc než rok. I tak auto vzhledem k jeho stavu mnohonásobně přeplatili.

Hned první průzkum ukázal, že golf je v dezolátním stavu. „Udělali jsme základní servis, vyměnili motorový i převodový olej, kterého tam byla půlka, opravili jsme táhla řazení,“ vypočítává Hubáček. Dnes auto relativně normálně jede a řadí všechny čtyři rychlosti, kterými základní naftová atmosférická jednašestka disponuje. Mimochodem, motor i na poměry starých dieselů extrémně dlouho žhaví. Když dává kameraman pokyn, že už auto může vyrazit do připraveného záběru, Hubáček za volantem omluvně krčí rameny a současně hypnotizuje oranžovou kontrolku se spirálou. Start je pak ale hladký a hned „na všechny čtyři“.

Síťka místo filtru. Český kutil úřaduje

Nepřehlédnutelné jsou zásahy českého kutila. Vzduchový filtr nahrazuje síťka přetažená přes hadici sání. Filtr i krabice na něj chybí úplně. Těsnění na palivovém vedení nahradil kus ustřižené gumy z motocyklové duše, táhla řazení jsou bůhví z čeho a aby držela, jsou přitažená obyčejnými kovovými sponkami. Nefunkční plynové vzpěry víka kufru nahradila dřevěná tyčka. „Prý originál Volkwagen,“ bere to s humorem David Hubáček, když mu víko padá na hlavu.

Český kutil v akci. Praskla vám stahovačka? Dřevěný klínek to spraví.

Český kutil podruhé. Vzduchový filtr nahradila naprosto nedostačující síťka přes hadici sání.

Na fotkách může auto vypadat na první pohled dobře, jenže zblízka to taková sláva není. Prohnilá je podlaha i lemy, rez raší i z puchýřků podél zadního skla. Hnijí lemy dveří a rez pokrývá i většinu samotného motoru. Levý přední blatník je nabouraný. „Předchozí majitel se k tomu přiznal. Řekl nám, že ho nevyměnil, protože nechtěl narušit autentičnost auta,“ směje se Hubáček.

Naopak naprosto zachovalý je interiér. Auto má na tachometru přes 367 tisíc kilometrů, ale kromě prodřené sedačky řidiče to uvnitř není vidět. A dokonce i ten kutil se interiéru vyhnul – nikde žádné díry pro neoriginální reproduktory ani stopy po držáku handsfree. Tady se mohou pasažéři cítit autenticky už dnes.

Václav Havel auto využíval do začátku roku 1990. „Máme fotografii, kde auto řídí, během revolučního období 1989 jej už vozili na sedadle spolujezdce,“ popisuje Hubáček. Ve filmu Život podle Václava Havla je vidět, že tímto autem Havel objížděl schůzky během revolučních dnů v listopadu 1989. Hlavní roli si golf s Havlem zahráli i v dokumentární road movie Občan Havel jede na dovolenou.

Volkswagen Golf druhé generace se vyráběl v letech 1983 – 1991. Vyrobilo se jich přes šest milionů.

Parta z luhačovické Sokolky teď řeší, do jaké míry auto renovovat. Zatím mají od přispěvatelů vybráno asi dvaadvacet tisíc z osmdesáti. „Víme, že ani 80 tisíc stačit nebude. Ale také víme, že z auta nechceme vyrobit úplně stoprocentní kus, chceme jej nechat aspoň částečně autentické,“ vysvětluje Hubáček. Renovace se dočká karoserie a technika vozu, ale například interiér zůstane původní. I s prodřenou sedačkou. Ostatně oděrky na ní možná zanechaly i proslulé Havlovy krátké kalhoty.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...