Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Velký italský výprodej aut začíná. Dolce vita to ale nebude

Před rokem italská vláda oznámila radikální plán: od roku 2019 zakáže provoz všech aut vyrobených před rokem 1992. Přežijí jen kusy s veteránskou registrací. Jenže tu nedostane každý a také něco stojí. Milovníci starých aut čekají velký výprodej.
Fiat Ritmo

Fiat Ritmo | foto: Fiat

Legendární Mercedes W123 přezdívaný „piano“. Revoluční Fiat Ritmo. To jsou dvě ze stovek obětí italského nařízení, které zakazuje provoz aut nesplňujících emisní normu Euro 1. V Itálii je po roce 2019 nepotkáte, možná je ale budete vídat častěji a na českých registračních značkách. Auta z vyprázdněných italských garáží zamíří za hranice spíš než na vrakoviště.

Co tedy bude na prodej? Předpokládá se, že vodítkem bude seznam italského autoklubu (seznam ACI zde), který zahrnuje 340 typů aut od konce šedesátých let do počátku 90. let. Italové jej sestavili potom, co řidiči začali ve velkém zneužívat veteránskou testaci k úspoře na silniční dani (takzvané bollo).

Alfa Romeo 33

Alfa Romeo 33 má podle Italů hodnotu jen ve verzi 4x4 (na obrázku) nebo s motorem 1,7 s koncepcí boxer. Přitom třeba menší boxer 1,4 stojí za zachování také.

Testace za stovky eur

Většina hodnotných aut na něm skutečně je, najde se ale i pár výjimek – třeba zmiňovaný sen pražských taxikářů v osmdesátých letech – mercedes „piano“. Čistku přežijí jen karosářské verze kupé a kabrio. Macešsky se Italové chovají i ke svému národnímu dědictví: v seznamu chybí naftové a slabší benzinové motorizace řady fiatů, alf romeo a lancií.

Mercedesu W123 se říká “Piano“. Málokdo ale ví proč, je to kvůli specifickému tvaru víka kufru s chromovanou lištou, které připomíná víko klavíru. Proslulý model je na seznamu perspektivních veteránů v Itálii jen ve verzi kabrio nebo kupé.

Přitom dnes se tato auta v dobrém stavu prodávají i za šest tisíc eur, trh jim tedy určitou historickou hodnotu přiznává. A vzpomínané ritmo? To přežije jen v silnějších motorizacích, nebo ve verzi cabrio, kterou pro automobilku vytvořila karosárna Bertone. Přitom jde doslova o revoluční auto, v roce 1978 se jako první na světě začalo vyrábět na plně robotické lince, která znamenala podobný milník jako zavedení pásové výroby Henrym Fordem v roce 1908.

Překvapivě Italové nezapomněli ani na škodovky. Přežijí verze 105, 120 a 130, Favorit má smůlu. Kuriozitou je pak přítomnost sovětského „džípu“ Lada Niva. Běžný „žigulík“, který je licenční adaptací fiatu 124, naopak chybí.

Škoda Favorit

Favorit mezi kandidáty na veterány v Itálii chybí. Přitom jeho karoserii navrhoval Bertone. Favorit se do Itálie oficiálně dovážel.

Italové se ale nejspíš budou zbavovat i aut, která v seznamu zapsána jsou. Pokud nejsou ve velmi dobrém stavu, veteránskou testaci nedostanou. Tak jako při veteránské testaci v České republice se zkoumá dobová originalita vozu i jeho technický stav a jde se do detailů. Důležitá je i cena. „Za vydání certifikátu jsem zaplatil 180 eur. Kontrola komisařem přišla na 190 eur, roční klubové poplatky dělají 42 eur,“ vypočítává David Contini z lombardského regionu, co ho stál zisk veteránského průkazu ASI, který nechal vystavit pro své starší Porsche 911. Majiteli ojeté pandy se takovou anabázi bude chtít podstupovat jen těžko.

Ceny? Zatím rostou do nebes

Ti, co o koupi youngtimeru uvažují už dnes, by nicméně neměli na nic čekat. Ceny se totiž zvyšují rok od roku a „velký výprodej“ růst maximálně zpomalí. Německé sdružení automobilového průmyslu každoročně vydává takzvaný Oldtimer Index, který růst cen zohledňuje. V roce 1999 měl 1000 bodů, letos na jaře 2286 bodů. Jen za poslední rok vzrostly ceny o 4,6 procenta.

Alfa Romeo Spider

Alfa Romeo Spider 2000 vyráběná mezi roky 1971 a 1980 za posledních pět let zdvojnásobila svoji cenu. V Itálii je paradoxně mnohem dražší než v Německu a Holandsku.

Rychleji rostou právě ceny youngtimerů, tedy aut vyrobených v sedmdesátých a osmdesátých letech. Není výjimkou, že oblíbené značky a modely za pět let zdvojnásobí svoji hodnotu. Jeden konkrétní případ: ceny kabrioletu Alfa Romeo Spider 2000 z let 1971-1980, jednoho ze skokanů německého žebříčku, se v roce 2010 pohybovaly kolem šesti tisíc eur za zachovalý vůz v originálním stavu nebo po starší renovaci. Dnes stejné auto přijde minimálně na deset tisíc, lepší kusy spíš na dvanáct.

Drahá auta a drahá byrokracie

Na italské poměry se německá statistika drží s cenami ještě při zemi. Kdo má představu, že v Itálii postávají opuštěné staré alfy a fiaty na návsích a prodávají se za pár set eur, bude extrémně zklamaný. Ceny jsou stejné nebo vyšší než ve zbytku Evropy. Třeba zmíněný spider vůbec nemá smysl v Itálii shánět. Ceny jsou o tisíce eur vyšší, než stojí obdobná auta v Německu nebo v Holandsku, kde byly alfy v sedmdesátých letech velmi oblíbené.

Obecně pak platí, že zajímavější nabídky najdete v místní inzerci. Inzertní časopisy mají prakticky na každé benzince v Itálii, někde jsou i zadarmo, vyplatí se tedy vzít fixu a postaru si zaškrtávat. Šance udělat „zázračný kšeft“ je ale malá. Díky internetu Italové moc dobře vědí, jaké klenoty jim na dvorcích parkují.

Komplikovaná a drahá je i administrativa. Odhláška auta s průkazem historického auta stojí v Itálii víc než odhláška, vystavení dočasných registračních značek a měsíční pojištění v Německu nebo Holandsku. A kdo si romanticky představuje, jak koupené auto cestou domů prožene alpskými průsmyky, bude zklamán dvojnásob. Odvézt auto z Itálie po vlastní ose může buď nelegálně na dovezených značkách, nebo po absolvování neuvěřitelně složité (a drahé) byrokratické procedury. Zkrátka se to nevyplatí. Alpy si tak při dovozu auta z Itálie prohlédnete jen zpoza volantu dodávky, za kterou poveze veterána přívěs.

Italové si hlídají i svoje líbivé poznávací značky. Klasické černé tabulky s oranžovými a bílými písmeny si domů zkrátka nepřivezete. Odevzdávají se zároveň s odhláškou. Za chybějící tabulku se platí tučné pokuty, povídačku o ztracené značce není dobré zkoušet.

Fiat 124 Spider

A problém je i s platbou. Zatímco v Česku se bez nahlášení nesmí převážet hotovost nad půl milionu korun, v Itálii je to pouhých tisíc eur. Když před Italem vytáhnete svazek bankovek, pokřižuje se a poběží se schovat. Většinou se dá umluvit, pokud ale bude majitel auta bojácný, čeká vás cesta do banky nebo na poštu. Jednoduše se tak může stát, že během jednoho dne vývozní papíry nevyřídíte.

Proč tedy vozit youngtimer z Itálie? Především kvůli stavu. Narazit v severnějších zemích, jako je Německo nebo Holandsko, na čtyřicet let staré auto, které má původní prahy a blatníky, je téměř zázrak. V Itálii to není nic neobvyklého, exempláře, které nikdy neokusily posolenou silnici, se dají koupit i na severu země. A technická původnost se dnes cení víc než precizně renovovaný lak.

Autoři:
  • Nejčtenější

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....