Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Škola smyku s automatem: auto samo vymáčkne spojku

Vymáčkněte spojku! První pravidlo pro zvládnutí smyku slyšel každý řidič mnohokrát. Ovšem pokud máte v autě automatickou převodovku, musíte si poradit jinak. Dostat se bezpečně ze smyku s automatem ovšem jednodušší než s manuální převodovkou. Ale i zde platí pravidla, která je třeba dodržet.

Jak je to tedy s tou neexistující spojkou? Instruktor školy smyku Marián Čabák vysvětluje, že automatická převodovka toto „sešlápnutí“ obstará za řidiče sama. „Auta s moderními automaty po puštění plynového pedálu nebrzdí motorem. Jakmile pustíte plyn, auto se chová, jako byste zároveň sešlápli spojku,“ vysvětluje instruktor školy smyku SuperDrive, která zajišťuje kurzy pro brněnský Masarykův okruh.

Právě v Brně jsme si chování automatů na kluzné ploše otestovali. Nejprve na Volvu V40 s předním náhonem, které se vlastnostmi nejvíce podobá vozům střední třídy, a poté s BMW třetí řady s pohonem 4x4. U obou aut jsme kvůli testu museli vypnout všechny stabilizační a protiprokluzové asistenty, které vypnout jdou. Dobrá zpráva je, že s nimi bylo prakticky nemožné obě auta do krizové situace dostat.

S autem s náhonem předních kol dostanete spíš nedotáčivý smyk, lidově řečeno jede auto po tečně ven ze zatáčky. „Musíte se ubránit panické reakci, která vám velí sešlápnout brzdu a točit volantem co nejvíc dovnitř zatáčky,“ radí Čabák. Ideálně je podle něj držet volant ve stejné poloze a jen ubrat plyn. Auto se pak „chytí“. Automatická převodovka se v takové situaci zachová stejně, jako kdybyste u manuálu zmáčkli spojku. „Cílem je zachovat co nejrovnoměrnější rozložení váhy mezi jednotlivá kola. Brzdění přetěžuje přední nápravu, akcelerace zadní. Čím víc nerovnoměrně jsou kola zatížená, tím spíš ztratí přilnavost,“ vysvětluje Čabák princip, který platí při jízdě na sněhu nebo ledu univerzálně.

Pokud přece jen dostanete přetáčivý smyk, takzvaně vám ustřelí zadek, budete se z krizové situace dostávat o něco hůře. Snažte se zpomalit a zároveň zastavit rotaci auta. Volantem dejte „kontra“ na opačnou stranu, než se auto otáčí. Automatická převodovka v této situaci vůbec nehraje roli. Jen díky ní máte jistotu, že vám nezhasne motor a pokud po smyku zastavíte, můžete hned pokračovat dál.

Čtyřkolka vydrží více, ale smyk je větší průšvih

U aut s pohonem 4x4 je pomoc automatické převodovky ještě znatelnější. Příčinou nedotáčivého smyku je většinou příliš velká nájezdová rychlost do zatáčky. Pokud se do smyku dostanete, stačí pustit plyn a držet volant v požadovaném směru. Auto se srovná zpět do správné stopy. Opět platí, že řidič nesmí panicky brzdit a zběsile točit volantem.

Při přetáčivém smyku vám poháněná zadní náprava výrazně pomůže. S trochou šikovnosti (nebo štěstí) se dá přetáčivý smyk vyrovnat i bez výrazného zpomalení nebo zastavení. Jakmile auto smyk dostane, první reakcí musí být opět „kontra“. Plyn však nemusíte úplně pouštět, zadní poháněná kola pomůžou autu srovnat se do správné stopy. Díky automatu pak řidič nemusí přemýšlet nad řazením. Stačí postarat se o volant a plynový pedál.

Přesto Čabák upozorňuje, že „čtyřkolky“ umí být na sněhu a ledu zrádné. „Pokud s nimi jedete jako s běžným autem s pohonem jedné nápravy, jsou samozřejmě mnohem bezpečnější a jistější. Jenže lidem to nedá. Auto s pohonem všech kol má dobrou trakci, dokáže lépe zrychlovat a i zatáčku projedete rychleji. Když pak ale smyk přijde, je to ve vyšší rychlosti a řidič má méně času na něj zareagovat. Navíc je auto s pohonem 4x4 těžší, takže má větší setrvačnost,“ varuje.

Přepnout na polomanuál? Spíš důvěřujte automatu

Většina moderních automatických převodovek má „polomanuální“ režim – občas bývá nazývaný jako sekvenční, nebo jednoduše jako sportovní. Ten umožňuje řidiči, aby si jednotlivé stupně řadil sám. Pokud jste dlouho jezdili s přímo řazenou převodovkou, bude vás nejspíš lákat přepnout na sněhu a ledu na poloautomatický režim, abyste měli chování auta „ve svých rukou“. Ve skutečnosti to zas tak dobrý nápad není, zvlášť u méně zkušených řidičů.

„Rozdíl je v tom, že auto ve sportovním režimu brzdí motorem. Nejde říct, jestli je to lepší, nebo horší. Pro prevenci smyku je to výhoda, ale pokud smyk přijde, je to naopak nevýhoda, protože na kola se stále přenáší kroutící moment motoru a řidič nemůže zmáčknout spojku,“ vysvětluje Čabák. „Pro většinu řidičů bude určitě lepší spolehnout se na plně automatický režim,“ radí.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...